Ridväst eller inte?!

Syrpa

Trådstartare
Hej. Hur många är det som använder ridväst och isf vid vilka tillfällen? Själv har jag en s.k motorcykelväst, som endast ger skydd för ryggraden eftersom jag tycker att vanliga ridvästar är så otroligt obekväma. Den har jag iaf alltid förutom enstaka gånger då jag rider dressyr på ridbanan.

Sv: Ridväst eller inte?!

Jag rider med väst i princip 99% av alla gånger jag rider. Har trasig kropp som det är, en avtrillning skulle göra det hela ännu värre... Skulle jag nån gång glömma den när jag rider ut känns det otryggt och verkligen som att jag har glömt någonting...:o

Mvh Domino_s

Jag har det vid hoppning och vid uteritt med sadel, ibland utan.. Tyvärr har jag blivit sämre på det. Känner mig klumpig och får inte samma känsla liksom.. Även fast jag får dåligt samvete av att inte ha den. Har någon tips på en riktigt bra och BEKVÄM ridväst som man inte blir till kylskåp av?

racesafe!

Har använt den nu när jag ridit unghäst. Har haft svårare att sitta kvar med andra västar då jag känt mig rörelsehindrad. Den sitter som gjutet och formar sig perfekt efter kroppen!
Tyvärr är min lite stor.

Rider alltid med väst då hästen bockar av mig titt som tätt ;)

Har varit väldigt glad att jag haft västen på mig vid flera otäcka fall..

Använd motorcykelplatta ist. Den skyddar bara ryggen, inte magen, men är så mkt skönare! Jag lovar, det känns inte änns att man har den på sig!

Ja... har funderat på att köpa en sådan oxo, dem verkar faktiskt rätt så bekväma eftersom de ser ut att forma sig efter kroppen rätt bra..?

Jag har alltid väst, såvida jag inte har glömt den! Och har jag glömt den blir det dressyr på ridbanan MED sadel. Jag har faktiskt hitintills inte trillat av min häst (8 mån) men någon gång ska väl bli den första :P

Min väst är lite stor "runt om" fast jag spänt in den till max (jag är ganska smal :angel:) men har blivit för kort i ryggen :cry:(jag är ganska lång). Men den är jätteskön och hindrar mig inte så mycket, jag har suttit kvar en hel del bockar med den :D

jag har alltid väst när jag rider ut och när jag hoppar :) och har haft det nu hela tiden även vid dressyr när jag ridit barbacka i väntan på sadel eftersom risken att ramla av känns lite större :angel:
i dressyr tycker jag den hindrar sitsen lite, men skulle aldrig våga rida ut eller hoppa utan, hellre lite stel vid ridning än med bruten rygg eller nåt :o
min väst är dessutom väldigt skön då den är en sån med "plattor" så den formar sig efter kroppen :love:

Jag rider aldrig med väst och har inte gjort det på många år...
Tycker att den hämmar mig såpass i ridningen att jag undviker den in i det längsta. Nu rider jag mest dressyr/lugnare uteritter och när jag hoppar är det endast på gymnastiknivå, rider inte fälttävlan, öht rider jag ganska lugnt och sansat.
Dessutom känner jag mig ganska säker på min häst, känner henne så väl och har inte lyckats ramla av henne en enda gång på våra 3 år tillsammans, och jag har varken enorm skicklighet eller fantastisk balans ;)
Därmed inte sagt att vi inte kommer gå omkull imorgon, sånt kan man ju aldrig veta.

Hade jag hoppat/ridit terräng eller ridit mkt mindre stabila hästar så hade jag kanske övervägt saken.

Senast ändrad:

precis så.

jag har väldigt svårt att hitta säkerhetsvästar som man inte känner sig klumpig med. skulle aldrig byta bort min racesafe :love: definitivt värd priset

Får inte rida utan, så är illa tvungen att ha den på när jag rider lektion. Brukar dock skippa den ute hos medryttarhästen när mamma inte ser. :angel:

Har en airowear outlyne och den är väldigt mjuk och böjlig, ändå så tycker jag att det är sååå mycket skönare att rida utan. :grin:

Jag använder helst väst, helt klart snyggare, på vintern är det dock lite opraktiskt. Däremot rider jag aldrig med säkerhetsväst, det är ju så fult och obekvämt.

använder väst vid hoppning o i skogen,annars inte

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 190
Senast: sweep
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka