Riduttryck- vem kan förklara?

finapina

Trådstartare
Har 3 uttryck jag inte blir riktigt klok på. Kan någon svara vore 3 mysterier lösta:D. 1. Tappar baken / bakbenen? 2. Få hästen på ytter? 3. Lossa inner? Gissar att 2 o 3 gäller lösgjordhet/ samling men inte riktigt klok på hur man får till det? Tack på förhand!
 
Sv: Riduttryck- vem kan förklara?

1, hästen tappar bakbens aktiviteten, tappar bärigheten osv.
2, man vill få över hästens vikt från inner sidan ut mot ytter hjälperna, kan vara att hästen är vinglig, att den är sned, svagare i ytterbogen, faller ner på innerbogen m, m. Så man vill att hästen jobbar mer med ytter sidan för att gå den rak och stabil.
3, lossa inner kan syfta på bogen, att hästen är låst i bogen och faller ner på inner bog i jobbet, då vill man lösgöra bogen och flytta över jobbet på ytter sidan t ex.

Dvs din tränare vill att du aktiverar bakbenen lösgör bogarna och får hästen att bli liksidig, mjuk, och trampar under sig.

Hur man gör detta är olika från häst till häst, men kort sagt är det bara att mjuka upp hela hästen, stärka den svaga sidan och be den om mer bakbens aktivitet så den höjer ryggen, och inte faller ner på bogarna.
 
Sv: Riduttryck- vem kan förklara?

Tack så mkt Buck! Nu fattar jag. Nu var det bara kvar att få till det.:D
 
Sv: Riduttryck- vem kan förklara?

Ja det är ju en helt annan sak :p men vet man vad som behöver göras så är det lättare :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 052
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
Ridning Hej! rider lektion 1 gång i veckan på en superhärlig ridklubb. Under förra veckans ridlektion gick vi igenom dressyrrörelsen öppna...
Svar
1
· Visningar
1 100
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp