Ridträning

Cilva

Trådstartare
Häromdagen pratade jag med en kompis som varit och hälsat på de som tidigare ägde mitt varmblod. De hade då pratat lite om min häst och fd ägarna hade undrat om jag tänkt starta henne osv. Kompisen svarade att jag kanske ska göra det men att det mest är på kul.

Fd ägaren påstod då att han via omvägar hört av någon som sett hästen på banan att hon har alldeles för mycket muskler. Och därav kommer hon inte kunna starta. Självklart är jag nyfiken på vem det var. :o

Nu till min fundering, kan en (aktiv) travare ha för mycket muskler? Och på vilket sätt skulle det isf vara negativt?

för mycket muskler?? :confused:
jag kan då inte se att det skulle va nå negativt med det...man känner väl själv även om hästen känns fräsch å så....
starta på du tycker jag :)
å lycka till!!

Jag tror nog delvis att hästen kan ha för mycket muskler. Om de inte fyller någon funktion i travlopp så blir det ju bara "dödkött" att gå och släpa på. Har själv haft en nordis som enbart gick att köra hemma om han fick släpa på ett lastbilsdäck med fälg i, eller en harv eller något liknande, en rejäl motvikt som bromsade. Självklart tränade han ju upp styrkan att släpa på det där, så till slut joggade han obehindrat en mil med denna tyngd. Den hästen såg ut som en bodybuilder, eller belgian blue eller något liknande, fruktansvärt mycket muskler, men gissningsvis hade han väl en femtio kilo muskler i onödan att trava med på banan. Han blev heller aldrig speciellt smidig och spänstig, vilket inte är speciellt förvånande.

Varför är det inte förvånande att hästen inte blev smidig el spänstig? Välmusklade hästar brukar vara just det. En häst utan muskler brukar kännas som ett kylskåp att rida.

Jag kan förstå det med "dökött" till en viss del. För om hästen ridtränas alt körs med tygre doningar än rockard så borde den ju rimligtvis bygga upp styrkan och det behövs väl i lopp oxå?

Hmm, jo, klart att en välmusklad häst är spänstigare än en omusklad, om den är musklad för den träning som utförs om man säger så. En häst som drar tungt blir just råstark, den blir inte speciellt starkt i snabba tempon. Snabba tempon kräver en annan typ av muskler än att dra tungt. Mjölksyran kommer också i ett annat läge. Du kan ju testa dig själv, gör många snabba repetitioner med låg belastning eller långsamma få repetitioner med hög belastning. Upplevelsen är ganska olika.

Självklart är det bra med muskler, men en massa muskler som inte fyller någon funktion innom hästens huvudsakliga användningsområde blir ju en barlast.
Travarens uppgift är ju att springa så om vi tar tre olika människor som skall utföra en tävling jämnställd med ett travlopp, vem vinner? Soffpotatisen, orienteraren eller bodybuildern.

Lagom är alltid bäst, det svåra är bara att vet hur mycket lagom är.... :crazy:

Jag förstår. Men på nåt vis tycker jag ändå att hästen borde ha nytta av lite andra muskler oxå än bara "springa fort"-varianten, även i ett lopp. För även då behöver ju hästen en viss styrka för att orka, eller?

Men brukar inte även mänskliga idrottare träna styrka och inte bara just den gren de tävlar i?

Lagom är ju alltid bäst men jag är tveksam ändå. :)

Jo, det går åt en viss del "andra" muskler också, men de får inte ta över så de bara blir en onödig tyngd att släpa på. Jämför inom den mänskliga idrotten, ju längre en löpare ska springa desto mindre "stora" muskler. En sprinter (100 m) har mycket muskler, det går ju tack vare att sträckan (tiden) att släpa på musklerna inte är så lång, dessutom behövs ju massor med explosiva muskler (stora, starka) eftersom grenen endast går ut på explosivitet. Långdistanslöpare har ju bara uthålliga långsamma muskler i stort sett, och de är ju lite taniga också.

Lagom är bäst, men jag tror det är viktigt att inte träna för mycket med en muskelsort som inte behövs. Man får ju utgå ifrån hästens egenskaper också. Saknas speed tränas det, saknas spänst, ja då kan ju dressyr och andra övningar för att träna bärighet passa, saknas distans ja då kanske det är ut och traggla långturer som gäller. Men lagom är bäst, det gäller ju att få en explosiv häst med distans, vilket inte alltid är det lättaste att kombinera :D

Det är ju som Anhe säger. Styrkan/uthålligheten behövs ju bara i de muskler som används. Resten är bara en onödig tyngd att släpa på.

Svar till Ahne oxå.

En invändning till :): En häst är ju designad för att kunna springa och röra sig fort vid behov och borde då inte de allra flesta muskler användas vid förflyttning? Bara det att en del kanske belastas mer vid ridning och andra vid körning.

Jo, det är tom. mer komplicerat än så, det finns ju dessutom tre olika musklfibertyper som var och en är anpassad till att arbeta på ett speciellt sätt. Men vissa av dem vill jag utveckla eftersom hästen har nytta av dem i loppen, andra väljer jag att inte träna lika hårt eftersom de i mina ögon inte gör någon nytta. Det är det olika arbete hästen utför vid ridning resp. lopp, bärkraft och skjutkraft och det spelar stor roll. Om du bär något tung tills du blir trött så orkar du forfarande ge max en bit löpning trots att du även då använder armarna....
(ursäkta mina uddiga förklaringar, är lite trött :smirk:)

Mycket nyttig innom ämnet finns att läsa i en bok av Leif Stilling, kommer inte på vad den heter nu men någon annan vet säkert?

Typiskt, jag som trodde jag skulle få vinna någonting någon gång...kan vi säga att det blir dött lopp då??? :D

Vet du om det finns några mätningar på hur mycket långsamamre en ridtränad häst springer jämfört med en traditionellt tränad travare?

Ex Joggman ridtränas ju och har gått/går bra på banan? Även Qvadrigo tränas väl mycket med tyngre doningar (timmersläde osv)? Stämmer då din teori på alla hästar el bara majoriteten?

Förresten, Stillings bok är den bra? Är rätt säker på att jag vet vilken det är bara det att jag inte kommer på titeln.

Alltså, nu kanske man ska särskilja lite. Jag, och många med mig är absolut inte mot att ridträna sina travare, det brukar ofta kunna göra den sista kicken och få igång vissa muskler som hästen har nytta av i lopp också. Galoppträning kan vara kanon, få hästen att gå i låg avslappnad "korrekt" form kan också vara jättebra mm, men vi pratade här om allt för mycket träning. Om du ska få en häst som är duktig/rör sig korrekt i dressyr tar det TID, massor av tid. Den mängden träning kan nog ge för mycket av "fel" muskelsort. Såna hästar är ofta lite ospeediga och kräver massor av snabbjobb för att komma igång i travträning, och då hinns inte dressyrträningen med. Därför tror jag nog att man är tvungen att se ridträningen som ett komplement, och inte som huvudträning (om vi nu menar aktiv ridning och inte "åka-häst-på-rygg-istället-för-i-vagn"). Man hinner helt enkelt inte träna så mycket dressyr tex som krävs för att utbilda hästen ordentligt, det kommer ju ta 5 gånger så lång tid som för en häst som bara ska ridtränas om du förstår min åtskillnad på begreppen. Jag har själv ridit dressyr, hållt på med trav och kombinerat de båda. När jag kombinerat båda har det blivit några månader med dressyrutbildning för att lägga en grund, sedan travträning där dressyren bara underhålls, alltså inte går framåt utbildningsmässigt. Så vill jag minnas att Pia gör med Joggman också (som jag såg nämndes i en annan tråd), vinter dressyr, resten av året mera traditionellt och underhållande.

Ja, lite svamligt det där, men du kanske kan klura ut vad jag menar.... ;)

Visst används många muskler vid förflyttning, men du har ju en viss koncentration muskler som används vid uppåtriktad rörelse, andra vid samlad rörelse och en tredje vid framåtriktad rörelse, där vissa givetvis är gemensamma för alla typerna. En häst är ju som du säger designad att kunna fly, men där ingår ju även att kunna hoppa över saker som kommer i vägen, vilket inte behövs på en travbana där "hoppandet" inte är önskvärt. :D

Kan du inte mäta själv?
Vad gick hon för tider innan du fick henne?

Hon kommer sannorlikt att ändra sig i kroppen när du lägger om träningen med fokus på travet, men hur lång tid det tar att ändra kroppen, och hur bra hon sedan blir, vet du bara ifall du provar.

Travaren brukar jämföras med en medeldistansansare, alltså "lagom" med muskler. (Precis vad som redan sagts.)

Jag ridtränar själv mina hästar och jag hoppas verkligen inte att det gör dem långsamare.... :crazy:
I övrigt håller jag helt och fullt med Ahne's svar.

Några mätningar tror jag inte att det finns och jag hävdar inte heller att jag har någon expertis bakom mig utan jag funderar och analyserar själv och resultatet av detta är vad jag svarat i tråden. Givetvis stämmer inte mina teorier på alla hästar, som bekant finns det ingen regel utan undantag och mina teorier är just mina teorier och finns inte varesig bekräftade eller dementerade på något vetenskapligt vis.

Stillings bok är mycket bra, den heter "träningslära för trav- och ridhästar". Tror den kostar runt 200 kr och den är väl värd de pengarna!

Jag tänkte mest på om det gjorts några undersökningar i ämnet.

Ang min träning, den har nog för det mesta legat med fokus på trav. Sen hur bra det funkat är ju en helt annan femma, iom att jag är nybörjare på trav så har jag testat lite olika varianter. Ridningen har jag börjat mer seriöst med i sommras först.

Hur hon skulle se ut om hon bara travtränades har jag ett rätt bra hum om redan, och jag gillar det inte. :p Men det kan bero på att jag gärna jämför henne med muskelknutte ponnyn i boxen bredvid. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 320
Senast: utanensko
·
B
Hästmänniskan Vet inte om denna tråden ligger rätt men testar. Jag fick idag efter en bra tid reda på dåliga nyheter om fd foderhäst. Känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 850
Senast: ridtravare
·
M
Ridning Hej :) nu är det så att min kompis har en f.d varmblodig travare som hon ägt nu i 5 år och jag har varit med redan från början och...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Ingela_S
·
O
Ridning Jag har jättesvårt för att sitta ner i trav. Det gäller inte bara min häst, utan även andra hästar. Jag har märkt att jag i traven...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 332
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar