Alltså, nu kanske man ska särskilja lite. Jag, och många med mig är absolut inte mot att ridträna sina travare, det brukar ofta kunna göra den sista kicken och få igång vissa muskler som hästen har nytta av i lopp också. Galoppträning kan vara kanon, få hästen att gå i låg avslappnad "korrekt" form kan också vara jättebra mm, men vi pratade här om allt för mycket träning. Om du ska få en häst som är duktig/rör sig korrekt i dressyr tar det TID, massor av tid. Den mängden träning kan nog ge för mycket av "fel" muskelsort. Såna hästar är ofta lite ospeediga och kräver massor av snabbjobb för att komma igång i travträning, och då hinns inte dressyrträningen med. Därför tror jag nog att man är tvungen att se ridträningen som ett komplement, och inte som huvudträning (om vi nu menar aktiv ridning och inte "åka-häst-på-rygg-istället-för-i-vagn"). Man hinner helt enkelt inte träna så mycket dressyr tex som krävs för att utbilda hästen ordentligt, det kommer ju ta 5 gånger så lång tid som för en häst som bara ska ridtränas om du förstår min åtskillnad på begreppen. Jag har själv ridit dressyr, hållt på med trav och kombinerat de båda. När jag kombinerat båda har det blivit några månader med dressyrutbildning för att lägga en grund, sedan travträning där dressyren bara underhålls, alltså inte går framåt utbildningsmässigt. Så vill jag minnas att Pia gör med Joggman också (som jag såg nämndes i en annan tråd), vinter dressyr, resten av året mera traditionellt och underhållande.
Ja, lite svamligt det där, men du kanske kan klura ut vad jag menar....
Visst används många muskler vid förflyttning, men du har ju en viss koncentration muskler som används vid uppåtriktad rörelse, andra vid samlad rörelse och en tredje vid framåtriktad rörelse, där vissa givetvis är gemensamma för alla typerna. En häst är ju som du säger designad att kunna fly, men där ingår ju även att kunna hoppa över saker som kommer i vägen, vilket inte behövs på en travbana där "hoppandet" inte är önskvärt.