Ridträning

Jag själv har inte pratat om allt för mycket (rid)träning. Vi kanske pratar om varann?

Enligt Joggmans hemsida så tränas han som du skriver. Jag har aldrig skrivit att ridträning inte skulle bedrivas på det viset.

Och jag tror visst att man hinner dressyrträna en travare och utbilda den så långt det går. Bara det att det tar mkt längre tid än med en häst som bara skulle ridas. Ex: Jag började rida mitt varmblod i somras, har travat första gången för tre veckor sedan.

nix, det går jag inte med på! :devil:
En seger med flera längder till orienteraren! till ett löjligt lågt odds!!! :banana: :banana: :rofl:
:D
(fick ju trots allt pris på senaste tävlingen och allt! :D)

oj, är det därför min pålle är så snabb! :confused:
eftersom jag knappt rider honom alls, så borde han vara blixtsnabb :D
Det visade han ju visserligen i provloppet, om än i fel gångart... Men han hängde ju lätt med dom andra i provstarten i kort galopp! :D duktig pålle va! :bump:
i övrigt tror jag att ridträning är mycket bra för många hästar, passar inte alla. De flesta hästar trivs med omväxling och att få använda "dom små grå" lite grann (trav är ju inte direkt en tankesport för pållarna...). Men en ordentlig utbildning tar mycket tid på en travare, tyvärr. Personligen tycker jag att om man bara ska sitta och åka häst är det betydligt bättre att köra den. Ska man rida så ska man oxå RIDA, jag vill att mina hästar ska gå så mycket i form som möjligt men för det så sitter jag inte och tragglar runt på volterna dag ut och dag in. :)
intressant diskussion det här!

travhästar är ju som bekant olika byggda av naturen.

tex fridhems ambra ridtränades med klättring mm.
de hade fått rådet att inte drög träna henne för hon hade stor muskelmassa av sig själv.

det finns ändå forskning och veterinära studier i ämnet att tillgå om man så önskar.
en av dem visar att hästar med välmusklat kors inte dör av lika lätt i slutet av loppen.

det viktigaste att veta är ändå att alla muskler i hästens kropp samarbetar med varandra och skyddar mot skador.
hockeyspelare tränar både råstyrka, kondition och ibland balett för smidigheten. korta muskler ger acceleration och långa muskler snabbhet, svår balansgång ändå.

jag tycker mig ändå ha sett att många av de allra bästa och hållbaraste travarna har välmusklat bakparti, rörlig rygg och energin riktad "uppåt" i loppen.

:) :) :)

Det påminner lite om Inte_Ungs teori om vilka travare som blir bra ridhästar.

Det skulle vara intressant att läsa om den forskning som du nämner, vet du var jag kan få tag i rappoten el nån sammanfattning?

Det är ett intressant ämne som säkert kan diskuteras tills alla här har gråa hår. :)

Jag tror att många inom trav har blandat ihop begreppen "åka häst i sadel" och ridning. Det tycker jag är väldigt synd eftersom jag anser att "åka häst i sadel" sliter otroligt mkt på hästen.

Hi hi, vi pratar säkerligen om varandra, det är ju lätt hänt via tangentbordet. Anledningen att jag kom in på ridträningsfilosofin lite extra var dels rubriken på tråden samt att tråden handlade om för mycket muskler, då antog jag att det var ridspecifika ("dressyr"-muskler) eller hur man ska säga. :o

Jag har heller inte sagt att det inte går att dressyrträna/utbilda en travare, bara att det tar många gånger så lång tid, samt att balansen på träningen är svår att få fram för att travtävlandet ska bli optimalt.

Men det är så lätt så lätt att surra iväg och komma in på avarter i trådskrivandet.... :D

Måste lägga mig i lite nu :o . Det är svårt att generalisera huruvida ridträning funkar för vissa hästar men inte för andra. Generellt kan jag med all säkerhet säga att ridträning, och då menar jag inte tex galoppintervaller en bit under maxpuls, utan konventionell typ dressyrridning räcker inte i träning ifall man har tänkt starta osv.

Men då beror det ju också på om det är en gammal starthäst som liksom redan har tiderna i kroppen. De behöver inte så mycket konventionell travträning för att hitta tillbaka utan då räcker det gott för många att ridas. Starthästar eller hästar som någon gång under sin karriär har varit startade har liksom kvar träningen i kroppen och de är ett kapitel för sig. Sådana hästar mår förmodligen bara bra av att slippa travträningen och få ridas istället...

..men en otränad, ostartad häst skulle aldrig gå att få igång med bara tex dressyrträning. Observera då att jag inte menar intervallträning under sadel för då är det något helt annat.Men för att mjölksyra träna behöver man komma upp i en viss puls och det gör man i en viss fart. Dressyr är stärkande och kräver god allmän kondition men man når sällan en puls över 160 slag/minut och då är man relativt långt från mjölksyra och nu pratar jag dressyr på lite högre nivå dessutom.

Personligen tror jag inte det är bra ifall de är för kralliga så att säga. Det är bra med mycket muskler men som andra skrev-"lagom är bäst". Sedan ska man också komma ihåg att endel hästar ser väldigt tunna ut men då man känner på dem så är de väldigt muskliga ändå och har begåvats med en lättare typ av kropp. Sedan finns det också hästar som ser jättekralliga ut men då man känner på dem så är det mer som en kraftig benstomme(+ofta lite väl mycket fett :o ) och istället mindre muskler..
mvh jesse

Kralliga, vad exakt menar du med det? :confused: :)

Jag tror inte heller att endast dressyrträning "räcker" för en starthäst el en i uppträningsfasen. Däremot tror jag väldigt mkt på det som ett komplement. Snabbjobb under sadel skulle jag aldrig i livet ge mig in på, jag vill ha en häst utan skador.

Intervallträning däremot skulle jag kunna överväga. Men då i ett långsammare tempo och i en korrekt form.

Jo min fråga handlade om för mkt muskler och ridträning i kombination sas. Det jag ville veta var om en travare kan ha för mkt muskler, inte om specifikt ridträning ger för mkt muskler.

Rubriken är nog lite missvisande, det blev "ridträning" för att just min häst fått sitt "dökött" av ridning.

Låt säga att hästen rids en gång i veckan och tränas konventionellt resten av tiden, vad tycker du om den balansen mellan träningsformerna?

håller helt med.
Själv skulle jag aldrig få för mig att åka häst, men ser flera skräckexempel här omkring. bla en som först travar i full sken typ (och ändå driver med körspö!) med pållens skalle i det blå och sen rider upp på djupsanden och skengaloppperar där :confused:
nä, hellre då at man kör pållen :)

Det är förstås omöjligt att säga om just din häst, men rent generellt ser jag väl inget problem med ditt träningsupplägg. Det borde inte ge för mycket "dökött" :smirk:

men man når sällan en puls över 160 slag/minut och då är man relativt långt från mjölksyra och nu pratar jag dressyr på lite högre nivå dessutom.
Har du hört med Eva Jälmbrant, som på Kallblodets-dag testar sina kallblod med pulmätare samtidigt som hon jobbar dom på ridbanan?

Jag tror att dom kom över 160.... :p

Ja, fast kallblod har jag mindre koll på samtidigt som dressyr bara är förbränning och ingen spjälkning därav ingen mjölksyra-förenklat så att säga..
mvh jesse

Ja, fast i dagsläget gör jag tvärt om. :D Och nu när syrran är hemma så blir det ingen körning alls. Och så har jag tänkt klämma in en lektion el två så snart som möjligt.

Funderar på att helt strunta i travplanerna.

:banana:tips!

gå in på LIBRIS websök och sök på trotters, standardbreed trotters eller racehorses mm.

lycka till!
:) du får gärna berätta om du hittar något intressant

*Snabbjobb under sadel skulle jag aldrig i livet ge mig in på, jag vill ha en häst utan skador.*

Tänkte på en sak. Jag har en häst som jag håller på att ta monte licens med, han gör snabbjobb under sadel.... Han har gjort snabbjobb under sadel i ca ett års tid, utan skador ! Dels har han gjort intervaller på rakbana, gjort banjobb och varit med i uppvisningslopp. Tränas för vagn oxå såklart.

Din häst är kanske undantaget från regeln? :idea:

Fast jag tror mer på att faktumet att han även tränas i vagn som gjort att skador relaterade till snabbjobb under ryttare inte (än) uppståttt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 320
Senast: utanensko
·
B
Hästmänniskan Vet inte om denna tråden ligger rätt men testar. Jag fick idag efter en bra tid reda på dåliga nyheter om fd foderhäst. Känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 850
Senast: ridtravare
·
M
Ridning Hej :) nu är det så att min kompis har en f.d varmblodig travare som hon ägt nu i 5 år och jag har varit med redan från början och...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Ingela_S
·
O
Ridning Jag har jättesvårt för att sitta ner i trav. Det gäller inte bara min häst, utan även andra hästar. Jag har märkt att jag i traven...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 332
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar