Ridträna travhäst

H

Heira

Jag har börjat rida in en nordsvensk travare som även tränas för trav och om allt går som planerat ska starta i vår.

Är det något särskilt jag ska tänka på då det gäller ridningen, för att "störa" körträningen så lite som möjligt eller hur jag nu ska beskriva det. ;)

Tanken är att jag bara ska lunka med honom lite i skogen, så det blir inget avancerat eller jobbigt direkt, mest lite omväxling mot körningen och så ett projekt för min egen del...

Det jag funderar på just nu är när jag kan börja trava med honom under ryttare? Han är ju körd och börjar komma i bra kondition, men när det gäller ridningen är han ju i stort sett grön. Han går jättefint med ryttare och vi har precis börjat ge oss ut på ridvägarna korta stunder. Skulle vilja lägga upp något slags schema, någon som har lite tips och förslag?

Han körs ungefär varannan dag och rids varannan eller var tredje dag ca.

Sv: Ridträna travhäst

Du stör inte körningen med lite ridträning. Många ridtränar sina starthästar just för att det bygger andra muskler än just löpmusklerna.
Jag började rida min häst lite i skogen och på ridbanan för att vänja honom med mig på och för att lära honom hjälperna. Trava där det inbjuder till det, både på vägen och i skogen. Om den börjar få bra kondition och körs regelbundet är det nog inga problem att trava en hel del. Växla mellan gångarterna så tränar du ju lydnad och känslighet för dina hjälper på köpet.
Travare är allmänt "bara" att sitta upp på och rida, när de fattat att man sitter och inte bakom.
Tänk unghäst ridmässigt så ger det ena det andra så småningom.

Senast ändrad:
Sv: Ridträna travhäst

Oh, tackar för svaret! Då känner jag mig lite lugnare. :D

Jo, det har gått väldigt smidigt, har inte varit några problem alls för honom att vänja sig vid ryttare, han verkar inte tycka det är nån skillnad... ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Emro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar