Ridtips inför vintern...

Sv: Ridtips inför vintern...

Ridhus vad är det.
Jag rider alltid min häst ute i naturen och det funkar fin fint för mig.
Varför hänga upp sig på att man inte har ridhus ut i snön i stället mycket mysigare

Mitt bästa tips är NJUT!
Härliga uteritter i snön, snögalloper, gå i djupsnö ger finfina muskler:d

Hej! Jag vill delge mina erfarenheter av ridvintrar med aktiviteter för dig och din häst när du inte har tillgång till ridhus men skog, vägar och inhängnad. Tipsen är användbara vid frusen mark med eller utan snö, eller när det är halt.

* Rid barbacka och träna dressyr i skritt, hitta känslan som är lättare att finna nu med närkontakten.
* Träna på perfekta halter, öppna, sluta,sidvärtesrörelser, fram- och bakdelsvändning kan göras var som både i inhängnad, i skog eller på vägar.
* Ha tränset på och använd spö för att hjälpa hästen att göra samma övningar som ovanstående medan du går bredvid. En bra hjälp för att först lära hästen dessa övningar och du kan lättare se vad som behövs korrigeras.
* Efter ni värmt upp i skritt eller i slutet av passet gör "pilates" med din häst. 2-3ggr i 5-10sekunder per gång gör du dessa övningar: 1, Ha en morot och ha hästen placerad så att den inte kan backa hur långt som (ex boxvägg, stallvägg, staket) ställ dig med ryggen mot hästens mage be locka hästen med moroten så den får böja sig till dig "sidan-nedåt". 2, Stick en morot mellan hästens ben så den får böja sig nedåt bakåt. 3. Locka hästen böja sig nedåt med nacken och backa minst tio steg. 4 Kliv över en bom som är hög. 5. kliv över en bom på diagonalen. (Dessa övningar blir som stretching och smidighetsövning)
* Longera i skritt (eller trav galopp om det inte är kramsnö och det är så mycket snö att det blir mjukt). Träna på att hästen skrittar vid skrittkommando, trav vid travkommando, galopp vid galoppkomando, halt vid haltkommando. Helst bara med rösthjälp. Detta förfinar er kommunikation.
* Trickträna med din häst- det förbättrar er kommunikation och ger mycket glädje. Använd mycket belöning. Ex på trickträning- inkallning, buga, snurra, följajohn, ligg, sitt, stegra, stanna.
*Öva ställa och böja runt träd i skogen. Gör bakdelsvändningar runt träd, målet är att kunna böja er så mycket att ni kommer riktigt nära träden (uppsuttet).
* Agility med häst- öva på att gå över presseningar, slå in din häst i pressenningar, hoppa något skutt, gå slalom, gå genom egenskapade tunnlar, backa.. mm, använd din fantasi och kreativitet och bygg en kul bana. Mycket godis och beröm behövs för varje steg. Använd sådana saker som ofta skrämmer din häst så förebygger ni rädsla senare.
* Working equitation i skritt- komma olika hinder på internet före och bygg upp. Ex på hinder tre tunnor, backa i ett uppbyggt "L" på ridbanan av bommar utan att backa in i bommar. Öva på båda sidor. Gör sidvärtesrörelser över en bom. Frambenen på ena sidan bommen och bakbenen på andra sidan, begär skänkelvikning. (kan vara bra att öva på från marken först). Gör från båda sidor. Öva på att öppna grindar uppsuttet, rid slalom i alla gångarter, flytta saker från hästryggen, rid med lans och enhandsfattning.
* Rid cavaletti- bommar i olika höjd och med olika avstånd. ¨
* Tömkör- du och hästen får motion, förbättar er kommunikation. Jobba i form och se din häst röra sig och du kan lättare se när korrigeringar kan göras för perfektion. Du kan träna sidvärtesrörelser, öppna, sluta och det mesta du kan göra från hästryggen. Hästen har också lättare för att röra sig utan en ryttare :).
* Istället för att skritta ut med hästen och frysa på hästryggen, gå samma rundor med din häst. Se till att hästen aldrig får gå om dig det är du som är ledaren. Du och hästen får motion på promenaden. Ha grimma eller träns beroende på hur er kommunikation är. Spö kan också medtas. Glöm ej reflexer och hjälm. Träna på halt och backa. Om hästen går om dig så backa hästen- det är en utmärkt korrigering och dominansövning som säger att du bestämmer.
* Träna naturalhorsemanship övningar i repgrimma och med grimskaft eller helt lös. Öva på att longera utan linor, bara med spö som förlängare av din hand. Tänk på vilken position av ditt kroppspråk som är drivande, bromsande, neutralt. Träna på att stanna hästen med endast ditt kroppspråk, vända hästen och öka och minska tempo samt göra halt. Läs på internet eller låna bok om NH så förstår du vad jag menar. Detta stärker er kommunikation otroligt. När du lämnar inhängnaden ska din häst kunna följa dig som en hund med sänkt huvud och utan några linor. När du backar backar hästen och när du stannar stannar hästen.
* Tolka efter hästen om hästen kan/är van. Eller lär hästen.

Utvecklande och inspirerande för ryttaren i vintermörkret som gör att du orkar ut med hästen:
* Låna böcker på biblioteket om ridning och inspireras
* Bläddra i hästtidningar på biblioteket.
* Läs olika ridövningar på hippson.se- många gratis övningar i olika svårighetsgrad.
* Köp hästtidning
* kolla på ponnyakuten och minns tillbaka på den busiga ponnytiden.
* kolla på hästprogram på tv och läs artiklar på nätet
* Leta upp forskning om hästar, ridning och skötsel, kan lära dig mycket och är mer än folks tyck och tänk.

Sist men inte minst- gå in med glädje i allt så blir det roligare. Ha rätt kläder på dig och ge alltid mycket beröm och ha tålamod när ni gör nya saker! Lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 233
Senast: Marvin
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Har du hämtat hem valp mitt i vintern? Var det en bra grej, eller onödigt besvärlig? Med facit i hand, skulle du göra det igen? Frågan...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Senast: Troll
·
Utrustning Jag behöver helt klart fylla på mitt förråd av vinterkläder inför kommande vinter. Den förra var hemsk. Jag funderar på att gå klassisk...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg