Ridtips för oss utan ridhus...

Centaur

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips och ideer på vad man kan göra ute nu som det är stenhårt och IS överallt.. Känns typ som att det kvittar om man rider eller ej, när man ändå inte kan göra annat än att skritta runt gårdsplanen. :p

Så bra övningar i skritt (evt. lite trav), som man kan göra på en isig väg skulle sitta bra! :bow:

Sv: Ridtips för oss utan ridhus...

Jag "älskar" cavalettis!
Man kan ju variera dem i det oändliga! Både i ordning och höjder! :)

Man kan ju öva på skänkelvikningar över vägen i skritt, fram och bakdelsvändningar, öppna och sluta för dem som kan det. men jag vet hur det känns.... Så j***a tråkigt med detta pissväder. Precis hopplöst att hitta motivation

4 broddhål per fot så tar man sig iaf fram överallt:)
som någon annan redan sa är skänkelvikningar, öppnor, slutor kanon att öva på längs tråkiga vägar.. eller varför inte träna på det som man oftast (jag iaf) glömmer nämligen halter:idea:

Har ni inga fält alt. stora hagar som ni får galoppera i?

fast, det kan bli dumt om man inte är säker på att åkern verkligen är fryst under snön. Här är det snö, men marken är inte riktigt frusen på åkrarna, så rider man på dem så pajjar man dem. Kan bli dumt:crazy:

Helt hopplöst när det är så här ute. :(

Med stona gör jag som de ovan sagt (bortsett från skänkelvikningar). Mycket skolor samt vändningar, tempoväxlingar i skritt då. Och allmänt bara lyssna på mig övningar: göra halt enbart genom att andas, minska/öka steget bara genom att minska/öka min höfts rörelse o.s.v

Med hingsten gör jag samma sak, men smyger in lite piaffer här och var. När det inte går att trava så värmer jag upp honom genom att samla skritten och sedan sitta och ta något samlat steg i trav och sedan ner i skritt igen tills han är varm nog att göra piaffer så arbetar vi med skritt-piaff-skritt övergångar.

Kanske inte var till så mycket hjälp...

Jag har samma problem :( Fast sen har vi åkrar som är perfekta! Men när det har varit plusgrader så har man inte kunnat rida på dem. Men jag brukar träna mycket tempoväxlingar,serpentiner runt träden, halter och som dem innan har skrivit!:)

I småland går det inte rida i hagar/åkrar...finns typ inga utan sten...:confused:

Eftersom min häst blir som en tickande bomb om hon inte får "rastas" så låter jag henne stå när det är som jävligast. :angel:

Annars brukar jag passa på att klättra i skogen mycket. Inte om det är halt så klart, men inne i skogen brukar det ju inte bli det om det är lite snö osv.

Man kan även rida mycket runt träden, bra träning i djup snö och träden kan vara riktmärken till runda volter eller serpentiner.

jag tycker det är jättesvårt att få hästen att bjuda framåt när man bara skrittar, så jag brukar varva skrittarbetet med fri skritt och som någon skrev tidigare med ett par travsteg.

Förstår hur du känner det. Verkligen. Är nog många här som sitter i samma båt....:crazy:

har i england klagar vi for att det ar 3 minus grader for tillfallet, och att utomhus manegen ar frusen...jag har glomt bort hur mycket sno och hur kallt det kan vara i sverige

Vi haller i gang mest hela aret har, och jag forsoker jaga med falttavlanshasten en gang i veckan, och sen kan jag rida henne tva tre dagar mer och hon haller atminstone konditionen..

annars ar det val bra om man kan kora lite hill work, jobba dom i uppfors backar, och bara vanta pa varen....vi har redan paskliljor ute har...:bump:

skolor och skänkelvikningar fram och tebax längs vägen,massa halter,bakdelsvändningar och ryggningar. det var var jag filade på innan vi fick ridhus

Jag har haft så mycekt tidigare. Man får var uppfinningsrik utifrån det som är för dagen, tex klättra, rida på åkrar som råkar vara mjuka, stigar i skogen, osv

Svarar alla,
broddar har vi, 4 i varje, men han glider ändå faktisk... Beror nog på att han sträcker ut frambenen mkt och inte sätter dom rakt ner. Så fortare än sakta trav går ej. Tyvärr finns inga fält, bara åkrar och dom är ju helt knaggliga.

I dag har vi övat öppna och bakdelsvändingar, och lite tempoväxlingar i skritten. Det jag tycker blir svårt är att man liksom inte får värmt upp hästen ordentlig, vi brukar alltid trava igång i friskt tempo på lång tygel. Hur löser man det? Vi skrittade länge, upp och ned för några backar, men känns ändå som han borde varit bättre uppvärmd innan man börjar be honom korta upp sig.

Spider; ja den som hade en häst som kunde piaffera. :D Läst att dom "hittade på" piaffen just för att kunde motionera hästen där det inte fanns någon större plats att röra sig. :idea:

Passar på att fråga, han gör jättefina öppnor åt höger, men till vänster är det svårare. Tycker han lätt tappar ytterbogen. Nån som har några goda råd om hur man håller koll på den? :)

eller några där man egentligen inte får rida? :angel:

Dumt!

Trots att marken är frusen under gör man stor skada!
Där hästen sätter sin hov packas snön till och sen vid töväder blir det hovmärket till is. Först packad snö och sen is som stoppar allt syre från att komma ner till rötterna och till slut dör gräset just där i vad som kallas "isbränna". Trots att det är snö och tjälat behöver gräsets rötter syre för att kunna övervintra på ett bra sätt. ;) Så tänk en gång till innan ni ger er ut på åkrar och dyligt, samt FRÅGA markägaren.....

Men visst är det lockande med en snötäckt, jämn och fin vall..... :d

//Alice

Hehe, min häst gör exakt samma sak. Jag får leda med högertygeln som en tok. Det låter kanske som att det ska bli helt fel men, när du leder åt höger så samlas den sidan upp mer och det blir bra. Funkar på min häst för det som händer är att hon drar ut hela högersidan och går åt vänster, altså byter riktning. Så jag brukar tänka jättemycket på att hålla spåret liksom, och att hon ändå ställer åt vänster då givetvis.

det här va ju lite svårare att förklara men hoppas det inte lät altför flummigt..:)

:o Och flummigt blev det för jag läste fel... Jag läste "sluta" men det var ju öppna du menade. bara å glömma vad jag just skrev altså!:angel:

Man sprider väl bakterier på fälten också om man rider på dom? är if någon som jag har hört någon bonde säga.

Långa skritturer är bra för grundkonditionen. Som ryttare får man klä på sig ordentligt.;) Som någon skrev - upp och ned i skogen, kringelkrokar mellan träd. Ridning off-road i skogen ger bra styrketräning. En rask skogspromenad kan funka som bra uppvärmning för vissa hästar.

Serpentiner och små volter på bredare vägar om de inte är trafikerade. Sidvärtsrörelser, tempoväxlingar, halter, igångsättningar, fram- och bakdelsvändningar, ryggningar.

Alternativen är annars att åka ofta till ridhus eller ställa av hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 853
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 720
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar