Ridtäcken som inte är vattentäta

A

Atalantha

Visste inte om denna tråden hörde hemma på hälsa eller utrustning, men frågan handlar ju om hästens hälsa, så jag chansade på här :)

Om man har ridtäcken som inte är vattentäta, kan man använda dom vid regn/snö? Jag tänker mest på reflexridtäcken, om det börjar spöregna när man är en halvtimma hemifrån och täcket läcker igenom, hur dumt blir det för hästens muskler? Framför allt om det snöar, blötsnö. Då är det ju kallt ute och blött täcke på rumpan känns inte passande..

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Ridtäcken som inte är vattentäta

Nu har iofs bara jag sett reflextäcken som är vattentäta men om man rider med nåt som inte att hästen tar så stor skada sålänge man inte är ute i flera timmar. Hästen rör ju endå på sej och håller sej varm på det sättet men sen får man väl lägga på ett varmare när man kommit hem och värma upp hästen lite.

Det är ju inte som när dom står med regntäcke som det regnat igenom ute i hagen och dom står hela dagen direkt. Det är inte bra. Men under en ridtur tror jag knappast det gör så extremt mycket.

Nu har iofs bara jag sett reflextäcken som är vattentäta men om man rider med nåt som inte att hästen tar så stor skada sålänge man inte är ute i flera timmar. Hästen rör ju endå på sej och håller sej varm på det sättet men sen får man väl lägga på ett varmare när man kommit hem och värma upp hästen lite.

Det är ju inte som när dom står med regntäcke som det regnat igenom ute i hagen och dom står hela dagen direkt. Det är inte bra. Men under en ridtur tror jag knappast det gör så extremt mycket.

Jag har precis beställt hem ett från B*rjes som bara kostade 139 kr, därför hade jag inga större förhoppningar om att det skulle vara vattentätt ;) Men har jag tur kanske det håller väta ut en stund iaf.

Några längre turer blir det inte, vi är ute som allra längst 2 timmar, men då är det fint väder, i regn eller blötsnö blir det snarare 45 min :angel:

Och väl hemma får han på sig ett fleecetäcke om det läckt igenom :)

Tack för ditt svar!! :laugh:

Skulle det börja regna så pass mkt att det går igenom skulle jag ta av det istället.
Även om hästen är varm innan så blir täcket såklart väldigt kallt av det blöta och då blir ju också hästen(s muskler) kall(a)!
Det är bättre att hästen går naken än att den går med ett blött täcke.

Jag har själv ett reflexridtäcke som inte är vattentätt, och de dagar det är mulet eller verkar bli risk för snö/regn lägger jag på ett vattentätt ridtäcke under. Eller så snor jag min systers vattentäta :angel:

Skulle det börja regna så pass mkt att det går igenom skulle jag ta av det istället.
Även om hästen är varm innan så blir täcket såklart väldigt kallt av det blöta och då blir ju också hästen(s muskler) kall(a)!
Det är bättre att hästen går naken än att den går med ett blött täcke.

Jag har själv ett reflexridtäcke som inte är vattentätt, och de dagar det är mulet eller verkar bli risk för snö/regn lägger jag på ett vattentätt ridtäcke under. Eller så snor jag min systers vattentäta :angel:

Ja, kanske man man bara lägga det framför sig i sadeln resten av biten?

Kom just på att jag har ju faktiskt ett vanligt ofodrat regntätt ridtäcke som jag skulle kunna lägga under om jag behöver reflextäcke när det spöregnar osv.. Hade helt glömt av att jag ägde ett sådant :o

Tack för ditt svar!!

Ja så skulle iaf jag göra :)
Eller bakom, beroende på sadeln. :p

Jag får nog lägga framför i sådana fall, annars skulle den omärkt glida av under ridturen :o

Det har hänt förr, fast med vanligt ridtäcke :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka