Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?
Ok, nu försöker jag en sista gång Personer i min närhet sa åt mig att man har spö med sig just för att ge använda om häsetn strular te.x inte vill gå förbi en soptunna eller vad det nu kan vara.
Det spelar ingen roll om detta är p.g.a. rädsla eller dumhet, den ska fram bara och lyder den inte första gången så ska spöet läggas till med några ordentliga rapp i röven om jag ska skriva percis vad de sa till mig.
Eftersom tråden handlade om att straffa hästen med spöet, så gjorde jag inlägget då TS rådgivare verkar vara i samma liga som mina (fast jag bad inte om råd, de fick jag ändå).
Använder mig själv av att när hästen börjar spänna sig för något, så gör jag halt/saktar av om jag travar, låter hästen titta och känner jag att den tvekar ännu mer gör jag halt, sen står vi och tittar på det farliga.
Sen ger skrittar vi några steg och kan göra halt om det fortfarande är väldigt tveksamt, vänta några sekunder och testar fram i skritt igen.
Alla gånger jag gjort så har det slutat med att vi varit framme vid soptunnan, nosat och sen skrittat iväg igen.
Skulle det nu komma en bil så väljer jag att göra halt och stå stilla medans den passerar och skulle jag känna att hästen börjar backa eller inte vill stå still så hoppar jag hellre av än att ge ett rapp med spöet.
Så jag hoppar inte av första bästa, snarare tvärtom, så länge inga bilar eller gående eller överhuvudtaget något annat kommer som påverkar det vi sysslar med så sitter jag kvar uppe.
Sä här har jag alltid gjort och det har alltid slutat med att den där tunnan eller vad det nu var inte var så farlig trots allt.
Men visst kan te.x tunnan vara farlig nån dag senare, men då räcker det med att jag ställer honom bort från det farliga.
Hade jag varit påväg över en väg och hästen frysit och en kraftigare skänkel inte funkat och bilar närmarade sig hade jag vänt om.
Visst har han, speciellt i början försökt vända om för att komma hem, har bara vänt rätt honom igen och ignorerat det.
Därför håller jag mig till vägarna där vi rider nu för skulle där komma bil så hinner jag göra halt och veta var jag har rumpa medans bilen passerar, skulle han slänga sig rakt ut framför bilen precis när den kör förbi, ja då är det ju redan försent, eller ska jag i det fallet straffa honom?
Så länge han inte börjar tramsa sig så jag skulle behöva spö så rider jag utan spö.
Om jag skulle börja behöva spö så används det som just en förstärkning av en given hjälp men inte som bestraffning.
Kom just ihåg varför jag aldrig ger mig in i debatter i textform, för jag utrycker mig så pass klumpigt att många misstolkar mig och några alltid ska hugga för man inte tycker som dem själva.
Men nu lär jag hålla mig väck några månader!