Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Och ett par gånger har jag slängt det efter bilar som passerat så nära att de kunnat ta min fot med backspegeln, om foten varit längre ner.

Vi har väldigt snälla bilister här, men det du skriver var jag med om förra veckan. En förare som körde så nära att jag kunnat sparka till bilen med foten. Min häst hoppade till trots att hon normalt är stensäker på fordon av olika slag. Jag hade då önskat att jag faktiskt hade haft spö med för att freda vår zon.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Man ska inte slå hästen för att den vill skena hemåt med ett spö. förstår inte hur den människan tänker, förlåt men om man tänker rätt smart så slår man ju inte hästen för att det springer, tror hon/han då att hästen ska sluta med det? vf skulle en häst sluta springa om det sitter ngn på och slår den med ett spö, då blir ju du faran. å Hästen kan bli ännu värre.

Visst man kan väl bli arg å använda spöt ngn gång, men inte på det sättet tycker jag inte.
Och när min häst var sken galen som hon varit å kan få för sig ibland så använde jag mej ofta med hjälp av volter, man känner ju när hästen ska dra iväg, och antingen precis innan elr när hon precis börjat så var det bara till att vara snabb och lägga en volt. volt efter volt om dom inte ger sej.dock kan det vara lite svårt ibland, men på min gick det :) och Då fattade min att hon inte vann på ngn sätt att göra så. eftersom hon ofta tog bettet å sprang, men nu rider ja utan bett å går mkt bättre. Men bara för att hästen skenar kan man ge dom en utskällning ibland kanske, men aldrig hota så det blir farligt, inte slå dom tills man tror att dom lyder. utan att man få ha tålamod, jag höll på med det längre än ett år. Men det bästa för mig var att lägga volt, lugna ner hästen om jag märker att hon blir för stirrig, att inte sitta och hålla henne för hårt hela tiden så hon kan känna ngn frihet, å mkt beröm när hon lugnar ner sej, och om hon e envis är man bara lika envis tillbaka! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Ok, nu försöker jag en sista gång Personer i min närhet sa åt mig att man har spö med sig just för att ge använda om häsetn strular te.x inte vill gå förbi en soptunna eller vad det nu kan vara.

Det spelar ingen roll om detta är p.g.a. rädsla eller dumhet, den ska fram bara och lyder den inte första gången så ska spöet läggas till med några ordentliga rapp i röven om jag ska skriva percis vad de sa till mig.

Eftersom tråden handlade om att straffa hästen med spöet, så gjorde jag inlägget då TS rådgivare verkar vara i samma liga som mina (fast jag bad inte om råd, de fick jag ändå).

Använder mig själv av att när hästen börjar spänna sig för något, så gör jag halt/saktar av om jag travar, låter hästen titta och känner jag att den tvekar ännu mer gör jag halt, sen står vi och tittar på det farliga.
Sen ger skrittar vi några steg och kan göra halt om det fortfarande är väldigt tveksamt, vänta några sekunder och testar fram i skritt igen.
Alla gånger jag gjort så har det slutat med att vi varit framme vid soptunnan, nosat och sen skrittat iväg igen.
Skulle det nu komma en bil så väljer jag att göra halt och stå stilla medans den passerar och skulle jag känna att hästen börjar backa eller inte vill stå still så hoppar jag hellre av än att ge ett rapp med spöet.

Så jag hoppar inte av första bästa, snarare tvärtom, så länge inga bilar eller gående eller överhuvudtaget något annat kommer som påverkar det vi sysslar med så sitter jag kvar uppe.

Sä här har jag alltid gjort och det har alltid slutat med att den där tunnan eller vad det nu var inte var så farlig trots allt.
Men visst kan te.x tunnan vara farlig nån dag senare, men då räcker det med att jag ställer honom bort från det farliga.

Hade jag varit påväg över en väg och hästen frysit och en kraftigare skänkel inte funkat och bilar närmarade sig hade jag vänt om.

Visst har han, speciellt i början försökt vända om för att komma hem, har bara vänt rätt honom igen och ignorerat det.
Därför håller jag mig till vägarna där vi rider nu för skulle där komma bil så hinner jag göra halt och veta var jag har rumpa medans bilen passerar, skulle han slänga sig rakt ut framför bilen precis när den kör förbi, ja då är det ju redan försent, eller ska jag i det fallet straffa honom?

Så länge han inte börjar tramsa sig så jag skulle behöva spö så rider jag utan spö.
Om jag skulle börja behöva spö så används det som just en förstärkning av en given hjälp men inte som bestraffning.


Kom just ihåg varför jag aldrig ger mig in i debatter i textform, för jag utrycker mig så pass klumpigt att många misstolkar mig och några alltid ska hugga för man inte tycker som dem själva.
Men nu lär jag hålla mig väck några månader! :idea:
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

*kl*

Jag minns med fasa vissa ridlektioner när jag var liten. De ridlektioner där någon häst gjorde nåt dumt, tex vägrade vid ett hinder flera gånger. Eller något annat som inte passade ridläraren.
Ibland satt denne upp (utan hjälm dessutom) med spö i handen och spöade upp hästen över hindret i full galopp. Vi pratar verkligen spöade.

Eller, vilket hände mig en gång (och det ger mig fortfarande ångest att tänka på) att hästen gjorde nåt- minns inte vad- och ridläraren får tag i oss, håller hästen i tygeln med ena handen och pryglar upp den med spöet i andra handen. :cry:

Fy för vad jag mådde dåligt då, man såg liksom hästens vitöga och näsborrarna var helt utspända.
Där och då bestämde jag mig för att aldrig använda våld på något levande. Dock kan jag rida med spö, det är två helt olika saker.
Men det kan ju hända att andra som red på ridskolan istället lärde sig att det var rätt sätt att göra. :crazy:
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Jag använder spöt för korrigering, och förstärkning av mina hjälper då det behövs. Jag sitter oavsett situation inte och slår hästen, speciellt inte konstant i flera minuter. Jag vill inte att min häst ska bli spörädd, eller för den delen bakskygg - att använda rent våld skulle ge mig problem på andra sätt. Inte heller i lägen där hästen är rädd, då den erfarenhet jag har är att situationen snabbt kan förvärras om jag pressar hästen hårt i det läget.

Min förra häst är en stark, mycket modig och mycket envis dam. Hon är väldigt lyhörd, och kräver också väldigt mycket av sin ryttare (eller kanske snarare av sin ryttares beslutsamhet och/eller sinnesstämning) - hon litar inte på en om hon kan skrämma/köra över en. Hon går fram i princip överallt, i alla gångarter, utan tvekan. Underbar häst. Men hon har också en hel del temperament, och det händer att hon slår emot andra hästar - och då slår hon ordentligt. Hinner man inte med att korrigera snabbt, har det hänt att hon gjort en helomvändning och slagit igen mot samma häst. Hon är inte elak, men hon kräver sitt utrymme när hon känner för det. Man kan rida i ett par timmar jämsides med samma häst, och sen så *Nej!*. Korrigerar ryttaren snabbt, kan man i regel avbryta sparken innan den avfyras med full kraft (det känns i hennes rygg när hon spänner sig). Det skulle antagligen gå bra att korrigera genom ett lätt slag med handflatan, men det innebär att den handen ska släppa tygeln. Att snabbt peta till med spöt och t.ex. säga "Nej." går fortare, och fungerar. Hästen tar inte skada på något sätt, och sedan går det i regel bra resten av turen. Reds både med och utan spö.
Denna häst reds i distansritt. Hon visade inga tendenser att ens lyfta hoven mot någon annan på en tävlingsplats (startades endast 3ggr pga min ekonomi etc), hon lade knappt öronen bakåt. Både när jag var på ryggen och när jag var av. I distansritt får man inte rida med spö (om man ska hårddra, så får man inte "smälla till" hästen med vare sig hand eller tygel, heller) - hästen gjorde aldrig något som gjorde att spöt "behövdes" på tävling. Det är inte alltid beteendet hemma överensstämmer helt med det beteende som visas när man åker iväg nånstans.

Min nuvarande häst har gått en del på ridskola. Han är ganska speciell, och har en del trick. En väldigt trevlig häst, men han testar också sin ryttares bestämdhet ganska hårt. Jag har bara haft honom sedan mitten av augusti, så vi är fortfarande i fasen där en del testande av gränser förekommer. Ett trick han har ute är att backa, gärna i rätt raskt tempo och utan att se sig för. Är det tomt på andra, kan jag driva på och korrigera med rösten (vilket inte hjälper nämnvärt - han är väl medveten om att han väger knappt 400kg mer än jag gör) och låta honom backa ner i diket. Men är det andra, kanske inte hästvana, människor i närheten vill jag inte att han ska backa rätt på dem. Om inte annat, så är det inte ok att riskera att andra gör sig illa. I det läget kan jag korrigera med ett rapp baktill, där jag inte kommer åt med mina hjälper (åter: skulle säkert funka med handen, men då ska det släppas och lutas lite bakåt - spöt når där mina händer inte enkelt gör det).
Ibland kan det behövas en förstärkning av skänkeln. Då petar jag till med spöt, bakom skänkeln, istället för att sitta och driva mig blå utan att något händer.

Det korta hoppspöt (med rejäl "lapp") är också utmärkt till att klippa till bromsar med, dra bort mygg med (jag får ofta som ett extra lager tyg på lår och ben - av mygg :crazy:). Spön i alla längder (nåväl, ridspön åtminstone) är också praktiska att ha i trafiken, när man har oturen att träffa på nån av dem som gärna passerar ett par dm ifrån - bara att sträcka ut rakt ut ifrån sidan, då hålls det lite mer avstånd :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Eftersom min häst efter ett hårt liv på travbanan blivit spörädd har jag inte spö när jag rider ut, efter en del träning kan jag nu ha spöet med mig när jag leder hästen och jag kan ha långpisk när vi tömkör eller longerar. Just när det gäller min egen häst är det snarare en säkerhetsrisk att ha med spöet när man rider (han är inte helt bekväm med att ha spöet så nära sin kropp som man har när man rider) och att då i ett läge där han "fjantar sig" ge honom en klatsch i baken skulle troligen ställa till med ännu mer problem än man hade från början.

Däremot har jag inget problem med att andra rider med spö, så länge dem inte använder spöet i oträngt mål och går till överdrift med användandet. Tycker inte det är fel att ge hästen ett rapp om situationen är sådan att häst och ryttare riskerar att skada sig om man inte omedelbart bryter det beteende hästen håller på med, om hästen vägrar skänkeln och envist backar mot ett elstaket t.ex. eller en häst som står mitt på en trafikerad väg och vägrar flytta sig.

Korrekt använt är spöet ett bra hjälpmedel, vid felaktig användning är det ett tortyrredskap och det som gör mig lite undrande är dem personerna som verkar vara livrädda för spöet och hävdar att deras häst ska banne mig aldrig någonsin behöva komma i närheten av ett spö. Bara för att man har ett spö i handen behöver man inte piska skiten ur hästen för minsta lilla, även om en del tyvärr verkar ha svårt att motstå det...
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Tack Inhale för ett bra inlägg.

KL

JAg måste bara göra skillnad på att ANVÄNDA spö och att MISSBRUKA spö. Stor skillnad. Händelserna som fick mig att starta tråden kanske kan klargöra varför det fick mig att må dåligt.

Händelse nr 1. En vän försökte lasta sin unghäst. Observera UNGHÄST!! Inte ens fyllt 5 år. Nr hästen inte ville gå in i transporten efter ungefär 2 minuters försök, tar denna person fram en dressyrpisk och matar slag efter slag efter slag på hästen. Hästen blir livrädd, visar ögonvitorna, kastar sig, stegrar sig och sparkar med framhovarna i luften för att försöka värja sig mot slagen, medan ägaren står och skriker, drar i linan och fortsätter slå. Slagen var hårda så det small. Jag blev kallad surkärring, för att jag sa ifrån. Jag sa att på det där sättet får du aldrig in hästen i en transport. Jag tog över och efter 15 minuters försök, i lugnt och sansat försök till förtroendeövertalning litade hästen tillräckligt på mig för att gå in i transporten. Utan mutor, utan pisk och utan linor. Men jag hade en klump av illamående i magen efter att ha sett hur det tydligen görs om ingen säger ifrån.

Händelse nr 2: En ponny bockade med sin ryttare, av okänd anledning. Jag, som tränare, tyckte att man borde utreda varför hästen helt plötsligt börjat bocka när jag fick höra detta. Kolla rygg, sadel, bett osv...men det fick inget gehör. Då föreslog jag att vi kanske bör lära ryttaren hur man skall göra när ponnyn bockar, förutsatt att bockningarna beror på bus och inte smärta. Det fick inte heller så mycket gehör. Istället tar ägaren, DAGEN EFTER, ut ponnyn i lina, har så lång lina att hästen inte kan sparka henne, sen piskades "skiten ur" ponnyn med longerpisk och de tuffa orden " ja nu lär den ju inte bocka mer för då får hon smaka pisken igen". Jag mådde så dåligt när jag fick höra detta!!! Ponnyn såg så olycklig ut när jag tittade på henne och hon är nu rädd för både longerlina och longerpisk. Jag ville bara kräkas.

DESSA TVÅ INCIDENTER är för mig MISSBRUK av spö/pisk. Och det fick mig att må dåligt och undra om det brukar gå till så här, eftersom detta hände med väldigt kort mellanrum, på samma ställe, men med två olika hästar.

Jag har använt ridspö när det behövs. Jag slår aldrig, men petar, lägger den på bogen eller lägger an den mot rumpan om det BEHÖVS. men det är sista utvägen om inget annat hjälper. Diskussionen här urartade lite, därför berättar jag nu vad som startade min fundering. Nu kan ni tycka och lämna åsikter om dessa två händelser istället för miljoner "tänk om", "låtsas att du är i den här situationen" osv....
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Jag jobbar som beridare och rider i princip alltid med spö. Jag använder det som en förstärkning av hjälperna - framåtdrivande/få mer koncentration från hästen/aktiverande av bakbenen. Då alltså mer "pet" än "slag", hur och var beror på situationen. Att slå som ett straff fungerar mycket sällan...
 
Senast ändrad:
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Det finns väl ingen i tråden som ens är i närheten av att förespråka sådan behandling? :confused:
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Sådant kan anmälas, det handlar inte om korrigeringar - bara livrädda och okunniga människor som tar ut ilska och frustration på djur, som varken kan försvara sig eller föra sin talan. Filma nästa gång.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Enligt mig använder man absolut inte spöt till bestraffning! Jag tycker du har helt rätt:) Spöt kan man använda som ex. "förlängd arm" eller för att uppmärksamma hästen, men då med en "liten petning"! Inget som någonsin skulle göra ont!
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Min nuvarnade använder jag aldrig spö till, det behövs inte. Skulle det behövas någon "förlängning" har jag mina tyglar till hjälp, vilket iofs aldrig har behövts... (rider western)...

På valacken hade jag nästan alltid spö när jag red, han var en herre som var otroligt smart och var till och från rätt full-i-fan och hittade på hyss under ridning.
Men med spöt var han en ängel, han visste alltid när jag hade det och när jag inte hade det. Jag har aldrig behövs använda det mer än nåt lätt pet, han visste ändå...
Hade även alltid när jag red ut då han kunde om han blev rädd bete sej riktigt farligt, backa ner i diken, ut på vägar m.m. Eller stelna och vägra flytta sej ur vägen och det var en farlig situaton där han måste undan snabbt.
Detta var ett problem vi jobbade hårt på och sista åren fanns det knappt alls.

Jag har aldrig "spöa" upp någon häst och anser inte att man ska behöva göra det heller, annat än i rent självförsvar i så fall. Hade en 1-åring som blev lite för närgången en gång, fick en vacker uppsättning tänder i axeln, behöver jag säga att han fick grimskaftet jag hade i handen rätt i nyllet med ett enda välriktat slag (han bet mej aldrig igen)...:angel:

Mvh Domino_s
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Eller jo, jag använder ju visst spö på mitt sto... i trickträningen...

Glömmer aldrig när tränare skulle hjälpa mej med sidvärtsövningar och skulle "vifta" lite med spöt på ena sidan för att uppärksamma henne om att hon skulle flytta sej och hon gör en perfekt hälsning istället "lyfter frambenet framåt och viftar med det"... Tränaren såg ut ungefär såhär :confused: och jag asgarvade, min häst blev nog mest sur... Här gör hon rätt och är duktig och fick ingen godis...:devil:

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 834
Senast: Petruska
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
S
Träning Hejhej , jag har då lite problem med hästen jag rider. Hästen är en valack, islandshäst och är ca 6 år. Jag har ridit han i 1½ år , och...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Zannaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp