Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Det jag skrev i mitt första inlägg var att jag reagerade över hur personerna menade på att självklart måste man ha spö och direkt använda det om hästen strular/bli rädd.

Blir min häst rädd för te.x. en soptunna så väljer jag hellre att lungt låta han kolla på den än att direkt lägg på spöet (vilket dessa personer tyckte att så gör man).

VEM säger detta och VAR står det?
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Här står det!

För några veckor sen var det 2 personer i min närhet som såg ut så här :eek: när jag berättade att jag inte red med spö alls.

De menade på att det var en säkerhetsrisk att inte rida med spö, ifall hästen strulade och det kom bilar, för givetvis så ger man hästen ett par rapp i röven så den uppför sig och vet vem som bestämmer... Då var det min tur att se ut så här :eek: :confused:.

Svarde bara att jag inte använder mig av spö alls.

Fast för 2 veckor sen önskade jag att jag haft ett spö med mig ut, för på väg hem i mörkert kommer 3 lösa, främmande hästar i full fart mot oss, då hade jag gärna haft något just för att kunna peta bort nyfikna pållarna från mig själv och min kille.

De menade att man direkt la på spö och jag som jag skrivit i tidigare inlägg provar hellre andra möjligheter först och om det inte funkar just då väljer jag hellre att hoppa av än att använda spö.

Personerna igång i min släkt och en har egen häst, den andra befinner sig mycket i stallet tillsammans med mig och min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Det finns tillfällen då det är direkt olämpligt att hoppa av.

Och i slutänden är det ändå alltid så att hästen måste lyda, det blir farligt annars.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Så om din häst hoppar ut mitt i vägen och det kommer en bil, som inte verkar sakta ner, vad gör du då?
Om du mitt i skogen stöter på ett vildsvin, vad gör du då?
Om du på vägen hem möter en lös hund, som skäller, reser ragg, morrar, och visar tänderna, vad gör du då?
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Självklart ska hästen lyda, nu har jag bara haft min kille sen i början av oktober så vi håller oss till 2 olika vägar där det knappt finns trafik och gående.

Detta för jag vill lära känna honom ordentligt innan vi ger oss ut på andra vägar och just dessa vägar kan jag också se på långa avstånd.

Reagerar han på en postlåda/soptunna så vill jag hellre försöka låta han förstå att den inte är farlig än att som personerna sa till mig direkt ge rap med spö för han ska bara lyda och gå förbi.

Skulle vi då vara mitt uppe i att kolla in soptunna/post låda eller vad det nu är och där kommer bil eller gående så hoppar jag hellre av än ev. göra det hella värre genom att slå till honom som jag blev till sagd att så gör man.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

I det du citerar står ingenting alls om att rappa upp hästen vid soptunnor och brevlådor. Däremot har du skrivit att personerna ifråga tycker att spöt ska kunna användas i farliga situationer med bilar inblandade. Och det tycker jag också, hellre en dask i rumpan än en överkörd häst och ryttare. Faktiskt.

/Solis, som dock väldigt väldigt sällan rider med spö
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Så om din häst hoppar ut mitt i vägen och det kommer en bil, som inte verkar sakta ner, vad gör du då?
Om du mitt i skogen stöter på ett vildsvin, vad gör du då?
Om du på vägen hem möter en lös hund, som skäller, reser ragg, morrar, och visar tänderna, vad gör du då?

:confused: Ja inte tusan slår jag hästen med spö då:mad:

* Jenny *
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

För att svara på din fråga/resonemang.

Att prygla en häst såsom din vän gjorde är rent djurplågeri. Fy fan för sånt!

Sen kan jag ärligt säga att jag har använt våld mot hästar. (det låter hemskt att säga våld och det tar emot att skriva det, men jag kan inte komma ifrån att ett användande av ett spö eller annat hårdare än en motsvarande klapp med handen är en form av våld i mina ögon) Först för att jag inte visste bättre som liten ridskoleryttare och fick lära mig att på en viss ponny som stannade i mitten av manegen så skulle man ge den ett eller två rapp i rumpan för hur mkt man än skänklade så rörde den sig inte med en nybörjare. Såhär i efterhand så kan jag känna att det å ena sidan var mkt värre än jag tyckte då och å andra sidan inte så farligt. Det hemska var ju att man helt enkelt fick lära sig att använda spöt som en form av bestraffning eftersom ridläraren ofta sa: nu måste du bli arg! ge den en pisk i rumpan! Att tillåta sig att bli arg på ett djur är helt oförlåtligt i mina ögon nu när jag är äldre och vet bättre. Samtidigt så vet jag nu att de "rappen" som man uppmuntrades att ge och som man hade dåligt samvete för inte hade mer kraft i sig än när man klappar om hästen på halsen som många gör.

Sen i mitt vuxna liv så har jag använd våld mot hästar. Jag tog hand om en häst som av olika skäl var väldigt aggressiv och innan jag visste vad jag hade att göra med och kunde ta till säkerhetsåtgärder så fann jag mig inträngd av en hästrumpa som följde efter mig och som måttade sparkar som jag försökte komma undan. Min hälsa räddade jag genom att kasta borsten på halsen på hästen för att få den att hålla sig kvar längs ena väggen när jag sprang ut. Jag har även lagt kraft bakom spörapp när en häst har satsat på att springa över mig och jag misslyckats med att få den att lyssna genom att tala med "mindre bokstäver"
Så när det gäller min eller andra människors hälsa och säkerhet så anser jag att det minst dåliga är att använda visst mått av våld. Det våldet använder jag av nödfall för att undvika att någon skadas, samtidigt som det blir som den sista formen av markering att en gräns har överträtts. Jag "berättigar" det våldet till en viss del genom att jag inte orsakar fysisk skada och jag försöker minimera den psykiska skadan så mkt som möjligt genom att försöka bete mig som hästarna gör mot varandra. Varna, varna, varna i stigande grad och sen använda våld som en sista utväg, och så fort den sista "markeringen" är gjord så är allt bra igen. Jag är aldrig långsint på en häst utan följer alltid upp med beröm och åter beröm. Kanske är det management by fear, eftersom jag faktiskt har använt spöt våldsamt, men de hästar jag har ansett mig tvingad att slå har alla (om jag nu lyckats läsa dem rätt) reagerat med lätt chokartad förvåning och hämtat sig snabbt. Om jag någon gång skulle få en skrämd reaktion så skulle jag gravt tvivla på min föregående bedömning av situationen, min handling och ångra den djupt. Att piska på en häst upprepade gånger är något jag aldrig skulle ta till. Det är inte bara makabert utan helt oförståeligt från hästens sida. Hästen förstår inte varför den får stryk, den blir bara rädd, knäckt och osäker. Rena tortyren är det.

Så ja, jag kan tycka att ett spö kan vara en sista utväg för att öka säkerheten. Men man ska aldrig bestraffa en häst, bara korrigera. Och när det gäller att försöka lära den något genom att ta till våld istället för att använda våldet som en absolut sista utväg är helt fel. Tänker man så så har man tappat respekten och medlidandet för de djur man säger sig älska. Och som Kokkorn säger så väljer jag helst att förlägga miljöträningen till tidpunkter och förhållanden där man inte utsätter sig för risker som kan göra att man tvingas ta till våld och så att man kan förhindra att osäkra situationer uppstår. Det gäller allt i och för sig, inte bara miljöträning. men jag är inte priviligerad nog att ha de omständigheterna att jag alltid kan undvika vissa områden och situationer, så jag vet att jag kan och har hamnat i lägen där jag ansett att våld har varit sista utvägen även om jag önskar att det inte var så. Och visst, jag skulle ju kunna välja att inte hålla på med hästar eller enbart hantera min häst för att verkligen minimera riskerna för att hamna i dylika situationer men helt ärligt så tycker jag (selfish or not) hästarna är alldeles för roliga för att göra det valet.

oj såg nu att det blev lite av en vägg av text. Det är så svårt att uttrycka hur man tänker i text på ett forum. det är i alla fall så jag resonerar när det gäller användning av spö/våld mot hästar.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Jag kan förstå att man i viss mån vill visa sin häst saker i lugn o ro, men eftersom jag vill kunna kontrollera mina hästar i oväntade situationer o vill att de alltid ska gå fram för min skänkel, så är det det viktigaste för mig att vara konsekvent. Om min häst tvekar eller "fryser" går jag på den med vanlig skänkelhjälp efter att sitsen inte funkat, kvarstår problemet - spö för att förstärka hjälpen o även väcka hästen. Jag hoppar aldrig av.
På mina hästar är det viktigt med konsekvens, däremot är det viktiga att det är hjälpen jag förstärker inte att slå den för att den är dum.. OM nu hästen skulle få spjuck o vara just dum så vet jag inte, har inte varit med om det mer än att de svarat emot skänkeln med en kick, bocksprång eller kast o då har jag antingen skänklat till som svar eller använt spöet på halsen.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Svarar flera i ett inlägg.

Där står när hästen strular och det kommer bil... sen om detta sker samtidigt eller inte spelade ingen roll, hästen ska ha spö i rumpa om den inte går exakt som ryttaren säger enligt dem.
Framgick väl inte så i mitt första inlägg, ber om ursäkt för min klumpighet.

Men tråden handlade om att straffa hästen genom att slå den med spöet och mitt första inlägg handlade om där folk uttrycker sig liknande, att hästen ska straffas med spöet om den inte går fram eller tvekar.
Så jag var inne på den linjen.

Sen att jag väljer att inte ha spö överhuvudtaget hör ju inte hit i denna tråden igentligen, för det är mitt val som baseras på min åsikt.


Skulle hästen hoppa rakt ut i vägen så är det av en anledning, inte sjutton ska han ha smäll för det?

Skulle nu inte bilen sakta ner så förstår jag inte hur det kan gå bättre om jag slår till min häst, den hoppade undan för något som troligtvis skrämde den och den lär ju inte hoppa tillbaka mot det utan lär nog bara få panik för jag slår till den, då är det nog bättre att försöka få den över på andra sidan och då är det i mitt fall bättre att behålla lugnet och försöka rida över på andra sidan lungt och stilla.

Nu har vi inte skog i närheten men hade vi råkat på ett vildsvin så hade troligtvis min häst tvärvänt och sprungit åt andra hållet och det hade jag INTE straffat honom för.
Vildsvinet hade jag inte heller promt tyckt han skulle stanna och titta på heller utan gör inte han helomvändningen så gör jag den och det klarar jag utan ett spö.

Troligtvis hade det skett samma med hunden som med vildsvinet, men fortfarande skulle jag inte lappa till hästen med spöet och troligtvis hade jag ändå inte nått hunden med spöet så det skulle hjälpa.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Du verkar inte riktigt se skillnad på rädsla och olydnad, det kan vara riktigt illa för din häst.

Om hästen hoppar ut framför en bil av rädsla, ska den inte ha spö. Om den backar ut framför en bil för att den vägrar ta dina hjälper framåt, kan de gott ha ett rapp. STOR skillnad.

Jag tycker att det kan vara oansvarigt att rida ut utan spö, jag har flera gånger behövt använda det på t ex lösspringande hundar. Och ett par gånger har jag slängt det efter bilar som passerat så nära att de kunnat ta min fot med backspegeln, om foten varit längre ner.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Jo men det är ju så... Alla tycker, tänker och agerar olika.

Men nu handlade denna tråden om att bestraffa en häst med spö, inte att förstärka hjälper.

Bestraffa och korrigera/förstärka hjälper är i mitt tycke 2 olika saker och jag blev som sagt mer eller mindre dumförklarad (av dessa personer i min närhet) när jag menade på att jag inte vill rappa till min häst när han stannar för te.x. en soptunna och skulle det komma bil så hoppar jag hellre av än har en häst med panik i skallen efter att jag rappat till honom, för så pass känner jag honom så jag vet att han reagerat krafftigare på spörappet än om jag hoppar av.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

KL

Lydnad sitter inte i spöet, det sitter i ledarskapet.
Jag har alltid hittills fått igenom det jag har velat, och jag rider aldrig med spö. I distansridning får man dessutom inte ha spö överhuvudtaget.
Och distansryttare rider nog ut mer än de flesta, så spö kan nog knappast behövas om man gör resten rätt.

Jag har då aldrig behövt spö, jag kan korrigera min häst ändå, kan flytta den vart jag vill, hur jag vill, när jag vill, ändå.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Du verkar inte riktigt se skillnad på rädsla och olydnad, det kan vara riktigt illa för din häst.

Om hästen hoppar ut framför en bil av rädsla, ska den inte ha spö. Om den backar ut framför en bil för att den vägrar ta dina hjälper framåt, kan de gott ha ett rapp. STOR skillnad.

Jag tycker att det kan vara oansvarigt att rida ut utan spö, jag har flera gånger behövt använda det på t ex lösspringande hundar. Och ett par gånger har jag slängt det efter bilar som passerat så nära att de kunnat ta min fot med backspegeln, om foten varit längre ner.

Nu har jag inte råkat ut för han vägrat gå fram, men som sagt vi har bara varit ihop 3 månder så och därför håller jag mig på 2 grusvägar där det knappt finns trafik och där jag har bra koll på vår omgivning.

Sen när vi ger oss ut på andra vägar kanske spöet följer med...men aldrig för att bestraffa vilket tråden handlade och som personerna i mitt första inlägg tycker är helt ok.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Jo men det är ju så... Alla tycker, tänker och agerar olika.

Men nu handlade denna tråden om att bestraffa en häst med spö, inte att förstärka hjälper.

KL
Precis. Tråden handlade om att jag undrar om det är vanligt att man gör så eftersom jag inte gillar att använda spö alls. Trodde inte att det skulle leda till en så hetsig diskussion. Förlåt till allihop. Ville inte starta krig. Efter att ha tränat elever i olika stall och ridit själv i så många stall har jag insett och framför allt ACCEPTERAT att vi alla är olika i vår hästhållning. Det bara är så. De hästmänniskor jag har träffat på har en sak gemensamt: i deras ögon är de den enda som gör rätt. Jag kommer fortsätta tycka likadant om spö som jag gjort tidigare. Men nu vet jag att vi är olika, allihop är olika.

Tack för svaren, dock.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

För min del så tycker jag att man måste skilja på straff och straff. Det din bekanta gjorde låter helt vedervärdigt (ungefär som när man ser vissa ponnyungar spöa upp sina ponnyer för att de har vägrat...), men däremot ser jag det inte som att det per automatik är fel att använda spöet för att ja, just spöa.

Självklart ska spöets huvudsakliga användningsområde vara för att korrigera, t ex som en förlängd arm. Men om en nödsituation uppkommer, då har jag faktiskt inga som helst dubier att smälla till min häst en eller två gånger mer rejält. Är alternativet att vi/någon i vår närhet blir allvarligt skadade - då ser jag hellre att min häst får ett rapp eller två så att vi kan ta oss ur situationen och tänka efter vad det var som hände efteråt.

Förhoppningsvis slipper man hamna i sådana situationer, men i och med att vi trots allt håller på med djur är det inget man kan garantera sig ifrån. Man kan (och bör!) träna sig själv och hästen så att man ska kunna hantera de flesta situationer som kan uppkomma, men det går inte att träna allt.

Allt finns i grader, det behöver inte vara utan spö eller att spöa konstant i femton minuter.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

KL

Lydnad sitter inte i spöet, det sitter i ledarskapet.
Jag har alltid hittills fått igenom det jag har velat, och jag rider aldrig med spö. I distansridning får man dessutom inte ha spö överhuvudtaget.
Och distansryttare rider nog ut mer än de flesta, så spö kan nog knappast behövas om man gör resten rätt.

Jag har då aldrig behövt spö, jag kan korrigera min häst ändå, kan flytta den vart jag vill, hur jag vill, när jag vill, ändå.

Håller med dig och så vill jag ha det med min häst också.
Nu gör jag kanske helt fel genom att rida ut utan spö.

Personen i mitt inlägg som har egen häst tränar och tävlar smått i distans.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Det här kanske inte hör hit, men OM jag har tolkat dig rätt, med att om hästen inte vill gå fram/förbi något, t.ex. en soptunna, så skänklar du. Skiter den i det, då sitter du av. Och du har haft hästen i tre månader.

Då tror jag att du gör dig själv en otjänst om du är så ovillig att använda spöt, så pass att du inte ens tar det med dig. Hästen kommer snart att lära sig det. Och sen tar det inte lång tid innan den lär sig att om något inte passar, och den stannar, då sitter du av. Detta kan ge dig mycket större problem i din ridning, än att ha med ett spö ut, ens som en förstärkning. Bara ett tips från min sida, och menar inget illa, men många ryttar/häst relationer har förstörts på detta vis.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Allt finns i grader, det behöver inte vara utan spö eller att spöa konstant i femton minuter.
:bow:

För mig var det självklart att alltid ha ett dressyrspö med mig när jag red ut. Jag red på många olika ställen under mina ryttarår, och alla hade det gemensamt att ville jag av gårdsplanen var det en bit längs med vägar som gällde. Ett spö lagt längs med hästens sida fungerar utmärkt för att få hästen att gå rakt längs med hästätande stengärden och brevlådor i stället för att svänga ut rumpan framför en mötande bil.

Sitta av när det krisar kan fungera om hästen står som ett tänt ljus när ryttaren kommer av. Om hästen fortsätter att springa baklänges/på tvären in i eltråden/bilen/diket är det mindre lyckat.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Du verkar inte riktigt förstå vad vi pratar om. Det är ingen här (vad jag kan se) som säger att man ska daska till hästen för att den stannar på vägen, blir rädd vid soptunnor mm mm. Det vore ju rent idiotiskt och leder inte till något bra alls. Men precis som du skriver ovan så är det t.ex. i fallet med vägen bäst att få hästen över. Försök då tänk dig in i ett scenario där man t.ex. måste korsa en riksväg på 90-sträckan. Det är fritt när man ska passera. Plötsligt reagerar hästen på någonting i skogen på andra sidan och fryser fast mitt på vägen. Bilar börjar nu höras närma sig. Vad skulle du göra i detta läge? Lugnt hoppa av och klappa, under förhoppningen att bilarna hinner bromsa/väja? Eller ge ett rapp i rumpan för att väcka hästen och få den framåt, över till andra sidan, utan att någon kommer till skada? Bara som ett exempel. Ett annat scenario kunde vara att hästen blir rädd för t.e.x en exalterad hund och börjar backa - rakt mot ett taggtrådsstängsel. Hästen blir paralyserad av hunden och svarar inte på skänkeln. Ska man då låta hästen skära upp rumpan på taggtråden?
 

Liknande trådar

Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 834
Senast: Petruska
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
S
Träning Hejhej , jag har då lite problem med hästen jag rider. Hästen är en valack, islandshäst och är ca 6 år. Jag har ridit han i 1½ år , och...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Zannaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp