Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Sulax

Trådstartare
Jag är alldeles rådvill och fundersam nu. Jag personligen har hanterat unghästar när jag var yngre, varit groom åt en dressyr ryttare, ridit araber, travare, fjordingar, fullblod, kallblod ja alla möjliga raser och hästar med olika "personligheter". Både hästar med perfekt lydighet och bråkiga hästar och såna hästar som fått höra sagan om Scan ett par gånger. :mad:
Men jag har ALLTID levt efter regeln att ridspöt är inget straff, man ska aldrig "slå" hästen eller göra illa hästen med ridspöt. Behöver man spö så har man det som en drivande hjälp eller för att få hästens uppmärksamhet. NU har jag lite problem med min medryttarhäst. Han är nordis och skenar hemåt efter våra ridturer. Kämpar med att jobba bort det. Då säger än den ena än den andra (utom ägaren som tänker lite som jag gör) "Piska skiten ur honom ett par gånger så ska du se att han slutar" :confused: Whaat?? Gör man så? Tänker jag fel som inte vill slå?? Jag har sett en kompis göra så när hästen bockade. H*n hoppade av och slog o slog o slog tills jag inte kunde hålla mig längre och tog pisken. Var sååå nära att slå kompisen likadant, men bet mig i tungan...Hur använder ni spöt om ni nu använder det? För inte har man väl spö om man inte har nytta av det eller? Undrar lite om det är fler som använder "management by fear"...
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

GIVETVIS ska man aldrig, aldrig, ALDRIG spöa upp sin häst. Jag blir bara tvärförbannad när jag läser att det finns människor som rekommenderar att misshandla en levande varelse för att få den att lyda - VIDRIGT beteende!:eek::mad:
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Vad skönt att höra. Då är jag alltså inte fel ute i min åsikt. Fler o fler har verkligen försökt få mig att tro att jag har heeelt fel i min åsikt om spöt...:confused:
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Jag rider med huvudet, och inte med spöet:angel:
Alltså behöver jag inget spö, och jag har inte heller någon vilja att rida någon häst som man behöver spö till:crazy:
Varför ska jag sitta och hålla i en pinne, som jag ändå inte vill/ska använda?
Jag tycker att många har en övertro till att spöt. Skulle något hända kan jag ändå inte spöa mej ur det.....

* Jenny *
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Absolut inte slå någon häst med spöt, nej, det är verkligen inget straff. Blir helt förskräckt när jag hör att det förekommer :mad: Hur menar man att en häst ska förstå vad man vill med ett sådant beteende?

Jag änvänder spö som en förlängd arm när jag håller på med unghästen, tex vid promenad kan det vara stoppande om jag håller det framför henne. Absolut inte skrämma eller slå. I ridning kan jag använda det pådrivande, men absolut inte slå, mina hästar skulle inte förstå vad det betyder. Ett lätt "pet" räcker.

Fortsätt du som tidigare, och lita på dig själv och hur du vill hantera din/dina hästar!
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Jag tycker det är ett hemskt sätt att se på djur öht om man tänker att man måste spö upp dem, då har man verkligen missat något i sitt sätt att hantera o förklara för sin häst vad man förväntar sig av den.
Jag delar heller inte inställningen att man alltid ska rida med spö för att den ska verka som en framåtdrivande eller samlande hjälp-hela tiden, absolut att man kan ha ett spö vid behov, exempelvis om hästen inte går fram vid vissa tillfällen, men inte vid varje pass o varje övning, den ska gå fram ändå.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

För några veckor sen var det 2 personer i min närhet som såg ut så här :eek: när jag berättade att jag inte red med spö alls.

De menade på att det var en säkerhetsrisk att inte rida med spö, ifall hästen strulade och det kom bilar, för givetvis så ger man hästen ett par rapp i röven så den uppför sig och vet vem som bestämmer... Då var det min tur att se ut så här :eek: :confused:.

Svarde bara att jag inte använder mig av spö alls.

Fast för 2 veckor sen önskade jag att jag haft ett spö med mig ut, för på väg hem i mörkert kommer 3 lösa, främmande hästar i full fart mot oss, då hade jag gärna haft något just för att kunna peta bort nyfikna pållarna från mig själv och min kille.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

I just ditt fall ser jag inte hur hästen ska kunna koppla ihop att du slår på den när den skenar- att det betyder att den är dum och bör stanna? Då hade jag precis som du aldrig valt att spöa hästen, för så intelligenta är de faktiskt inte.

Dock måste jag gå ifrån er andra lite och säga att spöet viss kan användas till att slå på hästen- om man måste. Går jag med en unghingst som går till attack mot mig, visst slår jag då så hårt jag kan. Tills den ger sig. Ananrs kan det bli en dödlig utgång för min egen del.

Detta är dock inte något som sker varje dag, och det mesta går att lösa med korrekt hantring och tydlighet i vår ridning. Men man ska inte glömma att det är djur vi håller på med, som om de inser sin egen styrka faktiskt kan bli helt livsfarliga om man har otur.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Jag anser också att det är en säkerhetsrisk att rida ut utan spö. Dels för situationer som du beskriver (eller när man blir anfallen av lösspringande hundar), men också för gånger då hästen tvekar att ta framåtdrivande hjälper. T ex häst som skyggar och närmar sig elstaket backandes. Du vet att katastrofen är i vardande, men hästen fortsätter backa. Då lägger jag gärna två rejäla rapp i ändalyckten, hellre än att ha en häst som sitter fast i tagg-/eltråd alt. skenar som en vansinnig över bilar och barnvagnar.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Precis som Lovisaleonora_ har jag ett spö med vid uteritter, även på en häst som min 20-åriga f.d. tävlingsponny. Den ponnyn har hittills på 13 år aldrig blivit skrämd av något men det kan ju behövas för att mota bort något annat. Min 6-åring är ibland lite spänd och kan hoppa till för något, då har jag gärna ett spö i den hand som är mot bilar och annan trafik. Hoppar hon då till för något så brukar hon hoppa bort från vägen. När jag hanterar unghingsten föredrar jag också att ha spö. Han är en väldigt trevlig 2-årshingst men som säkerhetsgrej har jag med ett spö att vid händelse kunna skydda mig själv eller någon annan.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Svarar er båda.

Hoppar då hellre av än använder mig av spö...Tänker inte ge ett eller flera rapp i rumpan på min häst.

Nu håller jag mig till vägar där jag vet att vi inte råkar på något vi inte reder ut tillsammans, dock var de lösa hästarna klart oväntade, men de höll sig undan och tyckte jag var en obehaglig prick.

Att befinna sig på vägar där bilar och barnvagnar kan riskera att bli på sprugna är oansvarigt.
Råkar en häst i sken p.g.a. rädsla så anser jag att det inte är någon bra idé att ge rap med spö.

Men vi är alla olika.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Ja, så länge man vet exakt vad man gör så ser jag inga problem med att använda spö.
Problemen kommer när folk börjar slå hästar utan att veta varför eller bara för att någon annan sa det :crazy:
Ett slag med spöt i rätt läge kan undvika en katastrof och ett slag vid fel tillfälle kan rasera tilliten för mäniskan på lång sikt!
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Jag antar att det var ett knapplån? :p Men absolut, jag håller med dig. Ett spö måste användas med finess.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Hur katten kan du förbjuda bilar och barnvagnar i området du rider?

Det är inte alltid du hinner hoppa av, det lämpar sig att hoppa av. Hur det kan vara en nackdel att rida med ett spö (som man inte ens behöver använda om man inte önskar) kan jag för mitt liv inte se.

Att korrigera en häst som inte lyder ser jag som en självklarhet.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Svarar er båda.

Hoppar då hellre av än använder mig av spö...Tänker inte ge ett eller flera rapp i rumpan på min häst.

Nu håller jag mig till vägar där jag vet att vi inte råkar på något vi inte reder ut tillsammans, dock var de lösa hästarna klart oväntade, men de höll sig undan och tyckte jag var en obehaglig prick.

Att befinna sig på vägar där bilar och barnvagnar kan riskera att bli på sprugna är oansvarigt.
Råkar en häst i sken p.g.a. rädsla så anser jag att det inte är någon bra idé att ge rap med spö.

Men vi är alla olika.

Hoppa av gör jag ytterst sällan. Jag tycker att jag har mycket bättre kontroll på hästen uppifrån.
Dessutom, skulle det komma en lös hund som är aggressiv eller ett vildsvin så skulle jag sannerligen inte hoppa av. Då sitter jag mycket bättre placerad i sadeln.

Vad har du för ridvägar där du aldrig kan råka på något som kan ställa till det? Lösa hundar brukar kunna finnas lite var som helst. Älg, björn, varg och vildsvin också för den delen. (Om man nu bor i en del av landet där respektive djur förekommer.)
Bilar, cyklister, rullskidåkare och barnvagnar förekommer på många vägar. Oavsett var jag har bott så har jag kunnat råka på åtminstone ett par av dessa.

Ingen i tråden har väl propagerat för att piska en skenande häst? Dessutom är det otroligt ovanligt med skenande hästar. Att däremot använda sitt spö för att uppmärksamma en häst på att ett beteende inte är önskvärt är en annan sak.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Jag har väl inte skrivit att jag förbjuder någon att vara där jag rider?

Men jag väljer att rida där jag ser vad som händer omkring mig och hästen på långa avstånd, då har jag tid upptäcka ev. saker och kan handla därefter utan att blanda in spö.


Blir min häst rädd så är han inte olydig och ska då inte heller korrigeras med ett rapp av spö.

Sen hur andra gör med sina hästar är upp till dem, andra får gärna rida med spö och använda det som de vill det rör mig inte ryggen.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Du behöver ju inte använda spöt bara för att du har det med dig.
Ur säkerhetssynpunkt så är det att välja om vi vill ha en extra säkerhet och hjälp till våra hästar eller om vi istället väljer att inte ha det och då tar risken (ansvaret) att hästen (eller andra) kanske skadar sig när det hade kunnat undvikas.

Skulle jag vara på väg över gatan mitt framför en buss så vore jag bara tacksam om någon drog mig tillbaka om så med ett hårt tag i armen. Nu tänker inte hästar så, men som ryttare kan man ju göra det.

Ett spö är en hjälp, inte ett tortyrredskap. De hästar jag rider är inte rädda för något spö. Att det finns människor som missbrukar det är bara tragiskt.

/V
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Kul för dig och din häst att ni aldrig rider i skogen. Och blir det inte tråkigt att bara rida där du på långt avstånd ser vad som händer? Och om du på långt avstånd ser något som kan ställa till det, vad gör du då? Vänder och galopperar tillbaka och hoppas att inget oförutsett dykt under tiden du ridit åt andra hållet?

Nej, jag är ödmjuk nog att inse att jag inte kan förutse alla händelser, varken de som har med mig att göra (mig och min häst) eller andras förehavanden.

Även om min häst blir rädd, ska den baske mig lyda. Jag piskar inte en häst till lydnad, men jag kräver att den lyssnar och handlar enligt mina instruktioner. Annars kan det bli farligt.

Jag hävdar fortfarande att det är normal uppfostran att korrigera en häst som inte lyder. Och en häst som har mig som ledare ska i förlängningen inte behöva bli rädd.
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Blir min häst rädd så är han inte olydig och ska då inte heller korrigeras med ett rapp av spö.

Användning av spö handlar inte nödvändigtvis om att ge hårda rapp och korrigering vid olydnad. Du har missat hela grejen.

/V
 
Sv: Ridspöt är inget straff enligt mig, har jag fel?

Visst kan jag ha spö med utan att använda det...

Det jag skrev i mitt första inlägg var att jag reagerade över hur personerna menade på att självklart måste man ha spö och direkt använda det om hästen strular/bli rädd.

Blir min häst rädd för te.x. en soptunna så väljer jag hellre att lungt låta han kolla på den än att direkt lägg på spöet (vilket dessa personer tyckte att så gör man).

Skulle det då komma en bil eller nått annan i anslutning till detta så hoppar jag hellre av och fortsätter soptunne-träningen när bilen passerat än att lägga på spö och kanske förvärra hela situationen.
 

Liknande trådar

Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 834
Senast: Petruska
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
S
Träning Hejhej , jag har då lite problem med hästen jag rider. Hästen är en valack, islandshäst och är ca 6 år. Jag har ridit han i 1½ år , och...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Zannaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp