Ridskolor som fungerar bra!

M

mathil

Nu vill jag höra om ridskolor som tar bra hand om sina hästar. För det finns väl sådana eller?

Min gammla ridskola tycker jag tog bra hand om sina hästar! Där står dem flesta hästarna i stora boxar, daglig utevistelse 6-8 timmar (i ganska små hagar iofs), max 2 lektioner per dag, en dag i veckan helt lediga och reds ut en gång i veckan.

Reds också regelbundet av instruktörerna.

Sv: Ridskolor som fungerar bra!

Våra hästar går i alla fall ute från kl. 9-16 de dagar. På våren och hösten när vädret är bra och det är ljust ute, i alla fall de fyra dagarna som det inte är lektioner kvällstid så
får hästarna gå ute till kvällsfodringen dvs. de får gå ute enda tills kl. 19-21.00.

Ljust nu när vädret är som det är, så får de stå i sandhagar. På vintern brukar de få gran i hagarna så de har lite och pyssla med. Men framåt vårkanten så börjar de få gå i sina gräshagar igen. På sommaren är hästarna ute hos folk genom klubben, som klubben har bra kontakt med och där går de på bete hela sommaren. De brukar vilja i slutet av juni, samt juli, men i slutet av juli - början på augusti kommer de i gång igen
eftersom de måste vara "i form" tills ridskolestarten.

Våra hästar står i boxar som är minst godkända, många måste vara ändå större än så.
De utfodras fyra gånger om dagen med hö och tre gånger om dagen med krafftfoder
(havre, korn, mineraler och betfor.)

De går i regel 2 lektioner dag, tisdag, onsdag och torsdag. På lördagen går de en lektion. Det är vid enstaka tillfällen tis-tor som hästarna måste gå 3 lektioner (om någon häst är halt eller liknande.)

Varje häst har på helgen en skötare som mockar, rider osv. Vilket jag tycker är bra.
Dock så byts det skötare varje månad vilket jag ser som negativit för hästarnas skull.

De skulle också behöva se över sadlarna, så att alla hästar får en sadel som verkligen passar. Detta hålls dock på och ses över för stunden. Det planeras att vi ska hyra in sadlar. De kommer även ut i skogen Mycket sällan vilket jag tycker är jättetråkigt, de skulle behöva mer stimulans. Sedan så behöver ridlärarna planera mycket bättre så att inte alla hästar hoppar varje dag/var fjärde-femte vecka. För oftast (vet inte om det är slumpen ??) så när det väl är hoppning, så hoppar nästan alla grupper samma vecka,
vilket inte är speciellt bra.. Men detta behandlas också nu och framöver ska det blir bättring med planeringar både för hästarnas och elevernas skull.

Vad som anses vara en bra ridskola är väldigt relativt. Många anser att antalet lektioner är avgörande, en del att hästarna inte behöver vara på ridskolan särskilt många år en del att de ska stå i box.
I mina ögon är en bra ridskola där hästarna är friska, inte har olater, trevligt uppförande på lektionerna och trevliga i stallet, dvs deras naturliga hälsa är vid god vigör vilket visar sig just inom dessa områden.

Den ridskola jag växte upp på må i mångas ögon inte vara en bra sådan men jag kan under 15 års tid på ridskolan räkna upp antalet sjuka eller halta hästar på mina 5 fingrar. Aldrig att man behövde vara rädd för att gå in till en viss häst, aldrig några attacker hästarna emellan på lektionerna trots att det ibland var 10-12 hästar i ett ridhus med för små mått (18*35) samt att många hästar har blivit över de 20 med välbehållen hälsa och motivation trots att flera kom dit som 4-5-åringar.

Dessa hästar går 2-4 lektioner om dagen, genomsnittet ligger nog på 3 om dagen, 11 av 13 står i spiltor. De går dock ute i STORA hagar allihop tillsammans (ni kan ju själva räkna ut storleken då 15-16 hästar i samma hage inte betyder att man nödvändigtvis kan se en enda av dem) från 8-9 till 14-tiden och dygnet runt maj-sep, okt, och de får mycket grovfoder.

Mycket tid läggs ner på att få dit rätt hästar och som sagt, få är de som inte trivts och därmed sålts liksom de som blivit sjuka samt att hästarna åldras med god hälsa är det tydligaste tecknet på en bra ridskola, sen att de inte står i stora flådiga boxar och går lite lektioner ser jag inte som ett problem eller drar ner betyget.

För att gå lite från ämnet och sticka ut hakan måste jag få säga att alla som klagar på att hästarna går för många lektioner och att det är dåligt eller elakt mot hästarna så är det min övertygelse att procentuellt sett är det fler privatägda hästar än ridskolehästar som har skadeproblem såsom hältor och att de är relaterade just till att privathästarna får röra för lite på sig så att gå 3-4 timmar VÄL anpassade lektioner tillsammans med några timmar i hagen är bra mycket mer hälsosamt och ger mer hållbara hästar än den enstaka överengagerade timmen ridning samt på tok för få timmar i hagen i förhållande till den aktiva motionen som privathästarna får.

Som sagt, det är min övertygelse. :)

Våra hästar går ute alla dagar utom lördag, då det är lektioner på dagen. Kanske fyra timmar i rätt små hagar vilket är lite sämre. Ponnyrna får däremot gå i en stor paddock med många kompisar.
Alla som behöver har täcke, de som behöver klipps.
De har egen utrustning med utprovade sadlar på var och en. D
e får mockat minst en gång om dagen och blir borstade inför varje pass.
Personalen är mycket duktigt och håller koll på varenda häst, de har kanske 60 hästar!
Hästarna håller mycket hög kvalitet och de som inte trivs/funkar säljs.
Vissa hästar gå aldrig mer än 2 pass/dag, resten 3 om det behövs. I undantagsfall måste någon gå fyra men då är det minst ett mycket lättsamt pass (alltså inte 4 timmar hoppning!!).
Schemat är planerat för hela terminen med hoppning och teori så hästarna får gå jämt.
Alla har vila på söndagar.

Jag tycker dessa hästar har det ganska bra!

Har besökt en privat ridskola - islandshästställena är ju ofta det. Bra boxar och hage med lösdrift för lugnare perioder och lång daglig uteviselse. Analyserat foder. God utrustning med många nya sadlar, en del med nypris uppåt 16.000 ... och givetvis täcken när så behövs.

Trevliga och välutbildade hästar som byts om de inte passar för uppgiften, och som kontintinuerligt rids/ utbildas av kunnig personal. Dessutom genomgång av duktig equiterapeut i förebyggande syfte.

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 814
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar