Sv: Ridskolor som fungerar bra!
Vad som anses vara en bra ridskola är väldigt relativt. Många anser att antalet lektioner är avgörande, en del att hästarna inte behöver vara på ridskolan särskilt många år en del att de ska stå i box.
I mina ögon är en bra ridskola där hästarna är friska, inte har olater, trevligt uppförande på lektionerna och trevliga i stallet, dvs deras naturliga hälsa är vid god vigör vilket visar sig just inom dessa områden.
Den ridskola jag växte upp på må i mångas ögon inte vara en bra sådan men jag kan under 15 års tid på ridskolan räkna upp antalet sjuka eller halta hästar på mina 5 fingrar. Aldrig att man behövde vara rädd för att gå in till en viss häst, aldrig några attacker hästarna emellan på lektionerna trots att det ibland var 10-12 hästar i ett ridhus med för små mått (18*35) samt att många hästar har blivit över de 20 med välbehållen hälsa och motivation trots att flera kom dit som 4-5-åringar.
Dessa hästar går 2-4 lektioner om dagen, genomsnittet ligger nog på 3 om dagen, 11 av 13 står i spiltor. De går dock ute i STORA hagar allihop tillsammans (ni kan ju själva räkna ut storleken då 15-16 hästar i samma hage inte betyder att man nödvändigtvis kan se en enda av dem) från 8-9 till 14-tiden och dygnet runt maj-sep, okt, och de får mycket grovfoder.
Mycket tid läggs ner på att få dit rätt hästar och som sagt, få är de som inte trivts och därmed sålts liksom de som blivit sjuka samt att hästarna åldras med god hälsa är det tydligaste tecknet på en bra ridskola, sen att de inte står i stora flådiga boxar och går lite lektioner ser jag inte som ett problem eller drar ner betyget.
För att gå lite från ämnet och sticka ut hakan måste jag få säga att alla som klagar på att hästarna går för många lektioner och att det är dåligt eller elakt mot hästarna så är det min övertygelse att procentuellt sett är det fler privatägda hästar än ridskolehästar som har skadeproblem såsom hältor och att de är relaterade just till att privathästarna får röra för lite på sig så att gå 3-4 timmar VÄL anpassade lektioner tillsammans med några timmar i hagen är bra mycket mer hälsosamt och ger mer hållbara hästar än den enstaka överengagerade timmen ridning samt på tok för få timmar i hagen i förhållande till den aktiva motionen som privathästarna får.
Som sagt, det är min övertygelse.