Ridskolor och hästhantering

T

TexazDarklyNoon

E det jag eller är dagens ridskolor på väg att förstöra allt med hästar?!
Har jobbat som ridlärare i 3 år. Slutade mars -04.
Ända anledningen att jag höll ut så länge var att jag var denna enda
"madrass" mellan en inkompitent styrelse och hästarna.
Enligt styrelsen var det ok att ha hästarna ute i 3 tim. Jag ville ha dom ute( och det fanns möjlighet) 7 tim. Skriver mer senare. Rasten slut! :mad:

Sv: Ridskolor och hästhantering

Tyvärr är det inte så ovanligt att det är så , Jag har också jobbat länge på ridskola och jag kan väl erkännat att jag är jävligt trött på det då styrelsen har noll koll på vad höstarna behöver och vi får slåss med näbbar och klor för att få minsta lilla sak kan man säga.Våra är iof sig ute länge men det är andra saker som sparas på men sen själva anläggningen kan man slänga pengar på hur mycket som helst. Jag har jobbat på samma ridskola i 7 snart men vi har som sagt flyttat till ett nytt ställe med nybyggt jättestort ridhus men det har som sagt inte blivit till det bättre snarare till det sämre för själva ridskolan och hästarna (även för oss ridskolepersonal) hm vågar väl kanppt skriva här fall någon ser vad jag har skrivit då blir jag kanske uppsagd ;-)

Har över lag väldigt bra erfarenheter av ridskolor (fast tja, annars hade jag kanske inte jobbat för dem...) men i samtliga fall har det då existerat ett bra samarbete mellan styrelse och ridskola. Eller samarbete och samarbete, jag kan säga såhär: Styrelsen visste vad de borde lägga sig i (föreningsteknink) och vad de borde överlåta åt personalen (hästar och ridning).

Det bästa är att dra tydliga gränser mellan vad som är styrelsens ansvar och vad som är personalen. Om sedan styrelsen vill lägga sig i hästhanteringen är de välkomna ned i stallet och göra stalltjänst.

Tyckte jag oxå att styreksen kunde göra. Till svar fick jag att d gör dom redan en dag/helg. Och att det tar inte 3 tim att möka,ströa och lägga fram käk till 16 hästar. Varav 6 st stod i box. Det då dom oxå gör på denna ridskola är att spara in på maten, e hästen sjuk, den kan jobba. Hade kvarka på stallet för snart ett år sedan. Min åsikt var, stäng verksamheten tills hästarna återhämtat sej. Styrelsen sa, dom e symptomfria. Nu kör vi! När ridskolan körde igång var alla hästar slutkörda efter ca 1 mån. Magra och hängiga. Jag var oxå slut eftersom jag stod med allt ansvar själv.
Detta fick mej att sluta. I sept-04 sköt dom första hästen. Ingen veterinär kollade honom. Ordf. bestämde att hans liv var slut. Orsak? Massiv träningsvärk. En 21 år gammal häst pallar inte 3-4 lek/dag. 3 veckor senare föll nästa häst. Han hade varit halt till och från sen jag började. Min åsikt var att en sån häst har man inte på en ridskola. Han avlivades pga "kissing spines". Vad jag vet så är det fler ridskolor som avlivat lektionskämpar pga det. E det rätt att göra sönder en häst så?

Vad är det för horribel ridskola du jobbat på?? :eek: :confused:
Vore jag du skulle jag höra av mig till Ridsportförbundet, sådan verksamhet är ju helt oacceptabel!

Tack och lov så är ju de flesta ridskolor inte på det viset, utan tar mkt väl hand om sina hästar.

Suck.
Det enda man kan säga är att en verksamhet som bedrivs på detta sätt ganska snart är körd i botten. Då kan styrelsen på heltid ägna sig att förstöra sina egna hästar istället.

Har talat med ridsportsförbundet. och även arbetsskyddet? Lr nåt liknande. Problemet är ordf. Hon har väldigt mycket kontakter i "högre" kretsar.
Vet att det finns väldigt mkt bra, fina ridskolor som tar hand om sina hästar. Än så länge. :smirk:
Fan va deppad jag blir. Efter jag slutade började allt skitsnack om mej, mina privatelever och mina hästar.
Detta har resulterat i att jag nu flyttar från orten.
Anläggningen är icke godkänd och stallarna e under all kritik.
Säger bara, stackars hästar som e kvar på det jä..a skitstället.

hos oss är väl egentligen det största problemet pengar, just för att de har satsats så mycket på den nya anläggningen (ridhuset) och att allt ska verka så fint utåt, med många tävlingar på hög nivå, men jag menar när man tappar 30 st elever på 1 termin så är något fel , vi får också höra tex måste ni ge så många hästar kraft grov kan ni inte ge korn i stället osv osv just för att det måste sparas pengar, vi har sålt ridskole hästar då som vi har märkt inte trivts på skolan och då tänker man ju att man ska köpa nya för de pengarna men icke för de har snabbt försvunnit till att betala räkningar eller något annat till anläggningen. Tror inte jag vet en annan anläggning som har en sån fin verkstad som vi har ....... Men vi har faktiskt ställt ultimatum nu att de msåte se till att vi får pengar (eftersom vi drar ändå in en hel del ) annars så kan de ju lägga ner hela ridskole verksamheten ... *L* så man kan säga att vi inte är så poppis just nu på jobbet

I sthlm finns det några ridskolor som inte har hagar alls till hästarna.
På ett ställe jag varit stod hästarna i spiltor med för lite spån (liggsår), skav här å var, stela å felgödda..
Under en hopplektion var en av de äldre hästarna med, tjejen som red fick hela tiden höra "ta ut svängen, *** får inte skada sig, var försiktig *** får absolut inte skada sig".
Tjejen gjorde ju sitt bästa, det går inte bättre för att de gör henne nervös på det sättet. Tyckte synd om henne, kan inte vara kul att få sånt ansvar på sig. Varför lär ridlärarna hästen gå med överhuvud taget kan man ju undra...

Ibland har man som ridlärare inget val än att ta med en häst som man känner borde vila. Men det ska inte gå ut över eleven.
Tycker synd om dom hästar som inte fick gå ut alls.
En häst e ju gjord för att vandra.
Tack för att ni läst mina inlägg.
Känns skönt att veta att fler reagerar och bryr sej.
Ni som jobbar på ridskolor, HÅLL UT! Ni behövs.

Jag skulle snarare vilja råda alla som sitter i en situation som denna, d.v.s. att arbeta för en ridskola som bedrivs på ett hopplöst sätt, att slå näven i bordet istället för att "hålla ut".
Som jag nämnde tidigare har jag bara erfarenhet av väl fungerande verksamhet. Men jag vet också att det funnits perioder då de ridskolor jag tänker på varit kaotiska - såväl ekonomiskt som djurhållningsmässigt. Det som har hänt i samtliga fall är att verksamheten har varit så nära kollaps att "någon" till slut insåg att det var ohållbart - och anställde en ny ridskolechef. RÄTT ridskolechef, denna gång. Vips ut med alla konstiga påhitt från styrelsen, vips in med budgetplanering, utbildning, bättre rutiner och styrelsen på sin plats!

Och nu menar jag inte att det som saknas alltid är en ny chef! Att hela personalen gemensamt kräver förändring brukar också ge resultat. Om inte - byt arbetsplats! Man ska inte behöva gå och må dåligt på jobbet för att man känner ansvar för saker man inte har fått befogenhet att råda över.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Hästhantering Hej. Jag köpte en ny häst för ca 3 månader sedan. Då stod vi i ett annat stall än vad vi gör nu. Nu står vi på en ridskola med ganska...
2
Svar
20
· Visningar
3 989
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar