Ridskolor och dess framtid

Min ridskola är inte alls som beskrivningen i TS.

Alla hästar och ponnys står i box och går ute dagligen. Finns två ridhus, tre uteridbanor och en extra på gräs samt riktig terrängbana och terränghinder på grusbana.
Vi rider utomhus under sen vår/sommar/tidig höst och hästarna får vila några veckor i stora sommarbeteshagar under sommaren. Skrittar/travar ofta fram/av utomhus i skogen eller på markerna runt om under den varmare årstiden.

De flesta är mycket välutbildade och fina och jag upplever att alla är snälla utom någon enstaka. De köper in nya hästar och ponnys varje år, och varje år är det några som inte passat i verksamheten som säljs.

Alla hästar har varsin dressyrsadel och varsin hoppsadel och en del ponnys har också egen dressyrsadel. Utrustningen är fin och byta ut regelbundet, aldrig något som är ihoplappat eller för slitet. Även alla byggnader är väl underhållna och renoveras.
Det finns både dusch och omklädningsrum samt hjälm och säkerhetsvästar att låna.

Man kan ju låta bli att välja en en sådan ridskola och hitta andra ridskolor. De två ställen jag ridit lektioner på i mitt hästliv som vuxen var helt annorlunda än det du beskriver, små personliga stall med boxar och hästar som går i grupp i riktiga hagar. För mig är glada hästar faktiskt den viktigaste faktorn när jag valt stall, det och bra stämmning och pedagogisk ridlärare. Sen kommer saker som välutbildade hästar och ridhus längre ned på listan. Jag rider gärna ut om det är en givande ridtur, inte bara skritta på en asfaltsväg typ.
Jag tror faktiskt att ridskolelivet på sådana ridskolor jag tänker på att väldigt bra för många hästar, de får mycket lågintensiv motion med att bära runt nybörjarbarn i moderat tempo tillsammans med sin flock. Bägge ställena jag var på hade hästar som passerat 20strecket och mådde utmärkt

Ridskolan i min kommun har precis fått hela anläggningen ombyggd. Det gamla lektionsstallet var både underdimensionerat och i dåligt skick. Även klubbrum, kontor och liknande var väldigt slitet. Det byggdes nytt i slutet av 70-talet så det behövdes verkligen.
Numera går alla ridskolehästarna på lösdrift och de har rymliga skötselspiltor i det nya ridskolestallet.

jag har redan tidigare haft flera hästar utlånade till dem i olika långa perioder, skulle mycket väl kunna göra det igen.
Däremot har jag inget intresse av att rida på ridskolan, av flera olika skäl.

Vad har ni för relation till ridskola?

Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till ridskola har uppmärksammats när jag läser hästannonser.
Jag stöter på många annonser där privatpersoner skriver ut att de inte säljer till ridskola/verksamhet. Och så finns det många annonser på ponnyer som säljs av ridskola då de inte passar/trivs i verksamheten.

Min dotter rider på ridskola och jag har nog aldrig riktigt känt mig bekväm eller tillfreds med den hästhållningen jag fått erfara.
Spiltor, tråkiga hagar, lite vistelse i hagen, mestadels lektioner i ridhus och inte i terrängen.
Bristande utrustning, som många gånger lappas ihop eller används trots allt.
Många av de ponnyer/hästar är importerade och relativt outbildade. Flertalet av de individer jag träffat nafsar/biter.

Vad krävs för att höja standarden på ridskolor?
Kommer ridskolor vara en koncept i framtiden?
Tänker attt det du beskriver var precis så som det ofta var förr och kan säkert vara så på en del ridskolor än idag men vad jag sett har det skett förbättringar.
Spiltor harr bytts ut mot boxar, hagar har breddats ut och hästar som inte trivs i verksamhetten säljs vidare.
Har väl i alla tider funnits många som inte vill sälja till ridskola, det minns jag var ett ämne redan för 30 år sedan.
Min dotter rider ut halva lektionen när vädret tillåter, brukar bli de mesta gångerna men det verkar inte lika vanligt i de lite högre grupperna.
Tycker just dotterns ridskola alltid haft väldigt bra utrustning på sina hästar men sett andra ridskolor där det varit katastrof med sadlar som inte passar eller är av dålig kvalitet.
Outbildade ponnyer, ja det håller jag med om både då och idag. Men på min tid reds femåringarna av vem som medans idag får de gå färre lektioner och bara i de mer ryttinerade grupperna.
När jag var barn var det flera riktigt ilskna hästar i sallet som aldrig varit acceptabelt idag på dotterns ridskola, det finns ett fåtal hästar med integritet i boxen men de sparkas eller bits inte utan mer bara öronen bakåt när man kommer.

Tänker att sakta men säkert blir hästvälfärd och djurvälfärd i allmänhet en fråga som växer, så har det varit i över 100 års tid. Tror ridskolor kommer kunna fungera även i framtiden.
Idag finns ridskolor där hästarna går på lösdrift tex, vill påstå att dessa hästarna har ett bra liv där de får mer behov tillgodosedda än många privata hästar.

Ett litet sidospår men nu kom jag att tänka på när jag blev medryttare första gången, efter två år på ridskola (jag började rida som vuxen). "Hur i hela världen skulle JAG ta in en häst från hagen?! Hur gör man ens???" 😂
Kan vara lite knepigt att komma till ridskolan efter att ha haft egna hästar i flera år med.. van vid sina egna snälla hästar man känner utan och innan så ska man plötsligt in till än häst som vänder rumpan till i boxen.. Hur gör man ens? Första lektionen dottern skulle rida på ridskolan började jag bara gå när jag skulle ut med ponnyn ur boxen, van vid mina egna hästar som följde efter som lydiga hundar och känner hur det tar stopp i grimskaftet och ponnyn bara står där. Man får jobba på en annan nivå, skulle kunna ge så många exempel.

Kan vara lite knepigt att komma till ridskolan efter att ha haft egna hästar i flera år med.. van vid sina egna snälla hästar man känner utan och innan så ska man plötsligt in till än häst som vänder rumpan till i boxen.. Hur gör man ens? Första lektionen dottern skulle rida på ridskolan började jag bara gå när jag skulle ut med ponnyn ur boxen, van vid mina egna hästar som följde efter som lydiga hundar och känner hur det tar stopp i grimskaftet och ponnyn bara står där. Man får jobba på en annan nivå, skulle kunna ge så många exempel.

Ja, verkligen! Jag är tillbaka på ridskola nu och känner igen mycket av det där.

Där jag håller till har hästarna det verkligen superbra. De får en mycket god omvårdnad, bra foder och utevistelse tillsammans i stor hage, hela flocken. Väl anpassad utrustning, god hovvård och förstås veterinär så fort det behövs. Hela somrarna har de semester och går på bete tillsammans. Hade jag blivit tvungen att sälja min häst hade jag mycket hellre sålt den till en sådan typ av ridskola än till en privatperson jag inte känner. På ridskolan har de alltid kunniga människor som ansvarar för dem och har koll på hur de mår och de rids också alltid under uppsyn av kunniga instruktörer. Hade känt mig mycket lugnare med det än med någon människa jag inte känner.

Skulle definitivt kunna tänka mig att sälja till ridskola, en ponny skulle jag föredra att sälja till verksamhet före privat då ju framförallt ponny av förklarliga själ säljs ganska ofta under ett liv.

Min första uppfödning såldes till ridskola från den jag sålde till. Han jobbade där två år och sen fick jag möjlighet att köpa tillbaka honom (ridskolan gick i konkurs). Eftersom jag inte hade råd med två hästar på den tiden, så lånade jag ut honom till en ridskola. Det var verkligen win-win. De stod för alla kostnader, fick en oerhört omtyckt ridskolehäst (som var 139 cm hög men kunde bära 120 kg) och jag i gengäld fick rida min häst två dagar i veckan. Då var jag noga med att rida ut, så han fick variation.

Jag hade lätt sålt till ridskola om jag hade en individ som jag trodde passade. Jag vet att (de flesta) ridskolor är supernoga med sina hästar, eftersom det är deras inkomstkälla och hästarna hålls i normalhull och motioneras ordentligt. Sen tror jag hästarna uppskattar att få vara i en flock både i hage, stall och på lektionerna.
Finns en ridskola jag känt till sin har/ hade möjligheten för privatryttarna att låna ut sin häst till ridskolan och då få lägre stallhyra + att personalen tog hand om allt runt hästen sina dagar. Självklart var det ju tvunget att vara en vettig häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 723
Senast: mamman
·
M
Hästmänniskan Skulle ni, om ni skulle sälja häst, kunna tänka er att sälja den till en ridskola? Om ni nu inte bara utgår från hur just eran...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
11 548
Senast: Långnos
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 207
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka