Sv: Ridskolor får ej ha lösdrift
Har inte läst hela tråden men jag säger väl emot alla här nu.
tycker lösdrift är bra om det är rätt planerat och med en grupp hästar som funkar bra ihop.
men på en ridskola? hästar kommer och går, flocken ändras kanske ganska konstant vilket betyder att det blir en del gruff och bråk dem emellan, vissa hästar tycker detta är väldigt jobbigt, det måste väl de som sett det hålla med om?
det behövs säkert flera hagar för flera grupper. hur många ridskolor har mark att på bästa sätt kunna ha lösdrift då? hästarna ska leva där dygnet runt, då måste de ha väl planerade hagar, det skulle inte funka på någon av de 6 ridskolor runt Jönköping jag vet iaf. finns inte plats.
sedan är det kanske svårt att hitta hästar som ska funka både i ridskoleverksamhet (som bara det kan vara svårt) men även en som är fysiskt stark att kunna gå ute, o palla ridskolelivet utan att ha en box eller spilta att kunna ligga o vila i. en häst som alltid stått på lösdrift är ju inga problem, men ett tunnt fullblod? ett äldre halvblod som alltid stått inne?
alla de olika sorters hästar det finns på ridskolor, inte passar livet ute dygnet runt alla dem? man måste se till individen, och som jag tidigare skrev, en ridskolehäst har redan många krav att uppfylla, så det skulle kunna bli ännu jobbigare att hitta bra hästar.
nej nej, inte lösdrift på ridskola om det inte är tex, schettisskola med 8-10 ponnyer eller så!