Ridskolor får ej ha lösdrift

Sv: Ridskolor får ej ha lösdrift

Att ha lösdrift på en ridskola är ju hundra gånger bättre än ju. Tycker det är väldigt synd om hästarna som får komma ut i några timmar och sen in igen och stå i sina spilltor eller boxar.
Tycker det sköts väldigt dåligt på de ridskolor jag har varit på.

Ha, ha :)! Skönt att det faktiskt finns några på ridsportförbundet som tänker till lite...

HeJ!

Jobbar själv på ridskola och vi har inte lyckats med varken nr 1 eller 1 denna termin. Vi har små sockerbitshagar där hästarna om de har tur hinner vara ute 45 min/dag och med vår arbetsbelastning hinner vi varken borsta, visitera eller nånting annat än släpa hästarna ut och in till lervällingen och däremellan mocka.. Varför skulle det vara bättre????

/ Lavinia, som altså inte anklagar dej för något, insåg att det kanske lät som det..

Lite min tanke med. Visserligen är det väl inte så ofta eleverna gör det men. Någon måste ju iaf göra iordning hästen från början och de brukar ju inte vara den mest erfarna gruppen som rider tidigast på dagen. Dessutom byts ju hästarna mellan lektionerna.

Hej!

Återigen.. jobbar på ridskola, första grupperna är som du säjer minst erfarna, de får sin häst 15 min före lektionen börjar och får sedan fixa iordning den själv i boxen. Hästarna står inte uppbundna, utan först ska de tränsas och sen borstas och sadlas. Jag har svårt att se hur det kan vara säkrare än att hästens står i spilta.. Det verkar ju inte som att hästarna på lösdrift blir hämtade i hagen av eleverna.

Jag tycker lösdriftsridskola måste vara det ultimata för hästarna och har dessutom svårt att se skillnaden melllan hästarna ute dagtid och hästarna ute nattetid plus halva dagen.. Jag har jobbat tidigare på ridskola där hästarna gått ute dagtid, ska det också förbjudas?? Eleverna måste väl i såna fall hämta de hästarna också i hagen??

Nej, detta var en så korkad idé att jag blir alldeles mörkrädd. Finns väl inte en ridskola med vett i skallen som skicka in eleverna att hämta hästarna innan lektion???? Vare sej det är lösdrift eller mer konventionell uppstallning??

/ Lavinia

Har inte läst hela tråden men jag säger väl emot alla här nu.
tycker lösdrift är bra om det är rätt planerat och med en grupp hästar som funkar bra ihop.

men på en ridskola? hästar kommer och går, flocken ändras kanske ganska konstant vilket betyder att det blir en del gruff och bråk dem emellan, vissa hästar tycker detta är väldigt jobbigt, det måste väl de som sett det hålla med om?

det behövs säkert flera hagar för flera grupper. hur många ridskolor har mark att på bästa sätt kunna ha lösdrift då? hästarna ska leva där dygnet runt, då måste de ha väl planerade hagar, det skulle inte funka på någon av de 6 ridskolor runt Jönköping jag vet iaf. finns inte plats.

sedan är det kanske svårt att hitta hästar som ska funka både i ridskoleverksamhet (som bara det kan vara svårt) men även en som är fysiskt stark att kunna gå ute, o palla ridskolelivet utan att ha en box eller spilta att kunna ligga o vila i. en häst som alltid stått på lösdrift är ju inga problem, men ett tunnt fullblod? ett äldre halvblod som alltid stått inne?

alla de olika sorters hästar det finns på ridskolor, inte passar livet ute dygnet runt alla dem? man måste se till individen, och som jag tidigare skrev, en ridskolehäst har redan många krav att uppfylla, så det skulle kunna bli ännu jobbigare att hitta bra hästar.
nej nej, inte lösdrift på ridskola om det inte är tex, schettisskola med 8-10 ponnyer eller så! :)

Instämmer.
Hästar som inte eller knappt rids kan stå på lösdrift.
Hur ska man lösa ligghallskraven på en ridskola med 40 hästar? Använda sig av ridhuset o all ridning sker utomhus?

De ridskolor som jag ser har hästarna ute i 6 timmar o bete med semester sommartid.
Tänk bara att spola av benen på 40 hästar:eek:

Hej!

Nu hade vi ca 40 hästar, varav de flesta inte bara behövde spola benen utan även kroppen. Vi tog in dom enligt löpande band.. En höll slangen och spolade, en höll hästen. Nästa person stog på kö med annan häst..

Dessa hästar gick ute från 8-12 ca.. Leriga blev de som sagt ändå!

/ Lavinia

KL
"Min" ridskola hemmavid håller nu på att förhandla med kommunen om ny anläggning. De vill att man även utreder ett förslag med active stable. Tror att det finns mycket att vinna på att ha hästarna på lösdrift.
*Piggare och gladare hästar
*Hästar som är trygga i sin grupp för att de känner de andra hästarna
*Hästar som inte är "överpigga", idag får man ibland rasta hästarna innan de går lektion
*Friskare hästar
*elever som lär sig hur hästar fungerar
*personalen kan lägga tid på annat än att mocka och släpa hästar ut och in i hagarna.

Tror att det förutsätter att man kan ta in hästarna år eleverna och ha dem i skötsel spiltor/boxar

Jag tror inte heller att det passar alla hästar, men det är nog undantagen. Tror faktiskt att det kan bli lättare att få hästarna att anpassa sig till ridskolelivet om de går i lösdrift.

Tror att det finns mycket att vinna på att ha hästarna på lösdrift.
*Piggare och gladare hästar

Jag tror inte heller att det passar alla hästar, men det är nog undantagen.

Jag har ett gäng hästar som jag haft på lösdrift under 2 vintrar, lugn grupp som känner varandra, bra planerad lösdrift. min erfarenhet efter hur dessa hästar mådde var; friska, men MYCKET trötta! De låg inte och vilade mycket, tog jag in dem på box vid oväder/storm, låg de och sov tills jag tog ut dem igen. All deras tid och energi gick åt att äta, dygnet runt.

jag tror inte att det är undantagen som inte passar på lösdrift, jag tror att det är en helt annan typ av häst som klarar det, islänningar, kallblod, ponnyer, samt de halvblod, fullblod, varmblod och andra ädlare hästar som fått gå ute jämt, men inte de som haft ett "traditionellt" stalliv, hela sitt liv. Igen, min erfarenhet säger mig att de hellre får komma in till "sitt" på natten.

annars håller jag med i resten av ditt inlägg :)

Man får nog anpassa foder och vara noga med hur lösdriften är uppbyggd så hästarna har möjlighet till vila.
Det finns ju starthästar inom travet dsom går på lösdrift. Om dessa orkar utföra det arbete de ska göra så borde ju ridskolehästar orka med att utföra sitt arbete.

Ja precis :) men det är det här jag menar, de är ju uppväxta på det sättet, de är ju ingen 15-åring som stått inne hela livet och måste anpassa sig till något nytt samtidigt som den ska prestera.

Senast ändrad:

Sedan tror jag ärligt talat att det inte är många ridskolor som har möjlighet att ha en optimal lösdrift, finns helt enkelt inte mark till det. De flesta har ju bara små fyrkanter och kanske någon/några större hagar, men skulle det vara lösdrift i de större hagarna då så kanske det ändå inte räcker för antalet hästar? (alltså framför allt då för att även den ranglägsta ska kunna vila? vilket den kanske inte kan göra om man "bara" bygger och planerar med lagstadgade mått?)
ush vad luddigt jag skriver..

Sedan tror jag ärligt talat att det inte är många ridskolor som har möjlighet att ha en optimal lösdrift, finns helt enkelt inte mark till det. De flesta har ju bara små fyrkanter och kanske någon/några större hagar, men skulle det vara lösdrift i de större hagarna då så kanske det ändå inte räcker för antalet hästar? (alltså framför allt då för att även den ranglägsta ska kunna vila? vilket den kanske inte kan göra om man "bara" bygger och planerar med lagstadgade mått?)
ush vad luddigt jag skriver..

Fast beslutet (som nu är tillbakadraget) sa ju inte att man ska tvinga alla ridskolor att ha lösdrift - det var att de som har en fungerande lösdrift inte skulle få vara medlemmar. Och har man en lösdrift som är optimal - varför ska man då inte få ha det?

Nu verkar det ju som sagt inte som att det blir så, men det handlar ju inte om att tvinga alla till lösdrift, utan de ville förbjuda för de som har och vill bygga en fungerande lösdrift. Klart det inte passar för alla, men för de det passar, varför ska de inte få ha det?

Självklart måste man ha tillräckligt med plats för att bygga en tillräckligt stor lösdrift. Man måste kanske ha flera lösdrifter så man kan para ihop hästarna på ett bra sätt.
På många ridskolor där det finns möjlighet att ha hästarna på bete i anslutning till ridskolan går de ute dygnet runt på våren och på hösten samtidigt som de går lektioner. Det är ingen som ifrågasätter att hästarna orkar med detta.

Varför skulle det vara riskabelt att gå ut i en flock? Jag tar med mig helt hästovana männsikor i vår lösdrift. Med barnvagnar och hela paketet. Hästarna är uppfostrade och tycker om folk, vad skulle de utgöra för risk? Inte ens vid rädsla trampar de ner folk..
Jag tycker att det är direkt dumdristigt att lita så mycket på hästar i flock att man vågar ta in hästovana människor som dessutom har barnvagn in i hagen. Även om risken är liten så är den absolut inte noll. Så idiotsäkra hästar finns inte. En vuxen människa lär inte komma till skada i första taget men barn och ännu värr barn i barnvag skall inte vara bland hästarna.

Dessutom ser jag inte varför nybörjare och hästovana måste ta in och ut hästar på ridskolan. Det skulle väl räcka med att de i mer erfarna grupper hjälper till med såna saker. Så brukar det ju vara även i stall där hästarna står på box nattetid. Nybörjarna plockar inte in och ut hästar i hagarna.
Ja det är ju en bra lösning så slipper du säkerhetsriskerna.

Kan det vara så att dom är oroliga att elever måste gå ut i hagarna och hämta hästarna själva. Det är lite otäckt att gå ut i en hage när man inte är van med hästar. Jag har inte läst artikeln. Det är det enda som låter vättigt. Annars finns det väl inte någon anledning alls att låta hästar stå inne jämt. Hästar blir mer vilda av att stå inne så det är väl ännu värre än att dom oroar sej för:mad: att elever blir sparkade i hagen. Och varför kan inte hästarna hämtas av folk som jobbar där????????? Åsa Jahnke Stephens

Man bör ju också fråga sig hur säkert det är att ha lektioner med hästar som står inne hela dagarna. När man har en privathäst som har boxvila men som rids brukar man inte vilja sätta upp en mindre rutinerad ryttare. Man kan ju också fundera över om inte många hästar är trevligare/säkrare att hantera inne om de spenderar större delen av sin tid ute i stället för att de blir frustrerade i en spilta. Sen är det självklart så att det behövs ganska mycket mark och en bra ligghall för att ha en fungerande lösdrift. Det handlar inte som vissa tror om att ha hästarna ute dygnet runt i en lerig padock utan skydd. Fördelen med en lösdrift är ju att de kan bestämma själva när de ska vara inne respektive ute förutsatt att ligghalen är tillräckligt stor. (vilket det finns bestämmelser för).

HeJ!

Där jag jobbar går hästarna ute max 1 h/dag. De flesta hästarna sköter sej alldeles utmärkt på lektion. Vi har några som måste gå 3 timmar/dag för att hålla sej "på mattan", men jag misstänker att de skulle fara lika mycket även om de fick vara ute mer. Nu står ju våra i box, men jag kan inte minnas att vi hade några större problem när jag var liten och hästarna stog i spilta. Sen vad man tycker om den typen av hästhållning och vad det förmedlar till nästa generation är ju en annan sak. Jag brukar försöka förklara för de elever som frågar att det inte är naturligt för hästen att stå på stall jämt och det är därför vissa krubbiter och är lite griniga..

/ Lavinia

men på en ridskola? hästar kommer och går, flocken ändras kanske ganska konstant vilket betyder att det blir en del gruff och bråk dem emellan, vissa hästar tycker detta är väldigt jobbigt, det måste väl de som sett det hålla med om?

Fast där tycker jag det borde fungera utan problem. Jobbade i sommar på en seminstation, och jag vet inget annat ställe där hästarna byts så ofta som dom gör där, stora flertalet är ju inte där mer än ett par dagar. Alla som inte hade skor bak och inte på order av ägaren att den ska gå själv, släpptes ut i stora hagen.

Och jag var lika förundrad varje gång för det bara fungerade direkt. Dom sprang runt lite sedan gick dom flesta och började äta igen, och ston brukar ändå vara dom som har mest åsikter vid ihopsläppen.

/Camilla

Vilka ridskolehästar går ej i hage?
Det kan endast finnas 2 såna- mitt i Sthlm - samma anläggning.

Tyvärr inte. Har funnits exempel som inte har utevistelse i både malmö och lund också. Är ganska säker på att dom alla finns kvar:(

/Camilla

Även till TomasN

Jag påstår inte att ridkolor inte ska ha säkerhetsregler. Det jag menar är att flockar inte alls behöver vara minsta problematiska eller ouppfostrade. Men nu handlade väl detta inte om att ha flock på ridskolor, utan att ha dem ute nattetid?

Vi rider också genom flocken/hagen. Med och utan utrustning. Detta kan jag förstå att man inte gör på en ridskola, men jag menar att hästarna inte blir farligare om de går ute dygnet runt än vad de hade varit om de stod på box nattetid - tvärt om enligt min erfarenhet.

Genom att man hanterar flocken mycket så blir kommunikationen enkel och alla vet sin plats. Varför skulle en flock som går ute dygnet runt utgöra en större risk än en flock som går in nattetid? Förklara detta.

Sen säger jag inte att ridskolor inte ska ha säkerhetsregler. Men de kan ju behålla samma regler som de har med box - tex att endast erfarna personer/persolan sköter in och utsläpp av hästar. Jag förstår inte varför detta skulle vara till större problem i en lösdrift än vad det är med box?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Working Equitation (WE) är en helt ny gren inom Svenska Ridsportförbundet från 2009. Working Equitation bygger på dressyrens...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Ridskole- och utbildningssektionen har gjort ett uttalande beträffande lösdrift vid ridskolor...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama