Ridskolor får ej ha lösdrift

Sv: Ridskolor får ej ha lösdrift

Varför skulle det vara riskabelt att gå ut i en flock? Jag tar med mig helt hästovana männsikor i vår lösdrift. Med barnvagnar och hela paketet. Hästarna är uppfostrade och tycker om folk, vad skulle de utgöra för risk? Inte ens vid rädsla trampar de ner folk.

Dessutom ser jag inte varför nybörjare och hästovana måste ta in och ut hästar på ridskolan. Det skulle väl räcka med att de i mer erfarna grupper hjälper till med såna saker. Så brukar det ju vara även i stall där hästarna står på box nattetid. Nybörjarna plockar inte in och ut hästar i hagarna.

Måste förtydliga min åsikt. Vildhästar trivs bäst i frihet och dom har en unik egenskap , nämligen överlevnad. Därefter kommer behovet av fortplantning. Dom kan överleva på minimalt av foder, dom kan förflytta sig över stora områden för att hitta de rötter, gräs, kvistar och allt annat dom kan tänkas konsumera. Dom är suveräna på liv i flock, dom vet precis hur man beter sig och hur man visar undergivenhet eller dominans i flocken, dom äldre lär dom yngre. Detta är livet hos VILDHÄSTEN.

När det gäller våra domesticerade tamhästar så styr vi deras behov av fortplantning. Vi ombersörjer deras överlevnad, vi tar hand om deras motion och vi reglerar deras flockliv. Det vi kräver i motprestation är PRESTATION!!! Våra hästar kan hoppa högre, springa fortare och röra sig vackrare än vad våra vildhästar någonsin kan göra. Våra hästar är mycket ömtåligare efter som dom inte lever efter deviset "survival of the fittest". Det betyder att dom måste ha skor på fötterna för att dom ska hålla för våra krav. Dom måste avmaskas för dom har inte naturligt i sig att processa parasiter, dom måste ha täcken för deras pälsar inte håller för hårda vindar, regn och kyla. Dom har heller inte förmåga att på ett självklart sätt veta hur man förhåller sig i en flock, dom har ingen träning i detta.

Summa summarum, du kan inte ta en häst som går i hårt arbete och slänga ut den på lösdrift för att den skall leva vildhästliv!! Många hästar mår bäst av lösdrift men kanske inte de som arbetar hårt vilket ridskolehästar faktiskt gör.

Suck, Kenneth..... mkt tråkigt att du har den uppfattnigen.
Man kan få det bästa av dessa världar. Våga prova;)
Mina domesticerade tamhästar kan flockdynamik, klarar väder o vind med hjälp av ligghall och sin egen päls, går barfota och presterar(om du tycker dressyrträning och tävling räknas) dessutom är det hbl och fbl-typer.
/T

*kl*
Vore intressant att få se fakta på om ridskolehästar i lösdrift presterar sämre än ridskolehästar som bor i spilta. Jag har dessutom fått uppfattningen om att det är mindre ridskolor där hästarna inte går så många timmar/dag som tillämpar lösdrift och då är ju en lösdrift alldeles utmärkt.
Finns det för den delen någon olycksstatistik som visar att fler olyckor inträffar på ridskolor som tillämpar lösdrift? Jag tvivlar på det.

Jag tror som någon tidigare skrev i tråden att det beror på ev. sammanslagning med SIF.

Hästmagazinet verkar dela den allmänna uppfattningen i den här tråden om beslutet. Så här tolkar de beslutet: http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=26068

Varför denna hyllning av lösdrift? Varför tror alla att hästarna föredrar att var ute i alla väder? Hästar som behöver vila behöver förutom mat, trygghet. En box i en upplyst stall med fasta rutiner där hästen inte behöver utsättas för herarki i flocken, inte behöver kampa om maten, och inte behöver vara på sin vakt under dygnets alla timmar har större förutsättningar att koppla av. Ridskolehästar har ett hårt jobb till skillnad från många lösdriftshästar som inte har några betungande uppgifter i livet. Att säga att hästar bör var på lösdrift för att dom är ett flockdjur är ju löjligt, dom är i flock i stallet likväl som dom är i flock i hagen och under lektionstiden i ridhuset. Hundar är ett flockdjur och de är inga som skriker om att dom skall vara ute under dygnets alla timmar. Mina hästar skulle bli förtvivlade om dom inte fick komma in i sitt älskade stall om kvällen.
Instämmer.
Hästar som inte eller knappt rids kan stå på lösdrift.
Hur ska man lösa ligghallskraven på en ridskola med 40 hästar? Använda sig av ridhuset o all ridning sker utomhus?

De ridskolor som jag ser har hästarna ute i 6 timmar o bete med semester sommartid.
Tänk bara att spola av benen på 40 hästar:eek:

Varför skulle det vara riskabelt att gå ut i en flock? Jag tar med mig helt hästovana männsikor i vår lösdrift. Med barnvagnar och hela paketet. Hästarna är uppfostrade och tycker om folk, vad skulle de utgöra för risk? Inte ens vid rädsla trampar de ner folk.

Dessutom ser jag inte varför nybörjare och hästovana måste ta in och ut hästar på ridskolan. Det skulle väl räcka med att de i mer erfarna grupper hjälper till med såna saker. Så brukar det ju vara även i stall där hästarna står på box nattetid. Nybörjarna plockar inte in och ut hästar i hagarna.
Varför skulle eleverna vara intresserade av att sköta markservicen?

Sen är det ALLTID en risk att gå in i en flock med 20-40 hästar- i synnerhet om man tar en som är låg i rang. Ska eleverna utbildas i att känna igen varje häst o hur de fungerar?

MÅNGA barn har dött i just hagar o de ridskolor som kräver hjälmanvändning vid intag är seriösare än de flesta hästmänniskorna.

Förmodar att ni ser ridskolor med ett mindre antal hästar. Ridskolor som kan erbjuda sina elever med tak över huvudet på välutbildade hästar behöver många hästar o elever för att det ska kunna gå runt.

Ridskolor som tycker det är ett problem med att lösa ligghallskraven har inte lösdrift. Spola av benen på hästarna får många ridskolor göra ändå. Så här års är ju hagarna leriga och hästarna står inte stilla i hagarna de där sex timmarna de är ute.

Det är väl ingen som föreslår att man ska tvinga alla ridskolor att ha lösdrift? Snarare isf att man bör låta de få (ofta små och privata) ridskolor som har en fungerande lösdrift få ha kvar det.

Jag är med på det.
MEN hur ska man göra med de hästar som blir varma o svettiga o går sista lektionen? Vänta till kl. 24 innan de släpps ut?

På en ridskola som provade lösdrift lät man dessa stå på box under natten.

Vet inte varför man upphörde med lösdriften:confused: Hästarnas hage var lagd på enbart sand:bow:

Tycker att det är förskräckligt när foderställena aldrig flyttas på o hästarna står upp till knäna i gyttja.

Jordmånen, dränering, skötsel av ligghallen o antal hästar borde räknas in i huruvida lösdrift ska tillåtas.

En häst är inte så otroligt domesticerad som man kan förledas att tro... därav en väldigt stor del av alla rid/stall-olyckor då folk har en förmåga att glömma bort att det faktiskt är hästar och inte robotar.

Fram till mitten på 1500-talet så var hästarna utdöda i Nordamerika... det fanns inte ett hovavtryck på hela kontinenten. Så hur kommer det sig att det finns vildhästar där nu ?

Jo, det var tamhästar som spanjorerna förde med sig som blev förvildade !
Dessa hästar var inga raggiga ponnyer, utan det var varmblodiga hästar som sedan många generationer tillbaka var vana vid att bli lika ompysslade som många av dagens tävlingshästar. Men likafullt så klarade dom att överleva på prärien utan människan.

Donkosackerna bytte under 1800-talet ut sina "gammla" hästar mot fullblod som blev Donhästen... dessa klarar av att gå på lösdrift i ett klimat som är hårdare än på de flesta ställen i Sverige.

Det är inte hästarna som är mjäkiga... utan deras fjollor till ägare !

En ridskolehäst klarar av att gå på lösdrift och prestera på samma gång !

År hästen svettig så skrapar man helt enkelt av hästen med svettskrapan och lägger på ett fleecetäcke, lösdrift är inte detsamma som att man inte sköter om sina hästar.

Och lösdrift innebär att hästarna ska ha tillgång till torra liggplatser, grovfoder och vatten i hagen, kan man nått om hästar så vet man att hästar stannar kvar i hagen så länge som dom har mat, vatten, sällskap och sysselsättning... har dom inte detta riskerar man att hästarna tar sig ut ur hagen oavsett stängsel och uppstallningssytem.

Dessutom vet ju folk som kan något om hästar att en klippt häst klarar -20 graders kyla utan täcke om den bara har ordentligt med grovfoder - i synnerhet om man gör en spårklippning så att dom har kvar pälsen över korset... renrakade hästar är fullkomlig idioti, spårklipp/jaktklipp istället !

Det enda som är ett mindre problem är som sagt var att man inte vill ha några elever rännandes i hagen, fast i ärlighetens namn sä bör man begränsa antalet elever i stallet också - det är ofta ett sanslöst rännande i ridskolestallar vilket leder till hästar som är stressade och "sura" som i protest tränger upp rideleverna mot spiltväggarna (spiltor är ju så otroligt säkra :angel:).

Tja... det dök väl upp nån pajas från SvRF som sa åt dom att lägga ner lösdriften kanske.

Varför skulle eleverna vara intresserade av att sköta markservicen?
Men vänta nu.. Detta var ju ett argument du gav som talade för att man inte skulle kunna ha lösdrift efter som att oerfarna då utsätts för risk? Jag skrev bara att man ju aldrig låter nybörjade hämta hästarna i hagen, oavsätt lösdrift eller ej. Sen säger ju ingen att alla måste gå i samma hage för att ridskolan har en lösdrift, om det nu är storflockar man är rädd för.

Förmodar att ni ser ridskolor med ett mindre antal hästar. Ridskolor som kan erbjuda sina elever med tak över huvudet på välutbildade hästar behöver många hästar o elever för att det ska kunna gå runt.
Om ridskolan går runt måste ju vara upp till den att avgöra. Ridsportsförbundet behöver inte förbjuda viss hästhållning för att de anser att en ridskola inte går runt pga det?

Man behöver inte känna alla hästarna för att kunna hämta dem. Men vanligt hästvett borde ingå i ridskolans utbildning och det är allt som krävs för att hämta en häst i en flock. Oavsätt om flocken är stor eller liten. Sen kan man som sagt dela upp hästarna i mindre flockar vilket ju ändå kanske är att föredra så att man kan ha fler, ngt mindre hagar. Att gå efter 20-30 hästar på (i så fall) minst 20-30 hektar tar kanske onödigt lång tid om man ska hålla lektioner o annat. Då kanske det underlättar att dela upp i mindre flockar på kanske 7-8 hektar vardera.

Hur man löser det är ovesentligt sålänge det fungerar. Ridsportsförbundet behöver inte avgöra om det fungerar.

Dom måste avmaskas för dom har inte naturligt i sig att processa parasiter, dom måste ha täcken för deras pälsar inte håller för hårda vindar, regn och kyla. Dom har heller inte förmåga att på ett självklart sätt veta hur man förhåller sig i en flock, dom har ingen träning i detta.

Vi måste avmaska en del av hästarna för att vi tränger ihop dem på liten yta. Många hästar idag HAR ett bra eget motstånd mot parasiter, men avmaskas ändå av okunniga ägare.

Täcken är väl inget hinder i en lösdrift?

Varför skulle hästarna inte kunna gå i flock? Som unghästar lär de ha gått ihop med andra, och många ridskolor idag har hästarna ute i hage dagtid I FLOCK utan problem. Varför skulle det bli ett problem för att de går ute på natten?

Jag är med på det.
MEN hur ska man göra med de hästar som blir varma o svettiga o går sista lektionen? Vänta till kl. 24 innan de släpps ut?
De klipps förhoppningstvis och går med täcke ute, precis som andra arbetande hästar.

*KL*
Nu håller jag visserligen på med islandshästar, och våra hästar är ju som bekant totalt utan behov av omvårdnad (obs, ironi!) så vi kanske inte passar in här... Eller i SvRF vilket jag tror är problemet egentligen. De vill inte ha med SIF av någon anledning.

Men hursomhelst. Jag vill bara ge mina erfarenheter.
* Ridskola med 30 hästar på lösdrift - fungerar utan problem. Hästarna är inne när eleverna kommer, erfarna elever kan få hjälpa till att släppa ut hästarna efter lektioner. Det är trygga, väluppfostrade hästar (har inte alla ridskolor det eller? Verkar inte så med tanke på vissa texter som visats här) och eleverna skulle säkert kunna hämta också, men det gör de alltså inte. Har aldrig varit någon skada i samband med elever i hagen så vitt jag vet. Den har varit verksam i typ 15 år.
* Hästar som tävlas på nationell nivå, SM osv som går på lösdrift. De är í högsta grad högprestrerande väl? Och de mår väldigt bra i sin lösdrift.
* Inne i stallet är de ridskolehästar som går på lösdrift väldigt lugna och harmoniska. De som går ute 4 timmar per dag är inte alls lika trygga utan mer nervösa. Stämmer i typ 80-90% av fallen jag mött. (Räkna själva: 6 olika ridskolor så jag har att ta av)

Lösdrift är inte samma sak som att kasta ut hästen i en lerig hage utan omsorg. Min häst är för övrigt symptomfri från sina hostbesvär, jag rider och tävlar på ganska hög nivå och hon går på lösdrift. Står hon i "vanligt" stall blir hon hostig direkt. För oss är lösdrift den perfekta lösningen.

Varför ska människans bekvämligheter alltid gå före hästens? Om det är jobbigt att spola av benen på 40 hästar så kanske man inte ska ha en ridskola. Varför ska barnen lära sig att människans lust att häst ska gå före hästens bästa?
Jag förstår inte folk som tror att det är mindre jobb att ha häst på lösdrift än att ha dem på stall. Jag mockar ligghallen varje dag åt hästarna för att jag tycker det är äckligt att bara slänga in ny halm och mocka ut 2 ggr per år.
För mig skulle det vara enklare att mocka ett antal boxar än att mocka en hel ligghall.

Att släpa ut ett antal kilo hö i hagen varje dag är det bra mycket mer jobb med än att fodra dem inne i sina boxar varje kväll.
Lösdrift för mig innebär mycket mer jobb än att ha dem på box. Nu har jag visserligen box med som de kommer in i ca 3-4 timmar per kväll och kan äta inviduellt och vila eller vad de nu vill göra.

Att hästar hellre vill stå inne än ute kan jag nog inte hålla med om. Jag köpte en 12årig travhäst för ett par år sedan. Han hade mestadels stått inne och varit ute lite på dagarna. En lite pipinett häst som är lite fin i kanten.
Han fick gå ut på lösdrift och de första dagarna ville han in eftersom han var van vid det. När han fattade att han fick vara ute dygnet runt så vägrade han att komma in. Han trodde väl att han skulle behöva vara inne på nättrena. Nu när de kommer in äter mat och står inne en stund så är de väldigt snabba på att springa ut igen när de får. Jag öppnar bara boxdörrarna och då går de ut själva oavsett om det regnar eller är fint väder. Det för mig säger mycket om att mina hästar vill vara ute.

Delvis KL

Att tråden hakar upp sig på att ridskoleelever kan komma till skada i hagen när de ska hämta in hästar ur flocken? Visst det kan hända men mig veterligen är det personal som sköter in och utsläpp i ridskolestallen. Varför skulle det bli skillnad om man har lösdrift?
/T

för att det förmodligen är enbart lösdrift som är förbjudet.. det står ju faktiskt så.. det SKA finnas ett stall.. men man får säkert ha lösdrift ändå.. bara det inte är bara lösdrift och skötselplatser..

funktionellt stall med spiltor + lösdrift, hästarna uppstallade i spiltor när elever kommer dit och hästarna släpps ut av personal efter sista lektionen, inget problem..
sålänge det åligger stallpersonal att sköta in och utsläpp så tror jag inte att det är något problem..

Jag håller med, det står ju inget om att det skulle vara därför heller.
Det är för att hästen ska leva i symbios med människan eller hur de nu uttryckte sig :crazy: DÄR har vi ett problem. Vad förmedlas egentligen till eleverna på ridskolor?

Måste förtydliga min åsikt. Vildhästar trivs bäst i frihet och dom har en unik egenskap , nämligen överlevnad. Därefter kommer behovet av fortplantning. Dom kan överleva på minimalt av foder, dom kan förflytta sig över stora områden för att hitta de rötter, gräs, kvistar och allt annat dom kan tänkas konsumera. Dom är suveräna på liv i flock, dom vet precis hur man beter sig och hur man visar undergivenhet eller dominans i flocken, dom äldre lär dom yngre. Detta är livet hos VILDHÄSTEN.
Precis så här är våra hästar tillsammans och de är inga direkta vildhästar, utan vanliga hobbyhästar.
Det betyder att dom måste ha skor på fötterna för att dom ska hålla för våra krav.
Hur vet du att vildhästarnas hovkvalitet inte är dålig?
Dom måste avmaskas för dom har inte naturligt i sig att processa parasiter, dom måste ha täcken för deras pälsar inte håller för hårda vindar, regn och kyla.
Min förra valack hade aldrig mask!
Dom har heller inte förmåga att på ett självklart sätt veta hur man förhåller sig i en flock, dom har ingen träning i detta.
Hmm.. konstigt att alla mina hästar aldrig haft problem med att infoga sig i en flock, utan att vara varken vilhästar eller lösdriftshästar. De går ju i flock dagtid varför skulle det bli problem nattetid?
Summa summarum, du kan inte ta en häst som går i hårt arbete och slänga ut den på lösdrift för att den skall leva vildhästliv!! Många hästar mår bäst av lösdrift men kanske inte de som arbetar hårt vilket ridskolehästar faktiskt gör.
Hästar som hittat sin plats i flocken har inga problem med att vila, de brukar turas om om att ligga medans andra står o vaktar. I vårat stall står en del hästar i uteboxar, och det bli lika kallt som ute, men det är tävingshästar och de har tjocka täcken på sig och mår hur bra som helst.

Delvis KL

Att tråden hakar upp sig på att ridskoleelever kan komma till skada i hagen när de ska hämta in hästar ur flocken? Visst det kan hända men mig veterligen är det personal som sköter in och utsläpp i ridskolestallen. Varför skulle det bli skillnad om man har lösdrift?
/T

Håller med här. På sommaren från maj-aug går hästarna på vår ridskola ute ofta dygnet runt och det har hittills aldrig varit något problem med intag eller utsläpp. Sen kan det väl finnas undantag att vissa hästar kanske ändå skulle må bättre av uppstallning men i ett sådant läge skulle väl en del av hästarna kunna få står inne och de som funkar utmärkt i lösdrift få ha lösdrift. Hästar är individer och har olika behov.

Våra hästar är mycket ömtåligare efter som dom inte lever efter deviset "survival of the fittest". Det betyder att dom måste ha skor på fötterna för att dom ska hålla för våra krav. Dom måste avmaskas för dom har inte naturligt i sig att processa parasiter, dom måste ha täcken för deras pälsar inte håller för hårda vindar, regn och kyla. Dom har heller inte förmåga att på ett självklart sätt veta hur man förhåller sig i en flock, dom har ingen träning i detta.

Vadå måste? Förlåt men du vet väl att hästar är individer? Alla hästar kan inte gå barfota, men vissa. Alla hästar kan inte gå utan täcken, men vissa. Alla hästar behöver inte avmaskas, men vissa etc. etc.

Jag tycker att det är otroligt trångsynt av SvRF att vägra lösdrift på ridskolor. Om det fungerar bra i vissa ridskolor- varför motsätta sig? Alla ridskolor behöver inte skaffa lösdrift men de som redan har ska väl inte diskrimineras! Var är siffrorna på att lösdriftsridskolor är "farligare" än de konventionella stallen?
Kan man inte som medlem i SvRF motsätta sig detta?? Vi måste väl ändå få göra våra röster hörda då vi lever i ett demokratiskt samhälle och jag hoppas att SvRF är en demokratisk förening inners inne :cool:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Working Equitation (WE) är en helt ny gren inom Svenska Ridsportförbundet från 2009. Working Equitation bygger på dressyrens...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Ridskole- och utbildningssektionen har gjort ett uttalande beträffande lösdrift vid ridskolor...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama