Ridskolor får ej ha lösdrift

Sv: Ridskolor får ej ha lösdrift

Innebär det att det inte blir tillåtet att ha ett skötarsystem där elever efter genomgången skötarutbildning, får ansvar för skötseln av en ponny/häst några dagar i veckan? Måste personalen praktiskt utföra ALL omvårdnad? Verkar helkorkat i så fall. Att ha en sköthäst är enormt utvecklande och det måste vara positivt för hästen att ha någon som kan ägna den mer tid än vad personalen kan.

Fast det är väl inte samma sak? Självklart är det ju personalen som har ANSVARET för skötseln, och inte står det väl någonstans att eleverna inte får sköta om hästarna? Hur duktiga skötare man än har så vilar ju ändå det yttersta ansvaret för såväl hästar som elever på oss som jobbar på ridskolorna.

Ytterligare skäl att bojkotta detta fruktansvärt stelbenta och trångsynta förbund. De inte bara motarbetar obligatorisk utevistelse, de förbjuder även lösdrift.
Vad fan håller de på med? Hur länge ska de stoppa huvudet i sanden och vägra ta till sig modern hästhållning och djurvett?

Nej, jag säger BOJKOTTA ridsportsförbundet och starta ett alternativ för de hästägare som faktiskt vill ha ett förbund som ser till djurens intressen likaväl som de ekonomiska!

/Migo
som vet om flera mycket väl fungerande ridskolor med lösdrift

"Ridskolans personal skall ansvara för, och praktiskt utföra, skötsel, utbildning och omvårdnad av ridskolans hästar samt av anläggningen. Inget av detta kan, skall eller bör rationaliseras bort då det även utgör en pedagogisk information till ridskolans besökare/elever."

Eh, what?
På vilket sätt förlorar man "pedagogisk information till ridskolans besökare" genom att hålla hästar på lösdrift?
Och vadå "bör inte rationalisera bort" skötsel, utbildning och omvårdnad? Är det alltså meningen att det ligger något slags pedagogiskt egenvärde i att ha ett så svårarbetat stall som möjligt?

När ska man inom ridsporten lära sig att sluta lägga resurser på arbetsmoment som med bättre planering och planlösning kan elimineras? Inte konstigt att det är en dyr sport.

Mutter...

Varför denna hyllning av lösdrift? Varför tror alla att hästarna föredrar att var ute i alla väder? Hästar som behöver vila behöver förutom mat, trygghet. En box i en upplyst stall med fasta rutiner där hästen inte behöver utsättas för herarki i flocken, inte behöver kampa om maten, och inte behöver vara på sin vakt under dygnets alla timmar har större förutsättningar att koppla av. Ridskolehästar har ett hårt jobb till skillnad från många lösdriftshästar som inte har några betungande uppgifter i livet. Att säga att hästar bör var på lösdrift för att dom är ett flockdjur är ju löjligt, dom är i flock i stallet likväl som dom är i flock i hagen och under lektionstiden i ridhuset. Hundar är ett flockdjur och de är inga som skriker om att dom skall vara ute under dygnets alla timmar. Mina hästar skulle bli förtvivlade om dom inte fick komma in i sitt älskade stall om kvällen.

Varför denna hyllning av lösdrift? Varför tror alla att hästarna föredrar att var ute i alla väder? Hästar som behöver vila behöver förutom mat, trygghet. En box i en upplyst stall med fasta rutiner där hästen inte behöver utsättas för herarki i flocken, inte behöver kampa om maten, och inte behöver vara på sin vakt under dygnets alla timmar har större förutsättningar att koppla av. Ridskolehästar har ett hårt jobb till skillnad från många lösdriftshästar som inte har några betungande uppgifter i livet. Att säga att hästar bör var på lösdrift för att dom är ett flockdjur är ju löjligt, dom är i flock i stallet likväl som dom är i flock i hagen och under lektionstiden i ridhuset. Hundar är ett flockdjur och de är inga som skriker om att dom skall vara ute under dygnets alla timmar. Mina hästar skulle bli förtvivlade om dom inte fick komma in i sitt älskade stall om kvällen.

Det där är så dumt att det knappt är värt att svara på.

För det första så är hästen och hunden två helt skiljda typer av flockdjur- den ena gruppen är rovdjur och väljer skyddade viloplatser och har bon. Det förekommer solitärdjur helt naturligt. Den andra gruppen är ett stäpplevande flykt/bytesdjur som är beroende av sin grupp för överlevnad. De sover korta perioder i sträck och har ett enormt rörelsebehov.
NEJ, hästar sover inte lugnt och gott hela natten i sin mjuka trygga box:grin:

BÅDA är däremot vanedjur- du kan vänja en häst vid att stå inne- det betyder dock inte att den mår bra av det.

De argument du presenterar saknar fullständigt vetenskaplig basis och baseras endast på personlig uppfattning och tradition. Eller kan du presentera en vetenskaplig anledning till att hålla hästar i stall? :cool:
Varför kämpar vi oss blå pga burhönsens villkor, men hästarna ska stå i förhållandevis ännu mindre burar?

/Migo
som gladeligen ändrar uppfattning om någon kan presentera vetenskapliga bevis.
(nu ska jag återgå till Dawkins dokumentär om tro vs. vetenskap)

Fast det är väl inte samma sak? Självklart är det ju personalen som har ANSVARET för skötseln, och inte står det väl någonstans att eleverna inte får sköta om hästarna? Hur duktiga skötare man än har så vilar ju ändå det yttersta ansvaret för såväl hästar som elever på oss som jobbar på ridskolorna.
Ja, så resonerar jag också, att det är personalen som har ansvaret för att hästarna får den omvårdnad de behöver. Då finns det inga hinder för att ansvarsfulla elever får hjälpa till med det praktiska. Just därför reagerade jag hur de uttryckte sig i artikeln kring utförandet av det praktiska. Det kändes inte som det fanns något utrymme för att delegera den praktiska biten (givetvis med bibehållet ansvar). Det är möjligt att de uttryckt sig lite snävt.

Visa den vetenskapliga studien där det framgår att ridskolehästar föredrar lösdrift!!!!

Förutom Migos utomordentliga argument, kan man ju ochså tillägga att Ridskolehästar SPECIELLT skulle må bra av en lösdrift. Om de arbetar under dagen och står på stall mellan passen och INTE har lösdrift är det inte många timmar en ridskolehäst kan få gå ut och springa fritt ( och helt enkelt rulla sig, äta gräs, och leva ett så självständigt liv liv som möjligt) Herarkin i en flock är någonting vi alla individer "utsätts för" och är en del av...
det är inte så svårt att ge kraftfoder innan de släps ut, grovfodret brukar vara på "fri" tillgång vid en lösdrift och hästarna turas om ganska bra med att äta om det gäller just grovfoder ( är min erfarenhet i alla fall)och är det någon häst som absolut inte trivs eller samverkar med flocken är det ganska självklart att man låter den gå i en annan hage med ev. en snällare häst.

Jag har själv inte lösdrift på mina ( mest för att jag tycker det är skönt att veta var jag har dem;) blir inte fullt så leriga/ gödsel fyllda hagar, fodringen blir lite enklare och det är allmänt mysigt att ta in dem vid dagens slut:grin: men de får gå ute hela långa dan så jag tycker inte det är så farligt:grin: , dock ser ju ridskolehästens dag helt annorlunda ut... och hade jag haft möjlighet till en väl utformad lösdrift hade jag nog inte sagt nej..

jag tror att dte där handlar om säkerheten.. hästarna skall vara infångade och på plats när ridskoleeleverna kommer, ridskoleelever skall inte ansvara för intag och utsläpp..

jag tror inte att det skulle vara något problem att ha ett stall med lösdrift 22-15 och normal uppstallning ex i spilta 15-22 under tiden för enskild kraftfodring, visitation, skötsel och lektionsverksamhet..

sålänge det inte är eleverna som tar in och ut hästarna.. det skall alltså finnas ett fullt funktionellt stall där ridskolehästarna skall kunna stå uppstallade..

Jag hoppades på att det skulle vara så, men på Sv RFs hemsida står det klart och tydligt att det inte spelar någon roll om de har ordentliga skötselplatser eller ej. Jag tycker som sagt det är synd, för jag tror absolut att en lösdrift skulle kunna komplettera ett spiltstall utmärkt, och det skulle inte heller bli lika dyrbart som att bygga om till boxar åt alla hästar. Och hemskt konstigt att de ansluter klubbar där ridskolehästarna inte har tillgång till daglig utevistelse. Min personliga teori är att SvRF i mångt och mycket styrs av äldre män som tycker att saker ska var som de alltid har varit...

Om jag orkar i morgon ska jag allt skriva en insändare till Ridsport i ämnet...

Men LUGN! Så himlans arg behöver man väl inte bli för att alla inte tycker lika ;)...

OM ma ska ha lösdrift så måste den naturligtvis skötas väl, och hästar som ev inte fungerar i flocken ska heller inte gå där. Dessutom måste ju hästarna ändå tas in och fodras individuellt varje dag.

Just vad det gäller ridskolor är det ju så att väldigt många ridskolehästar står i spilta, vilke faktiskt inte är optimalt. Att bygga en lösdrift som komplement till det redan befintliga spliltstallet torde inte bli alls lika dyrt som att bygga om hela stallet till boxstall. Detta tycker jag är ett argument så gott som något för lösdrift, och om personalen kan lägga sin lite mer av sin arbetstid på att skötqa om och utbildningsrida hästarna och litemindre tid på att mocka så borde ju det gynna såväl hästar som elever.

Du skriver att dina hästar skulle bli förtvivlade. Det skulle mina med - för att de är VANA att komma in på kvällen. Om de vande sig vid att bo i en väl utformad lösdrift skulle de säkerligen vara nöjda med det med. Det finns ju käk ;)...

jo men skötselplatser är inte alls samma sak som spiltor.. en skötselplats är inte en plats där man skulle kunna stalla upp en häst, stallaupp för natten alltså, med strö och vattenhink, inte bara "ställa" upp en häst för att verka hovarna..

jag har haft den tanken i huvudet till en framtida ridskola då spiltor är säkrare för barnen än boxar när det gäller skötsel och utrustningspåklädnad(?) runt lektionstimmarna.. men samtidigt så blir ju tiden i hagen ofta kort för lektionshästar, så lösdrift nattetid och spilta eftermiddag/kväll borde ju vara helt utmärkt, dessutom så har man ju då ett fullt fungerande stall att stalla upp alla hästarna i nattetid om det skulle vara oväder eller så..

Fast jag tror att det i grunden har att göra med säkerheten för eleverna. Att gå ut i en flock med hästar när man kanske inte är så van kan vara lite vanskligt om man har otur.

Ja jag tycker att du har en poäng där. Om det är barn som dessutom är nybörjare med hästar så är det inte så bra om de måste gå och hämta en häst i en lösdrift. Det finns förvisso sätt att lösa det problemet men jag tror också att det finns en säkerhetsaspekt med i bilden.

Dock så skall man givetvis i så fall skriva att det handlar om säkerhet för eleverna och inte en massa trams om hästens bästa och symbios med människan.

Och vadå "bör inte rationalisera bort" skötsel, utbildning och omvårdnad? Är det alltså meningen att det ligger något slags pedagogiskt egenvärde i att ha ett så svårarbetat stall som möjligt?

En mycket bra fråga men Ridsportförbundet kanske är en av förklaringarna till att hästnäringen är så långt efter alla andra lantbruksnäringar när det gäller att ha lättskötta system.

I ridsportsförbundet har uppenbarligen en styrelse som består av gammla senila getter och gnälliga kärringar !

Tänk om dom kunde lägga lika mycket krut på att se till att 16 timmarsregeln verkligen efterlevs (hästar få inte stå uppstallade i spilta längre tid än 16 h) på alla ridskolor som att ondgöra sig över såna moderniteter som lösdrift :cry:.

Jag kan hålla med om att inga vanliga ridelever ska hämta hästar ute i hagen av säkerhetskäl... men att försöka "förbjuda" lösdrift är ju rent nonsens som hör hemma i 1800-talsmiljö - inte i detta århundrade !

Jag skulle vilja se någon form av "KRAV-märkning" på ridskolor där det framgår att hästarna behandlas som just hästar - istället får man några gammla getter som uttalar att dom minsann ska försöka dra ner djurhållningen till 1800tal igen !

Personligen förespråkar jag ett system där hästarna tas in av personal sådär en timme innan lektionerna börjar och då ställs i spilta under tiden som lektionerna pågår - för att sedan släppas ut på just det.. lösdrift.

En undran bara... då det i jordbruksverkets föreskrifter framgår att nya stall företrädesvis ska byggas som lösdrift och spiltor för uppstallning får ju överhuvudtaget inte byggas - hur har de senila i SvRF tänkt att det ska kunna byggas några nya ridskolor ? Man får ju inte ens bygga om ridskolestallen (dom flesta borde ju vara förprövningspliktiga) utan att spiltorna ska bort :D

Spiltorna är på väg att försvinna ( Tack och lov ) - och dom kommer inte att komma tillbaka så nu borde det egentligen vara dags för SvRF att försöka titta lite framåt... vilket verkar vara en smärre omöjlighet när det gäller dom.

Jag tror tyvärr inte att ridsportförbundet slutar rekommendera spilta förrän de är totalförbjudna....

Detta är citat från deras material "Säker med häst" som kom i nytryck i februari 2008:

Spilta – box
Frågan om lektionshästar ska stå i spilta eller box diskutera ibland.
Med tanke på säkerheten bör lektionshästar uppsallas i spiltor med
mellanväggar av tillräcklig höjd som skiljer hästarna åt. För ryttare med
mindre rutin är det säkrare att hantera hästen i spilta och lektionshäst -
en får sitt rörelsebehov tillfredställt genom lektionsarbete och utevistelse
tillsammans med andra hästar...

Det står också så här:

Utevistelse och/eller anpassad arbetsmängd
I dag bereds nästan alla Sveriges hästar tillfälle till daglig utevistelse
i paddock eller naturhage. Detta har medfört att man mer sällan
stöter på riktigt stallmodiga hästar och att antalet ridolyckor har hållits
nere i förhållande till den ökande verksamheten.
Att lektionshästar vistas ute tillsammans 3–6 timmar per dag skapar
lugnare lektioner med säkrare hästar, som redan före lektionerna
klarat ut rangordningen i avdelningen.

De rekommenderar uppbindingsanordningar inne i en box vilket för mig är en styggelse och medför ökad skaderisk för både skötare och häst. För mig ska en box vara så ren/slät som möjligt.

I samma material sägs att en seriös ridskola inte lånar ut hästen över sommaren så ni som funderade över möjligheten med skötare är nog inte helt fel ute med era tolkningar.

De rekommenderar att häst ledes i träns, stigbett eller grimma med kedjegrimskaft och kedjan träs genom grimman. Vilken nybörjare har kompetens att hantera kedjan rätt?

Sen sägs under "hästar på väg" att en orsak till att hästen kommer lös ur hagen är att "Hästar tvingas vistas för lång tid i hage, eventuellt utan tillgång till foder och vatten." Det känns inte riktigt som att man förespråkar utevistelse i större omfattning....:angel:

Det verkar onekligen som om de som skrivit materialet inte följer med in i en tid när synen på vad som är bra hästhållning ändars utifrån forskningens konstaterande. :cool:

Jag vet att förbundet vid kontrollerna av ridskolorna kräver mer än vad lagen anger för att man ska få vara med. Det i frågasätter jag i allra högsta grad! Att man kan gradera upp och få högre poäng är givetvis ok men uppfylls lagens krav ska man inte kunna hindras medlemsskap.

Min uppfattning är att en bra ridskola lär ut ett koncept där hästhållning och ridning går hand i hand och där lagen med tillämpningsföreskrifter är i fokus.

Materialet hittar ni här: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_340/ImageVaultHandler.aspx

Måste förtydliga min åsikt. Vildhästar trivs bäst i frihet och dom har en unik egenskap , nämligen överlevnad. Därefter kommer behovet av fortplantning. Dom kan överleva på minimalt av foder, dom kan förflytta sig över stora områden för att hitta de rötter, gräs, kvistar och allt annat dom kan tänkas konsumera. Dom är suveräna på liv i flock, dom vet precis hur man beter sig och hur man visar undergivenhet eller dominans i flocken, dom äldre lär dom yngre. Detta är livet hos VILDHÄSTEN.

När det gäller våra domesticerade tamhästar så styr vi deras behov av fortplantning. Vi ombersörjer deras överlevnad, vi tar hand om deras motion och vi reglerar deras flockliv. Det vi kräver i motprestation är PRESTATION!!! Våra hästar kan hoppa högre, springa fortare och röra sig vackrare än vad våra vildhästar någonsin kan göra. Våra hästar är mycket ömtåligare efter som dom inte lever efter deviset "survival of the fittest". Det betyder att dom måste ha skor på fötterna för att dom ska hålla för våra krav. Dom måste avmaskas för dom har inte naturligt i sig att processa parasiter, dom måste ha täcken för deras pälsar inte håller för hårda vindar, regn och kyla. Dom har heller inte förmåga att på ett självklart sätt veta hur man förhåller sig i en flock, dom har ingen träning i detta.

Summa summarum, du kan inte ta en häst som går i hårt arbete och slänga ut den på lösdrift för att den skall leva vildhästliv!! Många hästar mår bäst av lösdrift men kanske inte de som arbetar hårt vilket ridskolehästar faktiskt gör.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Working Equitation (WE) är en helt ny gren inom Svenska Ridsportförbundet från 2009. Working Equitation bygger på dressyrens...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Ridskole- och utbildningssektionen har gjort ett uttalande beträffande lösdrift vid ridskolor...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.