Ridskolor får ej ha lösdrift

Sv: Ridskolor får ej ha lösdrift

MÅNGA barn har dött i just hagar o de ridskolor som kräver hjälmanvändning vid intag är seriösare än de flesta hästmänniskorna.

Och detta är specifikt lösdriftsridskolor? Eller gäller detta ridskolor generellt?

Jag ser inte riktigt skillnaden. Barnen ska inte vara i hagarna och hämta hästarna oavsett lösdrift eller konventionellt stall. Det är farligt. Många barn dör ja, men då brister ridlärarnas och ridskolans kompetens och risktänkande- inte om hästarna står på lösdrift eller inte.

Nej det har sällan med ridskolor att göra, utan där barn inte är införstådda med risken att gå in i hagar.

Fast jag tror att det i grunden har att göra med säkerheten för eleverna. Att gå ut i en flock med hästar när man kanske inte är så van kan vara lite vanskligt om man har otur.

Precis, det handlar om säkerhet både för elever och verksamhet. Det skulle förmodligen komma att krävas väldigt många mer personal för att genomför det på ett säkert sätt, och inte pg a någon är insnöad.

Senast ändrad:

Man bör ju också fråga sig hur säkert det är att ha lektioner med hästar som står inne hela dagarna. När man har en privathäst som har boxvila men som rids brukar man inte vilja sätta upp en mindre rutinerad ryttare. Man kan ju också fundera över om inte många hästar är trevligare/säkrare att hantera inne om de spenderar större delen av sin tid ute i stället för att de blir frustrerade i en spilta. Sen är det självklart så att det behövs ganska mycket mark och en bra ligghall för att ha en fungerande lösdrift. Det handlar inte som vissa tror om att ha hästarna ute dygnet runt i en lerig padock utan skydd. Fördelen med en lösdrift är ju att de kan bestämma själva när de ska vara inne respektive ute förutsatt att ligghalen är tillräckligt stor. (vilket det finns bestämmelser för).

Nej det har sällan med ridskolor att göra, utan där barn inte är införstådda med risken att gå in i hagar.

Men vad har det då med saken att göra i debatten lösdrift vs konventionellt stall inom ridskola? Arbetar man efter en bra säkerhetsmodell inom ridskolan oavsett hästhållning så kommer olyckorna att minska. Jag tror snarare att de lösdriftsstall som bedriver ridskola har färre olyckor eftersom man är väl medveten om att den finns en överhängande risk med att barnen går in till hästarna i hagen- detta har jag dock ingen fakta på men det är logiskt att maximera säkerhetsåtgärderna när man vill bedriva en framgångsrik ridskola på ett så pass "kontroversiellt" sätt.

Upps nu fungarar inte länken till SvRF och deras förslag..... slump:angel:
/T

jo men skötselplatser är inte alls samma sak som spiltor.. en skötselplats är inte en plats där man skulle kunna stalla upp en häst, stallaupp för natten alltså, med strö och vattenhink, inte bara "ställa" upp en häst för att verka hovarna..

jag har haft den tanken i huvudet till en framtida ridskola då spiltor är säkrare för barnen än boxar när det gäller skötsel och utrustningspåklädnad(?) runt lektionstimmarna.. men samtidigt så blir ju tiden i hagen ofta kort för lektionshästar, så lösdrift nattetid och spilta eftermiddag/kväll borde ju vara helt utmärkt, dessutom så har man ju då ett fullt fungerande stall att stalla upp alla hästarna i nattetid om det skulle vara oväder eller så..

Jag hoppas verkligen att du har rätt, för då skulle det ju ändå gå att lösa. Att låta barnen sköta om hästarna när de bara är provisoriskt uppbundna i en ring i väggen e d är ju så klart inte ok.

vem har sagt att ridskolehästar som har ett stall är där 22 timmar i dygnet?? på dom allra flesta ridskolor så går hästarna ute från 8-15 under vinterhalvåret, på sommaren brukar dom få gå ut även efter lektionerna.

sen kan kan knappast jämföra en häst som står på boxvila och endast får skrittas 15 min/dag med en häst som jobbar 3-4 timmar om dagen. tror inte överskottsenergi är ett särskilt utbrett problem bland ridskolehästar, det är väl snarare tvärtom......

visst finns det godkända ridskolor med lösdrift, men du måste kunna stalla upp hästarna inför och efter lektioner så att eleverna kan sköta hästarna.

Jag håller med dig om i princip allt du säger :), men undrar varför du vänder dig enot att ha en enkel uppbindningsanordning, en vanlig bindring, i boxen? Den är väl inte farligare än krubba och vattenkopp och om man ska ha ridskolehästar i box, vilket ju jag tycker vore önskvärt- jag kan inte förstå varför SvRF anser att det är farligare att hantera en UPPBUNDEN häst i en box än en i en spilta, så måste det rimligen finnas goda möjligheter att binda upp hästen vid skötsel. Det finns defintivt inte på någon (?) ridskola plats att stäla upp alla hästar på gången, och det är heller definitivt inte säkerhetsmässigt OK att låta ovana ryttare/ "pysslare" sköta om hästen lös i boxen.

I samma material sägs att en seriös ridskola inte lånar ut hästen över sommaren så ni som funderade över möjligheten med skötare är nog inte helt fel ute med era tolkningar.
url]

Det är väl tufft av dem att dra alla ridskolor som eventuellt lånar/hyr ut hästar över sommaren över en kam och säga att de är oseriösa, men samtidigt finns det ju faktiskt en poäng i det, nämligen att ridskolehästarna så väl behöver sitt hellediga sommarbete, och att risken alltid finns att de rids mer än vad som överenskommet om de trots allt lånas ut.

Jag tror inte det är att jämföra med att ha skötarsystem, för som sagt, skötarna har inte det övergripande ansvaret för hästarna, de ger dem ju "bara" (inte så bara) det där lilla extra vad det gäller skötsel, finputs och pyssel. Dessutom gör de det under tider när det finns någon vuxen ansvarig på ridskolan att säga till om något skulle inträffa.

Instämmer.
Hästar som inte eller knappt rids kan stå på lösdrift.
Hur ska man lösa ligghallskraven på en ridskola med 40 hästar? Använda sig av ridhuset o all ridning sker utomhus?

De ridskolor som jag ser har hästarna ute i 6 timmar o bete med semester sommartid.
Tänk bara att spola av benen på 40 hästar:eek:

Fast spola benen ryker man väl på oavsett om hästarna ska gå ute alls- vilket du ju tycker att de ska göra? Just det är väl ingen skillnad alls?

Självklart måste man i så fall lösa ligghallsfrågan, men det var ju knappast det tråden handlade om? En mindre ridskola med kanske 15 hästar skulle väl mycket väl kunna uppföra en eller helst två (för att dela på hästar med olika behov av grovfoder) lösdrifter utan att det skulle vara orimligt? Ingen har ju sagt att alla ridskolor borde ha lösdrift, det man vänder sig emot är ju att man har beslutat att ingen FÅR ha det, oavsett vilka förutsättningar man har.

Varför skulle det vara riskabelt att gå ut i en flock? Jag tar med mig helt hästovana männsikor i vår lösdrift. Med barnvagnar och hela paketet. Hästarna är uppfostrade och tycker om folk, vad skulle de utgöra för risk? Inte ens vid rädsla trampar de ner folk.

Dessutom ser jag inte varför nybörjare och hästovana måste ta in och ut hästar på ridskolan. Det skulle väl räcka med att de i mer erfarna grupper hjälper till med såna saker. Så brukar det ju vara även i stall där hästarna står på box nattetid. Nybörjarna plockar inte in och ut hästar i hagarna.

Det är jättebra att det går bra hemma hos dig, men att ta in ovana människor och barnvagnar (!) i hagar och lösdrifter är knappast förenat med säkerhetsmässigt tänkande, och definitivt ingent man överhuvudtaget kan göra i en seriös ridskoleverksamhet. Det är helt enkelt för farligt hur snälla hästar man än har.

Dock håller jag med om att det inte behöver vara något problem - personalen kan väl sköta in och utsläpp till och från lösdriften på samma sätt som vi släååer in och ut i hagarna.

visst finns det godkända ridskolor med lösdrift, men du måste kunna stalla upp hästarna inför och efter lektioner så att eleverna kan sköta hästarna.

VET du att det är OK för SvRF? Jag lyckades inte tyda ut det av texten. Men om det är det så år det ju bra, och i så fall ska jag inte skriva någon debattartikel till ridsport om jag ändå bara biter mig själv i svansen så att säga. Jag hör nämligen också till dem som tycker att det ska finnas ett riktigt stall där alla hästar har en egen plats som de tas in till för individuell fodring, visitering etc av personal ett par timmar innan lektionerna börjar, och sedan släpps ut igen efter lektionsslut.

Vilka ridskolehästar går ej i hage?
Det kan endast finnas 2 såna- mitt i Sthlm - samma anläggning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Working Equitation (WE) är en helt ny gren inom Svenska Ridsportförbundet från 2009. Working Equitation bygger på dressyrens...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Ridskole- och utbildningssektionen har gjort ett uttalande beträffande lösdrift vid ridskolor...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama