Ridskolor får ej ha lösdrift

eliis

Trådstartare
http://www3.ridsport.se/templates/Pages/NewsPage____5141.aspx

Enligt länken så kommer Svenska Ridsportförbundet inte att acceptera att ridskolor håller sina hästar i lösdrift. Oavsett om det finns tillgång till skötselplatser. Man kan dock begära dispens.

Föreningar med ridskoleverksamhet som ansluts till Svenska Ridsportförbundet har att ansvara för en hästhållning som på bästa sätt värnar hästens bästa i symbios med människan.

---

Svenska Ridsportförbundet har därför beslutat att inte ansluta föreningar
(med ridskoledrift) där en total lösdrift råder för hela eller delar av hästmaterialet. Detta gäller oavsett tillgång på skötselplatser.

Är jag helt tappad bakom en vagn, eller menar Ridsportförbundet att lösdrift är ett dåligt sätt att hålla hästar på och att box/spilta "på bästa sätt värnar om hästens bästa"?

Sv: Ridskolor får ej ha lösdrift

det har väl med:

Ridskolans personal skall ansvara för, och praktiskt utföra, skötsel, utbildning och omvårdnad av ridskolans hästar samt av anläggningen. Inget av detta kan, skall eller bör rationaliseras bort då det även utgör en pedagogisk information till ridskolans besökare/elever.

och

Till varje anläggning skall finnas ett traditionellt stall där hästarna före eller efter daglig utevistelse möter eleven.

Snarare än att lösdrift skulle vara något dåligt?

Varför ska det inte vara ok att förmedla till eleverna en annan typ av hästhållning än den traditionella? Bor vi inte i Sverige? Sen när blev vi så konservativa?..

Idioti. Det är mindre jobb med en lösdrift om man har rätt förutsättningar och det är sundare för djuren och inte alls något hinder för människan. Men skötsel av djuren innebär det ju ändå och även av anläggningen. Boxar kommer ju att nyttjas också. Med tanke på hur länge ridskolehästar ofta står inne dagtid pga lektioner så tycker jag att det snarare borde vara lag på att de får vara ute nattetid. :grin:

Det borde vara fritt att få hålla ridskolehästar hur man vill sålänge de inte far illa. Det traditionella behöver inte vara det enda rätta som ALLA måste lära sig från ridskolan. Jag upplever att de flesta ridskolor inte ens låter ungarna sadla och träna hästarna, än mindre utfodra och mocka. Eller ta in och ut hästar. Det skulle dessutom vara behov av mockning av boxar ändå efter som att man gör i ordning hästarna inne och att de som sagt ofta står inne länge på dagar/kvällar under lektionerna.

Jaja, folk måste få vänja sig. Nu börjar detta med lösdrift komma fram lite och man är orolig att det ska gå till överdrift. En vacker dag kommer denna otroligt korkade bestämmelse inte att hålla längre.

Men det låter ju jättekorkat (tycker jag), OM det nu är så att ridskolan har tillräckliga marker och vindskydd för hästarna så måste väl det var det bästa för dem att de får vara ute så mycket som möjligt?? Och som tidigare sagts, det måste ju finnas platser att göra i ordning hästarna och de står inne en del på dag/kvällstid.

Finns möjligheterna så är väl lösdrift mer naturligt för hästen?

Vilken total idioti!

För att hästarna skall vara i symbios med människan?? Ingenting om att människan bör se till hästens bästa och ha dem i så naturlig miljö som möjligt?

Dags för ridskolorna att inte ansluta sig till Svenska Ridsportsförbundet alls kanske och helt enkelt bilda ett nytt eget förbund(för jag antar att det har med försäkringar att göra till stor del - medlemsskapet)?

Riktigt dåligt är det i alla fall!!!!

Jag kan förstå om man var orolig för skaderisk ifall små barn själva ska hämta hästar som går på lösdrift, men som sagt har man skötplatser och hästarna inne medans lektioner och verksamhet pågår så är ju det löst.

Fast jag tror att det i grunden har att göra med säkerheten för eleverna. Att gå ut i en flock med hästar när man kanske inte är så van kan vara lite vanskligt om man har otur.

Helt idiotiskt tycker jag. Och spec. något jag läste på annat ställe om samma sak... "Det är oklart vad detta kan få för konsekvenser med sammanslagning med Svenska Islandshästförbundet"
Jag ger mig f-n på att det är därför. Fattar inte vad felet är med att ha hästar på lösdrift, ha bra skötselplatser (spiltor typ?!) och ta in hästarna innan lektioner börjar. Så fungerar det iallafall på de lösdriftsridskolor jag känner till rutinerna på. Inga elever i hagarna där inte! :crazy:

Skapa eget förbund lär ju inte heller fungera. Det är väl därför SIF skulle hamna under SvRF, för att man inte får ha flera föreningar om samma idrott eller nåt. SIF får inte gå med i någon idrottsgrej, kommer inte ihåg vad det är. Just för att SvRF redan är med. Men det är väl det de vill, att inte SIF ska få ha en stor sport... :mad:

Jag har jobbat på en liten ponnyridskola med lösdrift. Ponnysarna gick med ägarens stora tävlingshästar.
Barnen fick INTE gå in och hämta hästarna men om de hade förälder med sig fick de släppa ut hästarna själva efteråt, om inte alla storhästarna stod där och trängdes just då. De flesta barnen var väldigt unga, de som var runt 10 år och uppåt fick ju göra mer saker på egen hand, men det var alltid jag som hämtade hästarna innan lektion. Ibland hjälpte barnen till att lägga ut hö efter lektionerna :)

Så det var bara att springa och hämta ponnysarna innan alla barnen kom, binda upp dem och invänta barnen. Inte svårare än så. Man kan ju jämföra arbetsbördan med att mocka alla boxarna som hade krävts, och sopa stallgången. Så det funkar ju, faktiskt.

Tyvärr var det några hästmänniskor till mammor och i princip spydde galla över lösdriften och det är barnen matades med den informationen redan då, men de fick iaf se att det finns annat än box och spilta.

Har också jobbat på en ridskola med lösdrift (dock är den inte ansluten till SvRF), där finns det ett antal boxar och uppbindningsplatser där man placerar hästarna innan lektion.
I övrigt var det precis som vanligt, bara att man inte behövde ha en box per häst (dvs jättestall) utan man tog in de som skulle användas för dagen och placerade i vilken box som helst. Inga elever i hagarna, såvida de inte skulle hjälpa till att släppa ut igen (med hjälp av förälder/ridlärare). På nätterna används boxarna av de hästar som inte går i lösdriften.

Fast jag tror att det i grunden har att göra med säkerheten för eleverna. Att gå ut i en flock med hästar när man kanske inte är så van kan vara lite vanskligt om man har otur.

men hur ofta är ens eleverna med o hämtar hästarna i hagen??? De står ju oftast sadlade o färdiga i ridhuset, särskilt när det gäller orutinerade/oerfarna elever.

Ja, jag vet inte, det var bara en fundering från min sida. Har aldrig varit på en ridskola med lösdrift.

där finns det ett antal boxar och uppbindningsplatser där man placerar hästarna innan lektion.
I övrigt var det precis som vanligt, bara att man inte behövde ha en box per häst (dvs jättestall) utan man tog in de som skulle användas för dagen och placerade i vilken box som helst. Inga elever i hagarna, såvida de inte skulle hjälpa till att släppa ut igen (med hjälp av förälder/ridlärare). På nätterna används boxarna av de hästar som inte går i lösdriften.

Detta låter ju som en drömridskola ur hästarna synvinkel! Hoppas den modellen dyker upp mer!

Ridskolan jag precis börjat hålla till på med barnen har lösdrift. Varje häst har egen spilta också där de tas in inför lektioner, av personalen. Alltså "traditionellt" stall just under lektionstid.

Blir det problem där tro? Under dygnets övriga timmar går de ju på total lösdrift.

Lite min tanke med. Visserligen är det väl inte så ofta eleverna gör det men. Någon måste ju iaf göra iordning hästen från början och de brukar ju inte vara den mest erfarna gruppen som rider tidigast på dagen. Dessutom byts ju hästarna mellan lektionerna. Tänk små griniga ridskole ponnyer tillsammans och det kommer antal personer och ska hämta dom inne på lösdriften.. När man tar in alla ridskole hästarna ifrån hagen brukar man ju bara öppna hagen och sen slussa in dom, ingen behöver ju gå in i hagen och hämta en och en. Tror det kan bli svårt att fånga vissa ponnyer på en lösdrift.

Dock lät ju den lösningen bra. Det skulle nog fungera bra! Eller som Madick skrev, med vanliga spiltor där dom stod i under lektionstid.

som jag uppfattar det är inte lösdrift det bästa för häst OCH människa. att lösdrift inte är ett praktisk och säkert sätt för en ridskoleelev. tror det är så dom menar iaf.

Vilken idioti!

Man ska väl se till individen vad som passar bäst för denna??

Alla hästar kan inte gå på lösdrift men många kan det!
Jag tycker att så länge man har skötselplatser borde det inte spela någon roll?

Det är väl bara bra om elever få lära sig om olika sätt att hålla häst på!!

Ridskolan jag precis börjat hålla till på med barnen har lösdrift. Varje häst har egen spilta också där de tas in inför lektioner, av personalen. Alltså "traditionellt" stall just under lektionstid.

Så fungerar det även på ridskolan där jag och dottern rider. Hästarna tas in och släpps ut av personal samt några av de mera erfarna hästtjejerna. "Vanliga" elever är aldrig inblandade i in- och utsläpp. Under kvällstid står alla hästar i spilta/box. Fast om jag lusläser texten tycks det vara OK.

"Till varje anläggning skall finnas ett traditionellt stall där hästarna före eller efter daglig utevistelse möter eleven."

Före och efter utevistelsen står de i ett traditionellt stall. Däremot väcker den här delen några frågor:

"Ridskolans personal skall ansvara för, och praktiskt utföra, skötsel, utbildning och omvårdnad av ridskolans hästar samt av anläggningen."

Innebär det att det inte blir tillåtet att ha ett skötarsystem där elever efter genomgången skötarutbildning, får ansvar för skötseln av en ponny/häst några dagar i veckan? Måste personalen praktiskt utföra ALL omvårdnad? Verkar helkorkat i så fall. Att ha en sköthäst är enormt utvecklande och det måste vara positivt för hästen att ha någon som kan ägna den mer tid än vad personalen kan.

Blir det problem där tro? Under dygnets övriga timmar går de ju på total lösdrift.

Jag tycker detta låter som ett alldeles utmärkt alternativ.

Jag läste också det. Blir så trött på detta evigt konservativa Ridsportförbund. De vill inte ansluta ridskolor med lösdrift, men däremot är det OK att inte ge hästarna daglig utevistelse (förekommr ju fortfarande på vissa storstadsridskolor)!?

Jag är ridinstruktör och jobbar på ridskola, och jag köper till fullo argumentet att det inte vore säkerhetsmässigt att eleverna sprang och hämtade hästar i lösdriften. Självklart kan de inte göra det, lika lite som att eleverna får gå ut till hästarna i hagen. Ska man ha ridskola med lösdrift måste absolut vuxen personal ta in hästarna innan lektionerna (de behöver ju hur som helst komma in för att visiteras och för att äta individuell mängd kraftfoder) och släppa ut efteråt. De stora fördelarna skulle ju vara att hästarna dels fick vara ute mer, och att man kom i från att de stod i spilta utan att behöva bygga om ett helt befintligt spiltstall till boxstall, vilket med all sannorlikhet är ännu dyrare än att bygga en bra lösdrift, samt att man kan spara tid i det dagliga arbetet genom att det blir mindre mockning (en stor lösdrift får man ju i stället mocka ut några gånger om året och däremellan strö ny halm i med hlälp av traktor), och den tiden kan i stället läggas på hästvård, hästutbildning e d.

Att däremot ha bara en lösdrift och inget "dagstall" till hästarna att vara i under lektionstid är som jag ser det inte något alternativ alls. Det är helt enkelt alldeles för farligt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Working Equitation (WE) är en helt ny gren inom Svenska Ridsportförbundet från 2009. Working Equitation bygger på dressyrens...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Ridskole- och utbildningssektionen har gjort ett uttalande beträffande lösdrift vid ridskolor...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama