Sv: Ridskoleverksamhet
Det låter nästan precis som våran ridskola då, bortsett från att vi inte har några nordsvenska travare då utan ridhästar av hbl-typ som inte kan ett skit. Men det är ju lika illa det. Vi har förvisso inte så höga lektionspriser som 135:- för en lektion, utan här kostar det
85:-/lektion för junior och 90:-/senior om jag inte minns fel. Men det är ändå mycket pengar om man inte utvecklas något alls, eftersom det inte finns andra ridskolor här i närheten utan man måste åka kanske 5 mil till närmsta ridskola är det många som lägger sin ridning på hyllan eller väljer att försöka hitta privata alternativ för att kunna fortsätta.
Men jag förstår inte, de försöker ju inte ens engagera barnen - den målgruppen som de i princip nästan enbart har kvar nu och hästarna
täcker ju åmtinstone nästan deras behov när det gäller ridningen (går i alla gångarter typ..)
Själv hade man ridläger med 11 barn & ungdomar i åldern 8-13 år på höstlovet. Mån-tor var de i stallet mellan kl. 9-17.00 Mockade, fick
rida 1-2 pass för mig med varierande dressyr, hopp, markarbete, testa voltige osv., vi hade teori och lekte lekar. På fredagseftermiddagen kom nästan alla berörda föräldrar och tittade när hade uppvisning i gymkhana. På kvällen gick vi på en liten spökrunda, åt pizza, chips & godis, berättade historier för varandra osv. sedan så hade vi lite lattjolajbans i ridhuset med lekar, lekte häst osv. sedan så sov de över till lördagmorgon. Vi hade även lite små tävlingar i hoppning på valfri höjd, dressyrprogram LC:2 (alla kunde inte programet utan till men det var ju bara o berätta hur de skulle rida så red de vägarna och i de gångarterna det skulle vara), alla fick rosetter och sedan så hade vi rykttävling med.
Allt gick jätte bra och vart väldigt uppskattat!
Hade även en studiecirkel i höstas med grundläggande hästkunskap. Att rykta, sadla, tränsa, visa häst vid hand, enklare hästvård, även lite ridning osv.
Förstår inte att man ska behöva ta intiativ helt själv för att det ska hända något på klubben? Att inte folk kan hjälpa till, fråga om man behöver hjälp eller liknande..?
Men vi har samma sak här när det gäller ordf. Hon kommer avgå, även kassören. Vi får se om det ens finns några ersättare. Förra året hade vi knappt någon ordf. alls utan till sist fick vice ordf. ta över!