Ridskoleverksamhet

cactuspower

Trådstartare
Våran ridskola håller på att gå i botten. Det blir allt färre och färre lektionsryttare, stämningen blir sämre och sämre. Ekonomin är väldigt
låg, ridlärarna har inte kunnat fått sin lön sen i Oktober. Vad gör man?

Vet ju vad Många brister beror på, har tänkt igenom dessa och försöker få klarhet i vad man kan förbättra. Har kommit på många förslag som jag ska ta upp till nästa styrelsemöte, men har ni några allmänna saker sådär som ni känner på rak hand som är något som man verkligen ska prioritera? Vad tycker ni vore viktigast om ni vore lektionsryttare? Hur är en lektionsverksamhet bra resp. dålig i era ögon?

Sv: Ridskoleverksamhet

Jag skulle nog försöka ta reda på varför lektionsryttarna slutar.
Utifrån dom svar jag får skulle jag vidta åtgärder.

Om man ska driva en "perfekt" ridskola, så tror jag inte någon har råd att rida där.

Man kan kontakta högstadieskolora i trakten och höra om inte de är intresserade av ridklasser. Kan vara svårt för er kanske eftersom ridskolan ligger utanför byn. Alternativa lektioner, gubbgrupper mm. Ridsportförbundet vill ju att man håller sig inom deras ramar, men det går ju alltid att hitta på olika saker.
Sen kan man se efter häst matrialet, hur fungerar de, utbildningsståndpunkt osv.
Hur fungerar ridlärarna?

Jag tror att de på högstadiet ibland kommer förbi skolan på onsdagar och hjälper till någon timme i stallet med lite rykt, mockning osv. Blir ingen ridning, men däremot det som hör till hästeriet för de som går typ "Frisko" på skolan.

Det värsta är att det bara verkar finnas en viss grupp i föreningen med flitiga människor som vill hjälpa till, resten verkar uppenbarligen skita i att engagera sig minsta lilla. Lyfter inte ett finger för klubben på tävlingar, i olika aktivieteter som vi försökt dra i gång osv.

Ang. gubbgrupp så har vi haft en sådan men vi har inte den kvar längre pga. det mesta elevunderlaget försvann och till sist hade vi bara typ en "gubbe" kvar och vi kunde ju inte ha en anställd instruktör stå och ha en elev en gång i veckan bara, så det blev tyvärr inget av med det.

Hästmaterialet har köpts in av en speciell person i styrelsen från ett och samma ställe, de senaste 5 hästarna har i alla fall kommit därifrån. De flesta helt osedda och har dessutom kostat uppåt 30-40 000:-/häst. Många har varit snälla, men de är däremot totalt outbildade, en höll inte psyskiskt den ena har varit halt en längre period osv.
Nästan alla hästar vi haft senaste året ( i af de nyinköpta ) har varit imp. hästar som har kommit ifrån två olika större hästhandlare.

Ridlärarna funkar väll okej för vissa elever (somliga är nöjda), inte speciellt bra för andra skulle jag vilja säga.

Men hur sjutton ska jag som 16-åring kunna få denna styresle, dessa medlemmar i klubben att förstå att de håller på att gå till botten? De som sitter i styrelsen verkar tycka att de försökt med "allt" själv ser man brister ständigt, på saker som kunde förbättras. Men en stor brist på att de inte kan köpa in nya hästar numera är dålig ekonomi och den dåliga ekonomin kommer sig ju delvis pga. de ogenomtänkta hästköpen.. Vissa ridlärare har inte fått sin lön sedan Oktober månad. Styrelsen vill ta US pengar osv. Känns som om att allt går åt pipan..

Vilken klubb tillhör du föresten?

Ar du saker pa att ridskolan koper dessa hastar osedda, har de verkligen inte hastarna pa prov forst??
Jag har salt flertalet hastar till ridskolor i Sverige och de har alla varit pa prov forst. Har faktiskt aldrig varit med om att en ridskola kopt hastar som de inte sett eller haft en provotid.
Ar hastarna kopta av en handlare kan man for det mesta byta hasten mot en som skulle passa battre. Ar det pa grund av hastarna som vissa elever har slutat, eller nya inte borjar??

Jag vet sjalv att den ridskolan jag vaxte upp pa inte alls forsokte engagera mej speciellt mycket. Det var jag som fick engagera mej sjalv och kolla upp vad som hande. Hur manga kommer pa klubb-moten, mm?? Kan man gora nagonting for att belona de medlemmar som hjalper till pa tavlingar mm??
Ofta blir de manniskor som hjalper till tagna for givet och ibland lite utnyttjade. Se till att engagera medlemmarna pa ett positivt satt.

Daremot tror jag inte att det ar ditt ansvar som 16-aring, som du sjalv sager, att fixa till klubbens ekonomiska kris, eller bygga upp stamningen. Det ar allas ansvar att se till att ridskolan och hela klubben ar trevlig att vara pa, att manniskor kommer overrens och att allting fungerar pa ett positivt satt.
Ekonomin och det storsta ansvaret har dock styrelsen och deras medlemmar. Vill du forandra kan du ju prata med en person i styrelsen som du gillar och litar pa. Ibland kan det vara svart att fa manniskor att se vilka bra resurser och vilka bra ideer som finns inom klubben...vissa manniskor ar lite val hemmablinda.

Har ni en nynpunktslada nagonstans pa klubben, dar medlemmar (anonymt om de vill) kan lamna ideer och synpunkter pa vad de tycker om ridskolan och hur den ska kunna forbattras?? Annars tycker jag att ni ska satta upp en sadan.

Att ha outbildade hastar ar inte alltid daligt, daremot maste det finnas nagon som kan rida till hastarna.

Ja, kanske inte alla hästar till 100% har varit osedda men ca 85% har i alla fall varit det. Från det ena försäljningsstallet har man inte haft någon "bytesrätt" men ifrån det andra har man det, men det har ändå inte funkat.. Då får vi bara "börja om" igen och lägga ner mycket jobb på hästen sedan visar det sig att den t.ex. inte trivs och så får vi en ny häst att börja om med och så går det runt så hela tiden..

Det är just pga. hästmaterialet som 9 av 10 lektionsryttare väljer att sluta rida där. Uppsöker annan ridskola eller lägger ridningen på hyllan.

Grejen är den att det är ärligt talat skitsvårt(!) att få folk att engagera sig. Och det är knappt någon längre som ens vill försöka få folk att engagera sig..

Jag tycker att jag själv försöker komma med lite nya idéer, förslag på förändringar - och att sakerna tas upp, diskuteras, oftast får de ett väldigt positivt gensvar men sedan efter själva diskusionen så blir det ändå aldrig någon förändring ändå..

Synpunktslåda har vi ingen, det var en bra idé! Ska kolla om jag kan se till och sätta upp en sådan. Vore bra om både US och Styrelsen hade varsin låda.

Ang. de outbildade hästarna så har vi några som en gång i veckan (ungefär) sitter och rider till hästarna. De betraktas som de duktigaste lektionseleverna (ryttare på 15-18 år), men enligt mitt tycke (och många andras..) så har de ändå inte rutin eller kapacitet
att vidareutbilda några hästar. Förut fanns det en vuxengrupp som var betalande ridskoleryttare och som red en gång i veckan. Till en viss mån så red de till hästarna när de red sina lektioner, men sedan så har nästan alla (är bara någon kvar) av dessa elever för att de tyckte att hästarna var tråkiga, otubildade osv.

Låter precis som ridskolan där min kompis rider! På detta ställe har styrelsen lyckats köra hela skiten i bott! De har inga pengar att köpa hästar för eftersom de hästar de köpt visade sig vara dåliga, tex en som höll en månad och efter det varit halt ett år!! Därför lånar eller hyr de in hästar nu, tex två nordsvenska travare som inte kan ett skit! (inget ont om nordsvenska travare men det finns inte många som vill betala 135 kr/45 min för att rida på dessa, de kan ingenting!) Så nu slutar alla som vill få ut något av sin ridning och styrelsen bryr sig inte! Hörde att ordföranden skulle avgå, hoppas de hittar någon vettig men finns tyvärr ingen som vill engagera sig.

Det låter nästan precis som våran ridskola då, bortsett från att vi inte har några nordsvenska travare då utan ridhästar av hbl-typ som inte kan ett skit. Men det är ju lika illa det. Vi har förvisso inte så höga lektionspriser som 135:- för en lektion, utan här kostar det
85:-/lektion för junior och 90:-/senior om jag inte minns fel. Men det är ändå mycket pengar om man inte utvecklas något alls, eftersom det inte finns andra ridskolor här i närheten utan man måste åka kanske 5 mil till närmsta ridskola är det många som lägger sin ridning på hyllan eller väljer att försöka hitta privata alternativ för att kunna fortsätta.

Men jag förstår inte, de försöker ju inte ens engagera barnen - den målgruppen som de i princip nästan enbart har kvar nu och hästarna
täcker ju åmtinstone nästan deras behov när det gäller ridningen (går i alla gångarter typ..)

Själv hade man ridläger med 11 barn & ungdomar i åldern 8-13 år på höstlovet. Mån-tor var de i stallet mellan kl. 9-17.00 Mockade, fick
rida 1-2 pass för mig med varierande dressyr, hopp, markarbete, testa voltige osv., vi hade teori och lekte lekar. På fredagseftermiddagen kom nästan alla berörda föräldrar och tittade när hade uppvisning i gymkhana. På kvällen gick vi på en liten spökrunda, åt pizza, chips & godis, berättade historier för varandra osv. sedan så hade vi lite lattjolajbans i ridhuset med lekar, lekte häst osv. sedan så sov de över till lördagmorgon. Vi hade även lite små tävlingar i hoppning på valfri höjd, dressyrprogram LC:2 (alla kunde inte programet utan till men det var ju bara o berätta hur de skulle rida så red de vägarna och i de gångarterna det skulle vara), alla fick rosetter och sedan så hade vi rykttävling med.
Allt gick jätte bra och vart väldigt uppskattat!

Hade även en studiecirkel i höstas med grundläggande hästkunskap. Att rykta, sadla, tränsa, visa häst vid hand, enklare hästvård, även lite ridning osv.

Förstår inte att man ska behöva ta intiativ helt själv för att det ska hända något på klubben? Att inte folk kan hjälpa till, fråga om man behöver hjälp eller liknande..?

Men vi har samma sak här när det gäller ordf. Hon kommer avgå, även kassören. Vi får se om det ens finns några ersättare. Förra året hade vi knappt någon ordf. alls utan till sist fick vice ordf. ta över!

cactuspower skrev:
Grejen är den att det är ärligt talat skitsvårt(!) att få folk att engagera sig. Och det är knappt någon längre som ens vill försöka få folk att engagera sig..

Jag tycker att jag själv försöker komma med lite nya idéer, förslag på förändringar - och att sakerna tas upp, diskuteras, oftast får de ett väldigt positivt gensvar men sedan efter själva diskusionen så blir det ändå aldrig någon förändring ändå..

Synpunktslåda har vi ingen, det var en bra idé! Ska kolla om jag kan se till och sätta upp en sådan. Vore bra om både US och Styrelsen hade varsin låda.
.

Känner tyvärr igen det där :(
Jag kommer i år att sluta göra klubbtidningen efter flera års slit med den utan något som helst tack från någon. Jag har försökt få medlemmarna att engagera sig lite i tidningen, skicka in bilder, resultat och artiklar mm, men NEJ, ska man ha något får man draaaaaa ur folk sakerna! Inte ens reslutatet från KM har jag fått :( Nu är jag :devil: -igt trött på detta och slutar.
Jag har även gjort programmen till klubbens tävlingar. Kommer sluta med detta också, av samma anledning som med tidningen, INGEN som någonsin kommenterar att det är ett bra arbete eller något, de bara gnäller på varenda litet misstag jag gjort (tex felstavade namn, men vet de själva hur jobbigt det är att sitta och skriva startlistor en halv natt bara för att folk inte kan ge mig uppgifter i tid?)
Pappa har varit engagerad i styrelsen i 8-9 år, nu lägger han också av, pga att han och nuvarande ordföranden är de som gör det mesta, allt från att bygga hinder till tävlingar till att bygga hinderbod bakom ridhuset mm. Även han försöker få igång folk, men utan resultat, medlemmarna tycks tro att alla saker fixar sig självt :mad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte om tråden hamnar rätt, och vet inte riktigt var den passar in... Hur är kvaliteten på ridskolorna runtom i landet? Vore...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: Indiv
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 190
Senast: Lucta
·
Träning Känner mig alldeles tom. Inser hur min utveckling som ryttare snarare gått bakåt än framåt de senaste åren :(. Jag är numera endast...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 215
Senast: Polly_Mulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar