Ridskoleryttare!

Sv: Ridskoleryttare!

Matilda_o_Bonita skrev:
Tillhör den kategorin som tränar både på ridskola och rider egen häst hemma.

Samma här - när jag skaffade egen häst gick jag ner från två ridskolelektioner i veckan till en lektion, men den lektionen har jag fortsatt med i över två år nu. Jag tycker det är ett jättebra komplement att få rida andra hästar och olika hästar, i synnerhet som de ridskolehästar jag gärna rider är ganska olika min egen häst. De flesta av oss i gruppen har dessutom ridit i samma grupp i fyra-fem år eller så, så vi har hängt ihop ganska länge. Vi är sex personer i gruppen (en av ridskolans minsta grupper; normalstorlek är tio) så det blir ofta både utrymme och möjlighet till enskild träning; ibland får vi helt enkelt uppgiften "rid som ni vill och som ni tycker är bra för hästen ni sitter på". Eftersom vi är sist på dagen brukar det också oftast kännas som om vi får den tid vi behöver även om det skulle dra över lite. Och så har vi en ridlärare som är väldigt bra, dessutom. Om den gruppen skulle lösas upp av någon anledning så tror jag inte jag skulle hitta en ny grupp, och jag skulle ganska säkert inte byta ridskola trots att jag numera bor fyra mil bort från den, men så länge det funkar som nu så tänker jag fortsätta för jag lär mig väldigt mycket andra saker på det än jag gör med min egen häst.

Jag har bara ridit på små, privata ridskolor.
Min förra medryttarhäst stod i ett litet kollektivstall med 5 andra hästar.
Min nuvarande medryttarhäst står på ridskolan där jag går. Hon är inte ridskolehäst, även om jag rider lektioner på henne.

Jag skriver bara hur det har varit för mig på dom små ridskolorna.

Fördelar med lilla ridskolan:
- Inte så mycket "spring" i stallet.
- Små lektionsgrupper. (3-8 st)
- Lätt att få extralektioner av ridlärarna.
- Större "frihet" med hästarna än på stora ridskolor.
- "Alla känner alla".
- Oftast billigare.

Nackdelar:
- Kanske inte så välutbildade hästar. Spelar ingen roll för mig, eftersom jag "bara" vill lära mig rida. :angel:
- Kan ibland bli svårt att få ridsällskap om man inte vill rida ut/träna själv. Det gäller iofs också i ett litet kollektivstall.

Bra med ridskolan
-Man vet exat vad det kostar.
det e de ända bra jag kommer på om min ridskola :eek:

Dåligt
-För många elever på ridskolor i stockholm (i min grupp är vi ca 15)
-Dålig stämning
-Hästarna på min ridskola får aldrig, och jag menar alldrig gå ute i hagen, för det fins ingen.
-Man blir alldrig uppmuntrad till sin ridning.
-Man får inte plats att rida i ridhuset, för det är för många elever i gruppen.

kan hitta mer fel, men orkar inte skriva mer.. :cool:

Jag rider två dagar i veckan på ridskola, och två dagar i veckan på privathäst. Jag skulle väl säga såhär:

Bra med ridskola: bekvämt, man behöver bara rida.
Det går att säga återbud och rida igen senare utan problem
Om en häst är halt får man en annan
Man får prova många olika sorters hästar
Man behöver inte ta ansvar för hästarna
Ett bra sätt att börja tävla

Dåligt med ridskola:
Man kan inte påverka hästarna eftersom det är så många som rider dem.
Man har inget att säga till om när det gäller hur hästarna har det
Det viktigaste är att hästarna fungerar i verksamheten, inte att varje häst och ryttare utvecklas optimalt.
Svårt att få till bra tävlingsträning.

Liknande trådar

Ridning Vad tycker ni saknas idag på Sveriges ridskolor? Jag vill veta allt! Hur hade du gjort på en egen ridskola? Vad hade du ändrat på...
2
Svar
29
· Visningar
1 775
Senast: Roxy
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 069
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar