Ridlektion i går med den springiga överpigga starka saken. Jag ville ju rida honom för att jag fick så fin känsla sist
Första gången jag får äran att göra iordning honom inför ridlektionen, trots att jag ridit honom kanske 10 gånger. Vilken mysbulle
Ville gosa och var hur väluppfostrad som helst. Han slängde lite med huvudet när jag drog sadelgjorden, men när han märkte att jag inte skulle dra tusen hål på en gång utan tog dem en i taget, blev han mysbulle igen.
Satt upp och red ganska snabbt iväg pga helt galet med mygg
Skrittade på så vi skulle slippa dem. Herrn var lite trött men taggade snabbt till när han blev lite varm i kläderna. Skrittade ut en sväng och jag märkte att herrn är lite tittig ute när det är mörkt men ändå en klippa. Han tittar på grejer men går på framåt oavsett. Bland annat stod det en svartklädd löpare i en buske (han ville väl inte skrämmas, men gjorde det värre) Alla hästar hoppade till där, herrn tittade noga så den där hästätande löparen inte gjorde utfall och traskade vidare.
Väl inne i paddocken började jag på en gång med det jag missade sist som gjorde att det blev lite underligt/fel, innertygeln! Jobbade med inner tygel och ytter skänkel för att stärka och rakrikta, och han kändes ganska snabbt bättre.
Vi jobbade mycket med att öka och minska skritten, så jag fick börja med små skillnader och sen krävde jag mer och mer. Gör man för mycket på honom i början blir han lätt stark. Tyckte tillslut att jag verkligen kunde korta skritten mycket utan att det blev dragkamp så jag var jättenöjd med det.
Sedan skulle vi komma fram i trav och rida rätt upp någonstans mellan medellinjen och fyrkantsspåret och göra mjuka skänkelvikningar ut till fyrkantsspåret, sedan fatta en ganska kort galopp och rida nedför långsidan och göra en volt på kortsidan innan vi bröt av vid H.
Det gick så mycket bättre än sist! Jag tappade inte ytter och då gick han i en jättefin och jämn skänkelvikning. Tappade rumpan några gånger men det var bara för att jag var okoncentrerad eller något. Fattningarna blev bra men jag fick kämpa för att få lagom energi i fattningarna. Han gillar att skjuta sig ur en kanon denna herre (han gör det snyggt och får verkligen in bakbenen under sig). Det gör ju egentligen inget men jag tycker det är svårt att ta tillbaka energin på ett vettigt sätt, så jag tar hellre en lite mindre flashig fattning där jag kan få kontroll ganska fort.
Kunde rulla ner i en trevlig galopp och göra min volt bra. Även där i volten blev allt mycket bättre när jag hade koll på ytter, tyckte jag fick en fin mjuk häst där
Någon galopp blev han dock taggad till tusen och exploderade sig nerför långsidan. Bra med volten där i slutet för då måste han ju lugna sig annars går han omkull.
Vi gjorde detta i båda varven, han var svårare i vänster varv.
Sedan blev det galoppövning. Vi skulle rulla på, men göra små små bågar på långsidan. Jävlar i min låda alltså. Exakt rätt övning för oss två. Jag var tvungen att jobba med både ytter och inner, han kunde inte rusa.
Efter ett tag satt jag mest och gav lagon stöd i båda tyglarna, medan jag gjorde bågar med bara sits/vikt. Herrn var supernöjd med övningen och verkade gilla den! Det är bannemig plättlätt när man kommer till den sortens ridning
Tyvärr blev han lite taggad/trött på slutet av övningen och blev då apstark. Samma med när vi skulle trava av dem, jättestark. Tror inte det var jag som gjorde något för att det skulle bli så, utan han blev nog trött kanske
Det får jag fundera på till nästa gång. Mitt fel eller häst trött/övertaggad?
Är så himla nöjd, så här bra kan det ju inte få gå redan i början av terminen? Börjar verkligen gilla den här lilla pållen starkt. Tyckte ärligt talat att han mest var störig, jobbig och stirrig förut. Men han är ju en stabil klippa! Bara det att inuti klippan finns sju tusen ton dynamit som man måste tygla lite
Tror faktiskt jag hoppas på honom igen nästa gång, jag kan finslipa mera