Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer sluta på ridskolan. Det funkar inte helt med tiderna för mig nu. Ridskolan är superbra så det är trist men jag orkar inte helt när lektionen slutar 21 och jag har ca 40 min resväg hem och vi brukar åka inom en affär och handla lite före hemfärd (köper ofta nått till lunch dagen efter, osv) så jag kommer oftast i säng efter 23. Och väckarklockan ringer 4:15-4:30 på morgonen så får rätt lite sömn

Vi rider aldrig ut en hel lektion men i slutet och början av terminen när vädret fortfarande är bra rider vi ofta en liten sväng som uppvärmning, eller rider bort till den stora utebanan. Då får vi alltid uppgifter, nu senast skulle vi jobba med att växla mellan att länga och att korta stegen i uppför- och nedförsbacke och försöka hålla hästen så rak som möjligt dvs inte vingla åt sidorna. På plan mark skulle vi sedan växla mellan att ställa hästen åt olika håll men bibehålla en rak kropp, samt när det fungerade även flytta hästen lite åt sidan. Det var väldigt lösgörande och när vi kom in i ridhuset sen så var åtminstone min häst jättefin och mjuk!
Vi gör något liknande, ofta bara framskrittning i skogen. Första delen av rundan är det mer ”åka” och lite balansträning. Det finns nämligen två backar, varav en än väldigt brant på den kortare rundan, den längre har snällare backe.
Sen när vi är på väg tillbaka och är på grusvägen har vi ibland fått göra skänkelvikningar fram å tillbaka.

Jag brukar försöka rida istället för åka. På den bruna valacken går han alltid först och det brukar va fokus på att de andra hinner med så kortade upp hans skritt så de andra skulle hinna med.
Har jag ridit på någon av de segare hästarna är det fokus att de inte ska hamna långt efter och hinna med.

Jag kommer sluta på ridskolan. Det funkar inte helt med tiderna för mig nu. Ridskolan är superbra så det är trist men jag orkar inte helt när lektionen slutar 21 och jag har ca 40 min resväg hem och vi brukar åka inom en affär och handla lite före hemfärd (köper ofta nått till lunch dagen efter, osv) så jag kommer oftast i säng efter 23. Och väckarklockan ringer 4:15-4:30 på morgonen så får rätt lite sömn
Jag förstår dig, inte lätt att få ihop allt. Ta en paus och se om det i framtiden finns bättre tider som passar dig, om du fortfarande vill rida på ridskola. ❤️

Red igår på en riktigt fin 7-årig valack som jag inte testat förut. Han var lite lurig för mig att förstå sig på, så även om jag inte fick den bästa känslan hela tiden så blev jag lite kär i honom. Tror att när jag väl lär mig honom kommer det bli riktigt bra. Därför kom ridläraren och jag överens om att han får fortsätta bli min kurshäst resten av de 3 gånger som är kvar på dressyrkursen. Sen när kursen är slut börjar en ny och jag hoppas att jag kommer med där också så får vi se om jag får honom igen eller hur det blir. Men jag ser så mycket fram emot att få lära känna honom närmare och kanske få till den där toppenkänslan lite mer bestående än vad jag fick igår. Han är så himla fin den hästen. Hitintills fortfarande otroligt imponerad över den här ridskolans nivå på skolhästar. De tre jag fått rida har varit väldigt olika men ack så fina alla tre. Känns så kul att ha kommit till en ridskola med så fina hästar.

Imorgon blir det ett pass dressyr på morgonen, det är en "drop in"-lektion. Det kommer vara för samma ridlärare som jag har på dressyrkursen och igår kväll sa hon "Ja det blir spännande att se vad jag hittar på åt dig till på torsdag. Vi får väl se vilka hästar jag tar med...". Så kanske får jag samma som i tisdags om inte annat lät det på henne som att jag kommer få någon helt annan som jag inte ridit än. :laugh:

Åh vad tråkigt för dig. Finns ingen annan grupp att byta till? Jag böt från en som slutade klockan 20 till en som slutade klockan 19. Var oftast inte hemma före 21.30-22 när jag red i sena gruppen då jag hade en timme hem med buss. Det gjorde massor för mig att komma hem tidigare.

Åh vad tråkigt för dig. Finns ingen annan grupp att byta till? Jag böt från en som slutade klockan 20 till en som slutade klockan 19. Var oftast inte hemma före 21.30-22 när jag red i sena gruppen då jag hade en timme hem med buss. Det gjorde massor för mig att komma hem tidigare.
Vet inte om det finns någon annan tid. Just nu känner jag att jag inte har tid eller lust ändå.
Jobbar 6-15:30, sambon slutar 15 eller 16 och vi samåker oftast så är hemma 16 eller 16:30. Och sen ska vi mocka åt 3 hästar hemma osv. Och 40 min resväg till ridskolan (på vinter mera tid pga dåligt väglag)

tyvärr är vi i andra änden av landet så har inga tips att komma med. Men oavsett tips du får, så åk och kolla på lite olika ridskolor, känn av kännslan i stallet, bland hästarna och eleverna. Magkännslan kan man komma långt med.

Jag har ju redan bokat mig på två ridgrupper den här terminen:). Och nu är det för sent att byta grupp, det skulle jag i såfall ha sagt till om lite tidigare. Jag har dessa jobbmöten ca en gång i månaden och jag har ju fått avboka ett antal gånger varje termin pga det. Och vi har inget system för igenridning heller tyvärr. Annars trivs jag med gruppen och tiden, och nu när jag rider en lektion till i veckan och dessutom har min egen häst också så spelar det väl kanske inte jättestor roll.

Kan ju tillägga att jag har ordentligt ont efter avramlingen i fredags med (revben och bäcken), så det kanske var lika bra att det inte blev någon ridning.

Andra lektionen häromdagen. Samma häst (här rider vi 4 gånger, sen byter). Jag gillar honom!
Lite seg i början men kommer igång bara jag själv ser till att få igenom hjälperna.

Liknande upplägg som sist med självständig framridning (även om jag lite glömde bort det först) och sen en "kantig åtta" med trav på ena hållet och galopp åt andra. Den här gången med bommar på trav- kortsidan, på böjt spår för att kunna anpassa efter hästens steglängd. Känner att jag har lite dålig balans i lättsitsen, nåt att tänka på även nästa vecka- då med hinder istället för bommar.

Sen hästbyte. Lät som att jag kommer få raka motsatsen nästa gång (dvs en av de piggare).

Fortfarande lika lycklig över detta, bara rejäl peppad på att komma igång mer och lära mig mer.
Köpte nya chaps och spö nu också. Kikar runt lite efter väst och annan hjälm.

Hopplektion i torsdags och det gick superbra större delen av lektionen :) Vi hade två hinder på långsidan, ett på vardera diagonal, och ett på andra långsidan. Hoppade lågt med fokus på tempo och vägar, och jag var väldigt nöjd med att jag fick bra tempo och kom i bra lägen med hästen :)

Sen för sista rundan så höjde instruktören hindren (fortfarande väldigt lågt egentligen) och min hjärna total låste sig :( Fick inte hästen framåt, kom alldeles för nära alla hinder och det blev tokfel :( Problemet blir när detta sker så sent på lektionen är att jag blir stressad, känner att jag tar tid från resten av gruppen och inte hinner stanna upp. Har analyserat lite i efterhand, och ska försöka ta ett steg tillbaka nästa gång detta händer och försöka rida igenom. Jag vill verkligen ta mig igenom detta så jag kan hoppa km eller nån pnj igen när de kommer igång!

Idag köpte jag en lektion i en anna grupp. Fick rida en häst jag längtat efter att testa, men som jag inte kommer kunna rida i min vanliga grupp då han är för osäker i hoppningen. Nu var det dock dressyrlektion. Ovant att vara så många (vanlig grupp med 10 istället för min special med Max 6) och instruktören får ju jobba på ett annat sätt för att alla ska få ut så mycket som möjligt av lektionen.
Jättekul att få testa den fina hästen och väldigt glad att jag lyckades få honom riktigt fin och lyhörd innan lektionen var slut :D Måste försöka köpa lite fler dressyrlektioner så jag får lite känsla i ridningen i allmänhet :)

Ridlektion idag, fick rida fuxstoet. Hon var slingrig som en ål och hade svårt för galoppen och speciellt höger galopp. Hon skickade gärna ut höger bog, märkte att hon hade lite svårt för att göra volter, fick va med och hjälpa till med extra med ytterskänkeln.

Hon hade härliga gångarter i alla fall. Vi värmde upp i alla gångarter, sen var det upp med stigbyglarna och in på stora mittvolten, så skulle vi rida ruter ess ♦️ där vi skulle flytta framdelen runt de 4 koner som stod utställda, bakdelen skulle va still, sen rakrikta mellan konerna.

Jag hade jobbet framför mig, fick hela tiden korrigera med skänklarna då hon gärna vek sig åt något håll, vändningarna var svåra med men fick henne att göra någon vändning i alla fall.
Sen tog ridläraren ut oss en och en på fyrkantsspåret, först skulle vi trava från mittvolten, förbi kortsidan och sen tillbaka till mittvolten (dvs halva fyrkantsspåret). Fick till en jättebra trav på henne och hon jobbade verkligen med hela kroppen, fick mycket beröm av ridläraren.

Senare gjorde vi samma sak fast då skulle vi istället galoppera, det gick sådär i och med att hon hade lite svårt att fatta galopp.
Men fick en galopp i alla fall och när vi skulle fatta höger galopp fick jag henne att fatta rätt, så en bra lektion.

Hon skummade en hel del om munnen och hade fint ”läppstift” efter lektionen.

B132FD01-6EB9-4400-BA27-C22752ECB1D5.webp

Hade ridlektion i fredags. Lite nervöst, första uppsittningen efter min krasch. Fick en valack med mycket motor och enormt sug på hinder. Har bara haft honom en gång tidigare. Det blev uteritt vilket passade mig bra då man kunde ”åka” häst och inte behövde jobba sig fördärvad. Mycket skritt och några korta travpass. Vi tog några småskutt över stockar i skogen med. Och så blev det en galopp också. Precis lagom för mig. Fick bromsa min häst en hel del och han svarade bra på det och gick i bra form om jag bad om det. Lyckades sitta av utan alltför mycket smärta i revbenen med. Så jag är nöjd!

REd två privatlektioner i fredags. Blev så himla nöjd, den första red jag i paddocken på en häst som jag inte ridit på ett tag nu. Blir alltid lite spänd när jag inte ridit en häst på ett tag men det gick jättebra, fick honom att gå i fin form och jobbade mycket på små fina tygeltag utan att skapa spänningar i hästen. Fick till en jättebra skritt med fint övertramp. Det här är en häst som gärna tar upp huvudet särskilt i snabbare gångarter så är glad att jag fick till en så fin form på honom och att han jobbade på ordentligt med bakbenen och höjde ryggen.

Den andra lektionen delade jag med en annan i min grupp jag red den hästen jag rider mest på ovalbanan. Var lite dålig tölt först men sen lyckades jag få till det bättre. Blev så himla nöjd med att kunna fatta vänster galopp på rakt spår på honom, det hade jag inte fått igenom på grupplektionen när vi red på ovalbanan sist. Då tog han fel galopp varje gång på den grupplektionen i vänster varv. Sen gick vi över i höger varv och slutade verkligen på topp för mig med en jättefin galoppfattning från skritt. Blev så himla nöjd med framförallt med att få igenom rätt galopp när jag fattade på rakt spår, Fattar jag i ett hörn så är det aldrig något problem.

Lektion i går. Är missnöjd, jag gjorde inte ett bra jobb alls.
Fick en mindre äldre skimmel som ofta går nybörjarlektioner. Kan bli urfin i dressyren. En sån där fantastisk ridskoleponny som passar i alla grupper/ryttare utan problem.

Det började uselt med att jag inte ens fick ihop stiglädrena. Till mitt försvar har han två olika läder, som någon dessutom gjort massa underliga extrahål i. Sadeln var himla oskön dessutom. Gnäll gnäll.

Hursomhelst, övning nummer ett var att rida skänkelvikning på medellinjen i zickzack. Farbror häst var lite stel och stolpig och visst blev det skänkelvikning men han går som i någon form av falsk spansk skritt? Han går med frambenen raka typ O_o Ridläraren tipsade om att skritta på framåt och få honom att liksom lossna, men det var svårt där i zickzacken så jag gick ur övningen och jobbade på lite med skritten på spåret. Upptäckte att han hade lättare att gå ordentligt när han gick lite böjd och bibehöll lite energi så det fick bli lite bågar.
Det var en två tre andra som hade småproblem med de yngre hästarna (den ena hade nog träningsvärk och surade, de andra två hade alldeles för mycket energi). Ridläraren såg det och vi fick överge övningen.

I stället blev det galopp. Jätteskillnad på denna farbror och herr ångvält jag ridit sista två gångerna. Fick kämpa för att få bra fattningar och sedan för att hålla igång honom. Försökte bara släppa lite på tyglarna och bara peppa på framåt för att få igång lite energi i farbrorn. Det blev bättre efter ett tag och vi fick rida in på två stora volter i galopp där vi skulle rakrikta hästarna 5-6 steg någon gång per varv annars bara rulla på. Hade lite problem med rakriktningen där, farbror biter gärna tag i ena sidan av bettet och liksom hänger där i volten, och stör man tappar man lite.
Fick använda mycket skänkel, var flera gånger han nästan bröt av eller snubblade. Själv red jag som en kratta och var disträ, kändes som att kroppen inte var med på vad jag ville.

Vi skulle sedan trava på fyrkantsspåret. I början av varje långsida skulle vi samla samla samla några steg, och sedan successivt öka traven fram till nästa kortsida. Gick sådär men här någonstans slutade jag vara så himla disträ. Kopplade på hjärnan lite och jobbade men farbror. Det gick ändå sådär för jag fick inte riktigt till det. Några gånger fick jag till det men oklart vad jag gjorde annorlunda och tror det helt enkelt var farbrors förtjänst. Han var i alla fall helt galet pigg nu, så energin hade jag fått fatt i.
Om jag hade haft en bättre dag hade det blivit superbra med den energin, för då hade jag kunnat förvalta den så mycket bättre.

När vi skulle skritta av dem var farbror tillbaka i sin stolpgång. Försökte jobba lite med det innan jag successivt längde tyglarna men det gick uruselt. När jag skrittade på honom framåt blev det snarare ännu mer stolpigt.

Nej, inte min bästa lektion.Helt mitt fel för kroppen kändes inte som den hängde med och psykiskt var jag väldigt disträ och hade svårt med koncentrationen. Väldigt missnöjd med mig själv.
Jag kände liksom inte riktigt hästkroppen och var den var heller.
Nya tag nästa gång!:up:

Dotterns lektion i lördags var helt ok, hon fick den trevliga c-ponnyn. De hoppade bana, fyra hinder varav en oxer som de på olika sätt satte ihop. Jag kan tycka att de kunde gått lite djupare på vägarna, ex koner eller liknande då typ alla (även de duktiga) slarvade med vägarna.

Dottern gjorde sin fösta avtrillning, de kom på ett räcke och låg fel. Dottern gjorde det klassiska misstaget att hoppa av innan ponnyn. Ponnyn valde då att mjukt och fint hoppa med frambenen (riva bommen) och stanna med bakbenen. Så där stog ponnyn mitt i hindret och dottern låg framför. Men hon ställde sig upp borstade av sig och hoppde upp direkt. Tog om hindret och drev hela vägen fram och väntade ut ponnyn och hoppade med den.

Var en sådan perfekt avtrillning, varken hon eller hästen gjorde sig illa, och hon lärde sig av den.

markarbete denna veckan, jag hoppas att de kommer träna mer på vägar och hur man rider efter varje språng för här behöver alla i gruppen bli bättre.

Dotterns lektion i lördags var helt ok, hon fick den trevliga c-ponnyn. De hoppade bana, fyra hinder varav en oxer som de på olika sätt satte ihop. Jag kan tycka att de kunde gått lite djupare på vägarna, ex koner eller liknande då typ alla (även de duktiga) slarvade med vägarna.

Dottern gjorde sin fösta avtrillning, de kom på ett räcke och låg fel. Dottern gjorde det klassiska misstaget att hoppa av innan ponnyn. Ponnyn valde då att mjukt och fint hoppa med frambenen (riva bommen) och stanna med bakbenen. Så där stog ponnyn mitt i hindret och dottern låg framför. Men hon ställde sig upp borstade av sig och hoppde upp direkt. Tog om hindret och drev hela vägen fram och väntade ut ponnyn och hoppade med den.

Var en sådan perfekt avtrillning, varken hon eller hästen gjorde sig illa, och hon lärde sig av den.

markarbete denna veckan, jag hoppas att de kommer träna mer på vägar och hur man rider efter varje språng för här behöver alla i gruppen bli bättre.
En av mina favoritsaker när jag har lite tid över på ridskolan är att titta på nybörjarlektioner (nu verkar inte din dotter vara supernybörjare men ändå)
Det är så faschinerande att se barn som lär sig att misslyckas (låter så drastiskt men tror man fattar vad jag menar) om och om igen, bli frustrerade eller ledsna men ändå fortsätta. Sen när de lyckas blir de så gulligt nöjda :love:

Sen de snälla tålmodiga ridskolehästarna som i bland har rävar bakom öronen, som hjälper dem att lyckas och lär ut så himla många vettiga saker om livet.

Att sen reflektera om att där har man själv varit, och allt man lärt sig av det, och veta vad gott det kan göra. :)

Veckans första ridlektion igår då. Fick samma häst som förrförra veckan (skulle ju haft honom förra veckan med men missade tyvärr lektionen pga jobbmöte). Det var hoppning på schemat igår och det stod fyra hinder uppställda i ridhuset, två på vardera långsida. Vi började med uppvärmning i skritt, trav och galopp. Tyvärr är den nya ridläraren inte lika bra på att låta oss värma upp självständigt som den vi hade förra terminen, så det blev lite väl mycket bara åka runt fyrkantsspåret. Nåväl, när själva hoppningen började fick vi ställa upp oss på ett led och hoppa en i taget (inte heller det har vi gjort på vääldigt länge). Första hindret hade hon lagt ner så det var tre travbommar, sedan skulle vi lägga en volt i trav, fatta galopp och hoppa ett litet kryss. Jag hann göra detta två gånger innan ridläraren tyckte sig se att hästen inte gick rent. Fick trava på en liten volt och då både syndes och kändes det. Så för min del var det bara att sitta av, leda in hästen i stallet och åka hem. Snopet avslut!

Veckans första ridlektion igår då. Fick samma häst som förrförra veckan (skulle ju haft honom förra veckan med men missade tyvärr lektionen pga jobbmöte). Det var hoppning på schemat igår och det stod fyra hinder uppställda i ridhuset, två på vardera långsida. Vi började med uppvärmning i skritt, trav och galopp. Tyvärr är den nya ridläraren inte lika bra på att låta oss värma upp självständigt som den vi hade förra terminen, så det blev lite väl mycket bara åka runt fyrkantsspåret. Nåväl, när själva hoppningen började fick vi ställa upp oss på ett led och hoppa en i taget (inte heller det har vi gjort på vääldigt länge). Första hindret hade hon lagt ner så det var tre travbommar, sedan skulle vi lägga en volt i trav, fatta galopp och hoppa ett litet kryss. Jag hann göra detta två gånger innan ridläraren tyckte sig se att hästen inte gick rent. Fick trava på en liten volt och då både syndes och kändes det. Så för min del var det bara att sitta av, leda in hästen i stallet och åka hem. Snopet avslut!
Och idag såg jag honom gå lektion. DET tyckte jag inte om!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 162
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: lirco11
·
Samhälle Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama