Lektion i går. Är missnöjd, jag gjorde inte ett bra jobb alls.
Fick en mindre äldre skimmel som ofta går nybörjarlektioner. Kan bli urfin i dressyren. En sån där fantastisk ridskoleponny som passar i alla grupper/ryttare utan problem.
Det började uselt med att jag inte ens fick ihop stiglädrena. Till mitt försvar har han två olika läder, som någon dessutom gjort massa underliga extrahål i. Sadeln var himla oskön dessutom. Gnäll gnäll.
Hursomhelst, övning nummer ett var att rida skänkelvikning på medellinjen i zickzack. Farbror häst var lite stel och stolpig och visst blev det skänkelvikning men han går som i någon form av falsk spansk skritt? Han går med frambenen raka typ
Ridläraren tipsade om att skritta på framåt och få honom att liksom lossna, men det var svårt där i zickzacken så jag gick ur övningen och jobbade på lite med skritten på spåret. Upptäckte att han hade lättare att gå ordentligt när han gick lite böjd och bibehöll lite energi så det fick bli lite bågar.
Det var en två tre andra som hade småproblem med de yngre hästarna (den ena hade nog träningsvärk och surade, de andra två hade alldeles för mycket energi). Ridläraren såg det och vi fick överge övningen.
I stället blev det galopp. Jätteskillnad på denna farbror och herr ångvält jag ridit sista två gångerna. Fick kämpa för att få bra fattningar och sedan för att hålla igång honom. Försökte bara släppa lite på tyglarna och bara peppa på framåt för att få igång lite energi i farbrorn. Det blev bättre efter ett tag och vi fick rida in på två stora volter i galopp där vi skulle rakrikta hästarna 5-6 steg någon gång per varv annars bara rulla på. Hade lite problem med rakriktningen där, farbror biter gärna tag i ena sidan av bettet och liksom hänger där i volten, och stör man tappar man lite.
Fick använda mycket skänkel, var flera gånger han nästan bröt av eller snubblade. Själv red jag som en kratta och var disträ, kändes som att kroppen inte var med på vad jag ville.
Vi skulle sedan trava på fyrkantsspåret. I början av varje långsida skulle vi samla samla samla några steg, och sedan successivt öka traven fram till nästa kortsida. Gick sådär men här någonstans slutade jag vara så himla disträ. Kopplade på hjärnan lite och jobbade men farbror. Det gick ändå sådär för jag fick inte riktigt till det. Några gånger fick jag till det men oklart vad jag gjorde annorlunda och tror det helt enkelt var farbrors förtjänst. Han var i alla fall helt galet pigg nu, så energin hade jag fått fatt i.
Om jag hade haft en bättre dag hade det blivit superbra med den energin, för då hade jag kunnat förvalta den så mycket bättre.
När vi skulle skritta av dem var farbror tillbaka i sin stolpgång. Försökte jobba lite med det innan jag successivt längde tyglarna men det gick uruselt. När jag skrittade på honom framåt blev det snarare ännu mer stolpigt.
Nej, inte min bästa lektion.Helt mitt fel för kroppen kändes inte som den hängde med och psykiskt var jag väldigt disträ och hade svårt med koncentrationen. Väldigt missnöjd med mig själv.
Jag kände liksom inte riktigt hästkroppen och var den var heller.
Nya tag nästa gång!