Ridlektion i går. Jag var rejält trött och blev inte förvånad när ridläraren hade satt upp mig på en stor, vit, springig, överpigg, stark sak. Nu har jag ridit honom några gånger och kommer ihåg knapparna rätt bra dock.
Vi började med att skritta ut en sväng, det blev även en kort galopp över en äng bara för att det var så mysigt.
Sen in i paddocken för att börja övningen. Vi hade koner i hörnen, och sen två koner vid X. Vi skulle då rida skänkelvikning in mot X (men vi behövde inte nödvändigtvis hamna där, bara sträva åt att komma dit, viktigaste var att skänkelvikningarna blev jämna och korrekta) Herrn kändes nästan lite slö, vilket är helt olikt honom. Men han kändes inte dålig på något sätt, mer så att man faktiskt kunde skänkla utan att han sprang iväg skjuten ur en kanon som innan
Det gick så där, det blir ju skänkelvikning både åt höger och vänster. Höger gick helt okej, men vänster var svårare, han kändes lite stel och så fort jag tog i honom lite extra för att hjälpa honom att mjukna lite knäppte han i stället av i nacken och böjde halsen som en banan. När jag då försökte rätta till det började han i stället slänga med huvudet.
Fattade inte riktigt vad som blev fel där i vänsterskänkelvikningen. Jag kom på lite senare vad jag kunde/borde gjort - kolla yttertygeln. Vi gjorde övningen i skritt och trav
Vi fortsatte med att ta bort skänkelvikningarna och i stället rida stora runda former, samma väg så det blev en stor båge i mitten på långsidan, men vi skulle även rida volter i kortsidan och i mittenbågen. Herrn krånglade lite då och då med huvudet men var annars faktiskt väldigt behaglig att rida. Han var inte stark och nu var han precis lagom pigg. Gick att styra och forma väldigt mycket med bara sitsen men jag kände mig väldigt ringrostig än så länge så körde någon form av kombination. Han var även, för en gångs skull, lätt att placera huvudet på. I vanliga fall har han två lägen - stjärnkikare och dressyrläge men då är han även skitstark. Jag försökte hålla honom någon stans mitt emellan men nära dressyrläget. Ville rida kvar på det lite mjukare och inte hamna i dragkamp.
Märkte att mina fötter var stilla och stigbygeln gled inte så mycket som den brukar. Kanske har jag magiskt fått bättre fötter i sommar.
Vi skulle sedan rulla runt i lite galopp. På medellinjen och på tre volter, och variera galoppen så mycket som möjligt utan att tappa form och bäring. Jag var helt förundrad över hur bra det gick! Han blev inte springig eller stark ens när jag ökade på långsidorna. Han har dessutom stor galopp som kan vara lite svår att hänga med i, men eftersom han inte var stark och drog en lite ur balans konstant, satt jag som gjuten i sadeln. Vilket (tror jag) gjorde att han kunde bära sig själv bättre och det blev helt enkelt en bra cirkel. Lyckades tappa båda stigbyglarna där någonstans men fångade dem lätt.
Det var inte världens enklaste grej att variera galoppen, han är ju lite av start/stopp variant. Fort eller inget liksom, så han är väl inte jättevan vid att ridas väldigt varierat. Med tiden fick jag dock till en helt okej variation, utan att han tappade form. Svårast var när jag ville samla ihop och korta lite, dra ner på tempo, då var han nära att falla ur galoppen några gånger. Mitt fel, skulle ha jobbat på att dra ner på tempo men behålla energin i stället för att tänka mindre energi och långsammare.
Vi gjorde sedan samma grej i andra varvet, det gick generellt mycket bättre, förmodligen för att ridläraren påminde mig om yttertygeln
Dock blev han taggad i galoppen den här gången och till slut blev det tyvärr dragkamp. Vet inte riktigt om det var något jag gjorde som triggade dragkampen eller om det var att han började bli trött.
Är nöjd! Tror inte det gått så här bra med den här hästen förut, speciellt vad gäller att inte hamna i dragkamp. Lite taggad på att få honom nästa gång om det går. Så jag kan rätta mina misstag och förhoppningsvis kan vi gå ännu bättre tillsammans då.