Terminens första lektion idag, det var en liten ”komma igång” lektion.
Jag fick ett brun-skimmel/stickelhårigt sto (hon är mer brun på sommaren och mer vit/grå på vintern). Det var ett tag sedan jag red henne.
Hon hade hö kvar i boxen och fick stå och äta medan jag borstade henne, syntes att hon hade haft det gott på betet (hon såg i princip dräktig ut
).
Sadelgjorden va lite svår att spänna fick ha på yttersta på båda sidor, sen kunde jag spänna mer senare när hon slappade av.
Det var en stel Red som hoppade upp i sadeln, vi började med att skritta fram i skogen. Först ville hon inte riktigt gå när det var hennes tur att inta sin plats i ledet, men en liten dutt med spöt och bestämda skänklar så gick hon fram.
Fick driva på henne lite för att hon inte skulle gå och såsa och väcka henne lite.
Testade även lite skänkelvikningar när vi kom tillbaka på grusvägen, hon verkade lite stel i sidorna och flyttade inte gärna.
När vi senare var tillbaka i ridhuset och skrittade på kortsidorna och travade på långsidorna. Det var riktigt svårt att sita rakt över henne, så sadeln gled åt höger, fick trampa ner några gånger i vänster stigbygel, sadelgjorden va så spänd som den skulle va. Misstänkte att det var hennes tunna-liknande rygg som gjorde det.
Gick fint i vänster varv och fick ut henne bra i hörnpasseringarna, däremot när vi bytte till höger varv märkte jag att hon gick med rumpan innanför spåret på långsidorna. Skulle då korrigera så hon va tvungen att gå med den på spåret, då sparka hon efter skänkeln lite grann. Så något hon inte var nöjd med. Hittade en annan lösning på att få henne att gå som jag ville utan att hon sparkade.
Dagens övning var på ena långsidan låg det bommar i en serie innanför spåret som man skulle trava över, sen stod det koner för att hjälpa till att få till en bra hörnpassering till kortsidan, på den andra långsidan skulle vi rida i en båge som hade en böjd bomserie i mitten av bågen.
Fokus låg på att få till bra hörnpasseringar, samt få hästarna att gå lugnt över bommarna och lyfta på benen.
Det gick helt okej för oss, är dock ringrostig efter sommaren. Hade fokus på att ha böjda armar och buren hand, vid ett tillfälle stannade hon. Jag visste precis vad det var frågan om och fick fram henne (hon har lärt in sig ovanan att stanna å skita och ibland blir det inte bra hon har stannat andra lektioner så hästen bakom nästan rider in i henne), jag fick henne att gå och skita och hon fick mycket beröm efteråt med.
Hon gick helt okej resten av lektionen. Kändes lite som om hon gick bakom hand då hon krökte på nacken, tror inte hon gick äkta på tygeln, kan ha gått lite åt på tygel hållet ändå då ridläraren gav beröm.
Tycker det är svårt att känna på en häst jag inte ridit så mycket om det är äkta eller falskt så att säga, speciellt nu efter sommar uppehållet när jag är helt ur form.
Är ändå nöjd över dagens lektion, de har ändrat om lite i grupperna så varannan vecka är jag den som är äldst i gruppen.