Vad har ni för kläder när ni rider lektion på vintern när det är kallt?
Vi rider i ridhus och man blir ju varm när man rider. Problemet är innan man kommer igång och blivit varm och även efter lektionen när man är varm och svettig. Efter lektionen ska hästen tas om hand och sen ska alla hästarna fodras (rider sista lektionen för dagen och vi hjälper ridläraren med kvällsfodringen) innan man kan åka hem och komma in i värmen och ur de lite svettiga kläderna.
Jag brukar ha ridbyxor, dubbla tunna tröjor och en säkerhetsväst. Och vantar såklart. Efter lektionen brukar jag så fort som möjligt ta på mig en tjock stickad tröja och en jacka. Mitt problem är benen. Det är obekvämt med något under ridbyxorna tycker jag och med bara vanliga ridbyxor blir det kallt om benen.
Hur gör ni?
I gamla stallet gjorde jag inget direkt annorlunda vintertid, mer än att jag nog hade en funktionströja eller underställströja under vanliga tröjan, + ev en tunn väst ovanpå.
Nya stallet ligger i ett köldhål + helt oisolerat ridhus, så idag har jag knästrumpor i ullmix, ullunderställ (3/4-byxor) och en tjocktröja över det, sen vanliga, ridbyxorna, handskarna och jodhpurskorna.
Det är ganska kyligt även inne i stallet, så riktigt kalla dagar har jag ett par fodrade rainlegs (täcker bara låren) eller överdragsbyxor före/efter ridning. Och är det RIKTIGT kallt har jag även de fodrade rainlegsen under framridningen. Kan också ha ett par andra skor att knata runt i före/efter passet, som är lite fodrade.
Gillar inte att ha massa bylsigt, plus är ganska varm av mig, så vill hellre ha lager som är enkla att ta på och av. Hade jag ridit med säkerhetsväst hade jag nog valt en tunn ulltröja närmst kroppen och sedan tagit av mig den andra tröjan efter passet och ersatt den med en varm och torr tröja av valfritt slag utanpå ulltröjan.