Sv: Ridskoleryttare 2013
Hade tänkt ha medryttarhästen på min lektion igår, men hon var trasig
Så det fick bli ridskolehäst. Och så fick jag min favorit!
Hade dock missat den lilla detaljen att det var barbackaridning på schemat, och C är inte vidare bekväm barbacka. Han är inte bekväm med sadel heller egentligen, men då har man ju nånting att stå upp i om det blir alldeles för okontrollerat.
Men det gick så bra!
Tror C tyckte det var lite kul, för han var pigg och framåt, lätt i handen och gick stadigt i en trevlig form nästan hela lektionen! Både jag och ridläraren blev förvånade att han hade så mycket spring i benen igår, det brukar vara åt andra hållet.
Vi började med framdelsvändningar huller om buller över hela ridbanan. Inte helt enkelt då C gärna fuskar och dessutom går på hack. Tycker inte jag får igenom små fina signaler på det.
Forts med voltarbete i trav, flytta bakdel/framdel in och ut och gymnastisera lite. Sen galopp på volterna, C tog i för kung och fosterland i första galoppfattningen så jag höll på dratta av. Han som aldrig anstränger sig det minsta annars.
Skrittpaus
Red skänkelvikning från A ut till långsidan fast typ 2 meter innanför spåret, volt in mot mitten och sen skänkelvikning ut till spåret på långsidan igen.
Klurigt, men gick skitbra undan för vänster skänkel, sämre i höger, där blev det mest bensprattel och springa fort, fort, fort.
Jäkligt nöjd med lektionen var jag, idag ångrar jag mig dock för jag kan knappt lyfta tekoppen och att skriva detta har tagit minst 15 minuter... För att inte tala om när jag skulle ta mig ur sängen imorse... Bahahahaha