ojojoj. ja nog har man lärt sig rida av klåpare. Minns mina första lektioner, det var ca 20 ungar och hästar inne i paddocken samtidigt, ledarna drog hästarn framåt och som elev satt man och drömde och uppfattade inte mycket av ridlärarnas "ner med hälarna, rak i ryggen osv" Snabbt blev man försflyttad till duktigare grupper, där man självklart inte kunde nåt eftersom man inte fått några riktiga grunder. kanske inte kan skylla allt på ridlärarna men..iaf när jag började på sent 80-tal var det inga riktiga ridlärare som höll i nybörjarlektionerna, det var de äldre tjejerna, och varje gång var det en ny. Aldrig nämndes nått om någon form eller om hur ryttaren inverkar på hästen i allt man gör.
16 år senare har jag fortfarande stora problem av detta. Bara nu i helgen fick jag bevisat för mig hur fel jag alltid gjort. Jag tränade för en superduktig person som började med att totalt döma ut min sits och börja om fråpn början. Och hoin kunde förklara! Äntligen fattade jag vad som menades med att komma ner i sadeln! Äntligen kände jag att om jag tog i ena tygeln gav det verkan i den andra, förr har jag bara cykelstyrt och släppt på än den ena, än den andra. Hon frågar sig även vad som hänt tidigare på denna ridskola eftersom alla (utom den nya ridläraren som faktiskt oxå kan jättemycket och förklarar bra) hon haft i lektion den helgen gjorde exakt samma fel!
"Vad har ni haft för förebilder? alla sitter och lutar inåt och tittar ner, med stel och kort innertygel och totalt släppt ytter, om mna ber er göra en förhållning i ytter drar ni handen över manken!"
SHit! jag som trodde jag var så duktig gjorde exakt samma sak! Pinsamt, men gud vad glad jag är nu att jag fått syn på det. Efter en helg med denna dam har jag lärt mig vad det borde vara att rida!
och det bästa av allt, hon började med att säga: Sluta hålla på med tyglarna, jag bryr mig inte om var hästen har huvudet nu, om du bara sitter rätt kommer hästen gå i form, dra ner huvudet och få hästen att böja på nacken kan vilken idiot som helst göra!
Vad jag menar med detta är att jag tror att det blir lite väl mycket snabblösningar hela tiden, ridlärarna kan inte ta en hel lektion åt att verkligen förklara sitsen för en person utan det blir det vanliga "sitt djupt i sadeln" jaha, hur då om jag får fråga??
Istället för att gå på djupet med problemet,sitsen, tar man till snabblösningar och tricks för att få hästen "på tygeln"
jaja, jag kanske svamlar, men jag är så lycklig över att jag äntligen förstått vissa saker om det här med ridning ! Som hur mjukt det ska kännas, och hur lätt det egentligen är! Jag har alltid halkat ur stigbyglarna, studsat runt inne i dem och STAMPAT ner hälarna..ja men jag har ju blivit tilsagd att detta är det rätta. bara det att stampar man ner hälen låser man knät och hela benet och då halkar du ur sitgbygeln och du kan aldrig komma ner i en korrekt sits!