M
Mickan
Jag är en tjej på 175 cm som rider på de stora hästarna på ridskolan. Nu är det såhär att det är 5 st hästar som jag ren ut sagt är livrädd för att hantera överhuvudtaget. Rida går bra dock. Alla dessa 5 hästar är enormt arga/sura/irriterade HELA tiden! Dom sparkas, bits, hugger efter en och mosar in en i väggen. Två av dom står dessutom i en box och det är supersvårt att tränsa dom. Om man lägger grimman runt halsen som man brukar göra så försöker dom att "gå iväg" men dom sitter ju "fast" liksom med grimman som är fast i grimskaftet i väggen. Så då får dom typ panik och jag kan omöjligt få på tränset även om jag med lugna rörelser försöker skynda mig så fort jag satt grimman på halsen. Om man sätter grimman på halsen men knäpper loss den från grimskaftet så går dom bara över en och har man boxdörren öppen går dom ut i stallet.... Även här försöker jag skynda mig och jag är verkligen bestämd, men det handlar ju inte om styrka utan om ledarskap - det vet jag mycket väl. Men hur ska man hantera dessa hästar då? Jag kan inte hjälpa att jag är så rädd för dom efter att ha blivit biten och mosad in i väggen ett antal gånger. Detta gäller alla 5 hästarna. Jag kan inga ledarskapsövningar och hur sjutton ska man kunna göra sånna övningar på en ridskola? När det gäller de två hästarna som står i box och inte går att tränsa så brukar jag göra iordning hela hästen utan att tränsa, det får den som får hästen göra... Men en vacker dag kommer ju jag att få någon av dom hästarna också! (Jag har ridit dessa hästar förut men då har någon annan gjort i ordning dom eller så har dom gått lektionen innan). Jag kan ju inte be om hjälp hela tiden och ibland kan ingen hjälpa mig. Ridläraren har en lektionen både före och efter våran så hon är aldrig i stallet. Det finns ingen annan där heller. Nu till hösten ska jag början rida en medryttarhäst ett par dagar i veckan och får möjlighet att rida för tränare. Dessutom så börjar jag naturbruksgumnasium till hösten och kommer att få rida där (självklart för deras ridlärare på skolan). Så jag har två frågor: 1. Hur hanterar man hästarna på ridskolan? 2. Kan jag sluta på ridskolan och rida för tränare ibland på min medryttarhäst samt rida i skolan för ridlärare? Jag vill inte rida på ridskolan mer och jag har ändå ridit där i 7 år nu, varav 4 år på stor häst så jag har ändå "stått ut" länge. Läste i en bok att om man inte kan dölja sin rädsla för en viss häst så ska man inte hantera den, omöjligt att slippa hantera en häst på ridskolan - i detta fall 5 stycken.