JeennI

Trådstartare
Jag har ridigt på ridskola i ca 4 år , och trodde att jag kunde rida en dressyrhäst "bra" (har egen häst men inte i den nivån) har ridigt lite på en ponny nu innan försälnig igår tänkte jag att jag skulle rida lite dressyr allt gick helt åt helvete fick inte ner han i form han hätsade igenom ridnigen , så sen kom han ägare och hjälpte mig (han har tävlat mvs dressyr när han va yngre) efter ca 20 min gick de toppen men de han lärde mig är absolut inget jag lärt mig på ridskolan vi tränade volter och få hästen i form , rida med uttertygeln å sånt . ibörjan när han hjälpte mig fattade jag noll , inget av de hade jag lärt mig va "rätt" jag vet mkt väll att felet låg på mig , men undrar är de nån mer än jag som har stött på detta att man inte lär sig nått på ridskolor?

Sv: Ridskola?

Det är nog ett rätt vanligt förekommande fenomen att man när man börjar rida andra hästar än just ridskolehästar måste ändra om sin ridstil mer eller mindre.

Jag har också ridit i 4 år på ridskola, och jag håller med dig. Jag rider väldigt mkt med kompisar och lär mig där en hel del, mer än vad jag skulle lära mig på en teorilektion på ridskolan!
Ibland känns det som om ridläraren drar ut på allt man ska lära sig, så det tar längre tid och fler lektioner - mer pengar.. Ibland har man lust att bara sluta, speciellt när en ridskola med lite dålig ekonomi tar in nybörjare i en 3:a bara för att det finns plats!

Helt annan ridning när man går över och tränar privat
än när man rider på ridskola..

Jag! jag lärde mig mer på nåra få lektioner för privattränare, än jag lärt mig på ett helt år på ridskola..

är ju ganska stor sillnad att rida på ridskola och rida privat, tkr man lär sej mkt mer att rida privat sen jag för typ 3 år sedan började rida mer privat och fick medryttarhäst mm, så har jag utvecklats väldigt mkt. Red på ridskola tills för typ 1 år sen oxå för hade en sånn bra ridlärare, red i en vuxengrupp och kan säga att det är mkt skönare, kan gå fortare framåt. Och var egentligen väldigt blandad nivå på gruppen men anpassade mer efter de duktigaste så vi ändå fick rida öppna, sluta galoppombyten osv och jobbade mkt självständigt emd form och sånt (iaf de som var på den nivån). Får man rida på ett sånt sätt tkr jag det funkar man rider lektion fast man får mer hjälp med det man behöver tex vid rörelserna.
Sen tror jag det är svårare att rida privathäst oftare fetrsom de ofta är van vid en ryttare som gör på ett spec sätt, medans ridskolehästar är vana att ridas av många och på olika sätt.

Jag skulle vilja bidra lite med min erfarenhet här.

Har ridit på ridskola sedan jag var 12 år med ett litet glapp på två år (jag är nu 27) Så jag har lång erfarenhet av det. Dessutom har jag gått Ridledarkursen på Strömsholm och har haft ridgrupper själv i två terminer. (och övrigt ridit mycket emellan ridskolan tex medryttare på flera hästar och hyrt häst)

1. Det kan nog kännas att ridläraren "drar ut" på det som ni säger, men det kan vara av två anledningar. Det ena är ju att hela gruppen måste komma ikapp, så att alla hinner med i utvecklingen. En annan anledning kan också vara vilken typ av hästar man har och vad deras förutsättningar är. Jag själv som ridlärare vill inte börja med galoppövningar förrän ryttarna ordentligt kan kontrollera hästen i trav. Låter inte det logiskt?

2. Att man lär sig mer av att rida privat är ju självklart, man har ju full uppmärksamhet av ridläraren hela tiden. Dessutom kanske man rider för en annan ridlärare som har nya infallsvinklar än vad den "vanliga" ridläraren har. Därför är det jättenyttigt att faktiskt byta ridlärare då och då.

3. Att ha ridit 4 år på ridskola är inte speciellt lång tid. Ridning är inget man lär sig på kort tid och även om man ridit i 30 år så lär man sig nya saker hela tiden och det är ju det som gör ridning så himla kul och att man inte tröttnar på det!

4. Ridskolehästar blir en aning avtrubbade eftersom många nybörjare håller balansen med tyglarna och sitter och småfladdrar med benen för att de inte hittat balansen. Rider man med nybörjare, rider man på nybörjarhästarna. När man kommer i en mer avancerad grupp får man ju även rida hästar som går med avancerade ryttare så de är lite mer känsliga för dina hjälper och säkerligen högre utbildade.

Det jag vill säga sammanfattningsvis är att jag kan förstå en del frustration att "det inte händer nåt" på ridskolan. Men ha tålamod och låt det ta tid!

Hoppas att mina förklaringar gett en ny infallsvinkel för er och att de uppskattas. Jag vill inte smälla någon på fingrarna här utan snarare hjälpa.

Kram kram!

:bow:Tyckte att man behövde se lite ridskolan från ett annat håll än de första inläggen, men jag behöver nog inte skriva nåt, du gjorde det så bra :bow:

Jag vill nog säga tvärtom. Att jag lärde mig otroligt mycket under de år jag red på ridskola som jag inte hade lärt mig på min egen häst.

Red på ridskolan även efter att jag fått min egen häst.

Vi hade en duktig ridlärare, sträng men rättvis, och hästar som var skolade uppemot Msv i alla fall.

fast ridskolehästar går ju för det mesta på spår och sen blir ju hästar oftast lite hetsigare och piggare på tävlingar...

Jag håller också med!! Har ridit på ridskola i snart 11 år och haft förmånen att få rida för duktiga instruktörer och på bra hästar. Detta har jag enorm nytta av vid de tillfällen jag rider andra hästar.

fast ridskolehästar går ju för det mesta på spår och sen blir ju hästar oftast lite hetsigare och piggare på tävlingar...

De ridskolehästar jag rider går (oftast) på det spåret jag ber dom om oberoende av vad de andra ekipagen gör.
Har tävlat 5-6 olika ridskolehästar i hoppning under de senaste åren och de har alla varit mycket mer taggade på tävling än på träning. Ibland är det en fördel och ibland en nackdel beroende på hur hästen är i normala fall:angel:.

Jag håller med i vart fall :)

Den senaste terminen har jag ridit för en privat tränare ca en gång i veckan som komplement till ridskoleridningen. I början var det frustrerande. "Varför har jag inte fått lära mig det här på ridskolan?" Men sedan insåg jag att det är just det som är grejen. Det är genom att rida för olika lärare på ridskolan och för privatläraren som jag känner att jag utvecklas. Ingen kan lära ut allt.

Egentligen är ridskolehästarna fantastiska. Tänk hur många olika ridstilar (och total brist på ridstil i många fall) de kommer i kontakt med och ändå jobbar de på förhållandevis bra. Samtidigt måste de, för sin egen mentala hälsas skull, filtrera bort mycket av signalerna från ryttaren. Annars hade de kanske behövt trava, gå skänkelvikning, öppna, göra halt, förvänd galopp, vända rakt över och skritta på en och samma gång. Kan tänka mig att det är en av anledningarna till att det känns som man inte lärt sig någonting på ridskolan, när man sedan kommer upp på en privathäst som är van vid små, fina hjälper och ett minimum av "vitt brus".

Egentligen är ridskolehästarna fantastiska. Tänk hur många olika ridstilar (och total brist på ridstil i många fall) de kommer i kontakt med och ändå jobbar de på förhållandevis bra.

Ja, det är faktiskt riktigt kul att se hur stor skillnad det är när det sitter en orutinerad resp rutinerad ryttare på. De kan lulla runt med huvudet i vädret och bakkärran kvar i stallgången med en nybörjare på ryggen ena dagen och nästa dag tävla LA dressyr med godkänt resultat med en duktig ryttare. Välutbildade och coola i huvudet....vad mer kan man begära?

Rider både på ridskola och privat, och jag tycker inte att det är någon större skillnad på hur man rider. Vare sig man sitter på en ridskolehäst eller en privathäst är det ju samma saker som är viktiga: takt, balans, rakriktning, lösgjordhet.

Sen är ju olika tränare olika, men det gäller ju oavsett om man är på ridskola eller tränar för egen tränare.

undrar är de nån mer än jag som har stött på detta att man inte lär sig nått på ridskolor?

Japp,jusst därför jag slutade på ridskolan,och red bara hemma på egna hästen.. Kompisen bytte till en annan ridskola,och då gick det bättre,och hon lärde sig mer på ett halvår där,än på 3 år på det andra stället. Vi red inte på samma ridskola,utan på två olika...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 723
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har börjat fundera mer på det här med olika nivåer på ridskola, då jag i helgen var på en värdinnedag i stallet. Där gick de igenom...
Svar
14
· Visningar
2 696
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden