supercassie
Trådstartare
Jag blev inspirerad att starta den här tråden genom tråden på "gnägg" om Ponnyakuten 4. (Om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta )
Jag har sett alla avsnitt av serien och blir lite förundrad över bristen av grundkunskap i ridning hos flera av barnen. Jag tänker att även om flera av deltagarna är uppvuxna i "hästfamiljer" så bör grunden vara mycket mycket bättre innan man helt sonika får en egen ponny (som man dessutom tävlar med). och alla deltagarna är väl inte uppvuxna i hästmiljö?
Nu är det ju ganska längesedan (20 år ca) som jag BÖRJADE rida på ridskola, MEN... vi red regelbundet utan stigbyglar och blev longerade som balans/sitsträning, vi hade minst en gång per termin teori om hästhantering,vård och säkerhet och vi hade på varje lektion (efter det att "alla" började galoppera) tempoträning med länga-korta, rida över bommar osv. När jag hade ridit i ett år hade jag gjort otaliga kaptensvändningar, ridit på ett oljefat med sadel (men utan sadelgjord), blivit longerad i galopp, utan stigbylar (med händerna på huvudet).
Så till frågan; Ni som är ridlärare eller chefer över sådana, är med och planerar lektioner eller liknande... hur ser "planen" ut? Ska eleverna "få" göra vissa saker efter en viss tids lektionsridning oavsett utvecklingskurva?
Vad ställer ni för krav innan eleverna får börja "rida alla hästar", galoppera i grupp, hoppa, hoppa bana, rida ut?
Förstår att det kan kännas som en luddig fråga, men jag fick som svar på en kommentar kring dagens ridskoleverksamhet ( i just ponnyakuten-tråden) att folk i regel "vill ha resultat snabbt" p.g.a. pengarna man betalar och att man därför hoppar över kvalitetssäkringen av utbildningen. Jag menar inte att kritisera någon, jag vill bara veta hur det ser ut "idag".
Jag har sett alla avsnitt av serien och blir lite förundrad över bristen av grundkunskap i ridning hos flera av barnen. Jag tänker att även om flera av deltagarna är uppvuxna i "hästfamiljer" så bör grunden vara mycket mycket bättre innan man helt sonika får en egen ponny (som man dessutom tävlar med). och alla deltagarna är väl inte uppvuxna i hästmiljö?
Nu är det ju ganska längesedan (20 år ca) som jag BÖRJADE rida på ridskola, MEN... vi red regelbundet utan stigbyglar och blev longerade som balans/sitsträning, vi hade minst en gång per termin teori om hästhantering,vård och säkerhet och vi hade på varje lektion (efter det att "alla" började galoppera) tempoträning med länga-korta, rida över bommar osv. När jag hade ridit i ett år hade jag gjort otaliga kaptensvändningar, ridit på ett oljefat med sadel (men utan sadelgjord), blivit longerad i galopp, utan stigbylar (med händerna på huvudet).
Så till frågan; Ni som är ridlärare eller chefer över sådana, är med och planerar lektioner eller liknande... hur ser "planen" ut? Ska eleverna "få" göra vissa saker efter en viss tids lektionsridning oavsett utvecklingskurva?
Vad ställer ni för krav innan eleverna får börja "rida alla hästar", galoppera i grupp, hoppa, hoppa bana, rida ut?
Förstår att det kan kännas som en luddig fråga, men jag fick som svar på en kommentar kring dagens ridskoleverksamhet ( i just ponnyakuten-tråden) att folk i regel "vill ha resultat snabbt" p.g.a. pengarna man betalar och att man därför hoppar över kvalitetssäkringen av utbildningen. Jag menar inte att kritisera någon, jag vill bara veta hur det ser ut "idag".