Ridskola/medryttare/tränare??

Flixon

Trådstartare
Jag har haft, bortsett från ett par månader i höstas, ett riduppehåll på ett par år. Nu kliar det i ridnerverna så jag håller på o blir tokig...
Jag har funderat fram o tillbaka, tänkte först bli medryttare men då vill jag antingen bli medryttare på en häst som är välutbildad och som jag kan lära mig av (och då betala för det) eller pilla med en unghäst under utbildning (och då inte betala). Jag vill kort sagt komma igång ordentligt igen, men det är inte helt lätt att hitta en medryttarhäst som uppfyller mina krav! inte så konstigt kanske.
Funderar nu på att börja på ridskola igen, men efter att ha provat på en lektion på en ridskola här i krokarna blev jag lite avskräckt... :eek: Har googlat en massa, men inte hittat nåt än! Någon som kan tipsa om ett stall i närheten av Lund, med BRA ridlärare, trevliga hästar osv..? Rider mest dressyr, hade väldans gärna provat på AR och hoppar gärna några språng emellanåt.
Tacksam för alla tips!!!

Sv: Ridskola/medryttare/tränare??

Någon som kan tipsa om ett stall i närheten av Lund, med BRA ridlärare, trevliga hästar osv..? Rider mest dressyr, hade väldans gärna provat på AR och hoppar gärna några språng emellanåt.
Tacksam för alla tips!!!

Tyvärr skulle detta ses som försök till reklam om jag skulle tipsa om något sådant ställe, så jag väljer istället att säga att jag tycker att eftersom du vart borta från ridningen ett par år så bör du kanske ta några lektioner till att börja med. Om inte ridskola är din grej kanske du ändå kan ta ett par privatlektioner med ridskolehäst för att se hur mycket av ridkänslan du har kvar.
Ett annat tips är att inte skaffa unghäst, inte ens som medryttarhäst, fören du är en duktig ryttare igen då det är du som ryttare som måste lära unghästen. Jag förstår att det kan kännas lockande att börja med unghäst och slippa betala så mycket, men jag tror att det bästa både för dig och hästen är en lite äldre, stabilare häst som du kan lära dig på, helst i ett stall med andra duktiga ryttare som kan ge tips och hjälpa dig med ridningen.

Tyvärr skulle detta ses som försök till reklam om jag skulle tipsa om något sådant ställe, så jag väljer istället att säga att jag tycker att eftersom du vart borta från ridningen ett par år så bör du kanske ta några lektioner till att börja med. Om inte ridskola är din grej kanske du ändå kan ta ett par privatlektioner med ridskolehäst för att se hur mycket av ridkänslan du har kvar.
Ett annat tips är att inte skaffa unghäst, inte ens som medryttarhäst, fören du är en duktig ryttare igen då det är du som ryttare som måste lära unghästen. Jag förstår att det kan kännas lockande att börja med unghäst och slippa betala så mycket, men jag tror att det bästa både för dig och hästen är en lite äldre, stabilare häst som du kan lära dig på, helst i ett stall med andra duktiga ryttare som kan ge tips och hjälpa dig med ridningen.

PM'a om du vet något bra ställe då?
jag red regelbundet men under en relativt kort period i höstas, som jag skrev, så jag vet ju vad jag kan och inte. Red dessutom för tränare då.
Jag hade inte skaffat en unghäst som medryttarhäst för att "slippa" betala utan mer av princip då jag hade bidragit med min kunskap och gjort ett arbete. Men det är ju som sagt min princip. Jag har redan kunskapen, det är mina muskler och konditionen jag behöver komma igång med! Jag har jobbat med inridning/utbildning av hästar... Men jag vill som sagt antingen hålla på med en unghäst för skojs skull eller börja träna igen på allvar (också för skojs skull såklart, men på en lite annan nivå!). En "äldre, stabilare häst" är som sagt bara intressant om den är väldigt välutbildad, vilket inte är helt lätt att hitta.

Isåfall skulle jag nog kanske rekommendera en häst som är sådär 5-7 år gammal, inte jätteung men ändå absolut inte fullt utbildad, du kan då lära dig igen, för jag antar att du har tappat en del av kunskapen, eller åtminstone tappat känslan till viss del, efter uppehållet trots att du red en del i höstas, samtidigt som du kan lära hästen något :)
Fast det bästa skulle nog vara om du lyckades få tag på en äldre häst först för att sedan börja med unghästar när ridningen sitter i ryggmärgen igen om du förstår hur jag menar? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Har haft häst i min "ungdom" (innan barnen kom) och har sagt till mig själv att någon gång skaffa häst igen när barnen är stora, vilket...
Svar
9
· Visningar
1 436
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Känner att jag behöver skriva av mig lite och få lite nya ideer och perspektiv. I november förra året sa jag upp min medryttarhäst...
2
Svar
37
· Visningar
4 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka