Kluven medryttare!

Sv: Kluven medryttare!

Om jag slutar 17 behöver jag hem å ät innan stallet(för min mages skull. macka på vägen funkar inte för mig). Då är jag i stallet 19 brukar ta ca 3 timmar så e klar runt 22 hemma runt 11 om jag har tur. Blir alldeles för sent enligt mig.
Vill inte behöva skynda mig när jag e i stallet för att inte komma hem sent.
Det är bussen som tar tid och att den bara går en gång i timmen.

Angående tid när jag jobbar så skaffar jag ingen egen häst fören jag har bil och bilen sparar massa tid!

tyvärr orkar jag inte med plugg, stall och extrajobb pga min kropp...

Jag förstår, jag måste själv äta på bestämda tider, är kvällstrött och hatar kommunala medel.
Att behöva skynda sig suger och förtar det roliga, då är frågan om du inte kan rationalisera/ändra rutiner på vissa saker så det går fortare?
Tex ta med en matlåda och ät i stallet?
 
Sv: Kluven medryttare!

Men nu är du ju där igen. Jag har också ett 8-17 jobb (eller ibland 7.30-18, ibland 7.30-13.30 och allt däremellan) och har alltid åkt direkt till stallet. Vissa dagar får man äta middag på jobbet, andra dagar får man helt enkelt vara hungrig en stund.

Att hitta en medryttarhäst som passar dina ambitioner, din plånbok och din mage går nog inte. Min häst passar nog enbart mina ambitioner, båda magen och plånboken skulle hellre ha ngt annat ;).

och en bil behöver inte kosta många slantar. Sålde min förra bil för 6500, en liten pärla som drog 0,4/milen och lätt kunde lämnas in till någon lokal verkstad för att fixa om det behövdes, kostade sällan är tusenlappen i reparation. Den bilen klarade jag defintivt ut på en studentekonomi trots att den då fick rulla närmare 40 mil/veckan.
 
Sv: Kluven medryttare!

Tråkigt att du var tvungen å lämna tillbaka foderhästen:(

Det svåraste som jag upplever det med att hitta medryttarhäst är att man själv och ägaren ska komma överens och ha en bra kommunikation. Vara öppna och ärliga mot varandra.

Håller med om att de e tråkigt å inte få svar på mail. Man väntar ju!
 
Sv: Kluven medryttare!

Ta med matlåda skulle jag absolut kunna göra!
Ska för söka omprioritera och effektivisera mig. Men det är en fördel om jag kan åka hem i mellan å lämna datorn(väger väldigt mycket) och byta om(finns ingen plats att ha kläder i stallet förutom jacka, hjälm å skor). I stallet kan jag inte effektivisera mer då det är ett väldigt oeffektivt stall.
 
Sv: Kluven medryttare!

Skrev i ett tidigare inlägg att jag inte fixar att vara hungrig en längre stund. Min kropp kan jag tyvärr inte ändra på!

Hade bil rymts i budgeten hade jag haft det för länge sen. Men det gör det inte i nu läget. Kanske efter sommaren.

Sak hjälp till med förra medisen i slutet av januari då ägaren är bortrest och såg att kommunikationerna dit hade blivit mycket bättre så de e ju värt å kolla upp om någon i det stallet behöver hjälp.
 
Sv: Kluven medryttare!

Om jag slutar 17 behöver jag hem å ät innan stallet(för min mages skull. macka på vägen funkar inte för mig). Då är jag i stallet 19 brukar ta ca 3 timmar så e klar runt 22 hemma runt 11 om jag har tur. Blir alldeles för sent enligt mig.
Vill inte behöva skynda mig när jag e i stallet för att inte komma hem sent.
Det är bussen som tar tid och att den bara går en gång i timmen.

Angående tid när jag jobbar så skaffar jag ingen egen häst fören jag har bil och bilen sparar massa tid!

tyvärr orkar jag inte med plugg, stall och extrajobb pga min kropp...

Jag tycker att du ska lägga ut en medryttareannons där det finns bättre bussförbindelser. Sedan kan du ju förändra din nuvarande situation genom att ta med en mattermos med ex.vis soppa som du kan dricka. Ta också med böckerna på bussen så hinner du läsa en del.

Generellt verkar du ha väl mycket krav, ingen betalning, välutbildad häst där du bestämmer träningsupplägg samt att den ska stå stallad där det finns goda träningsmöjligheter och bra bussförbindelser. Det enda sättet som jag ser att du kan få igenom dina krav är genom att vara ruskigt bra på att rida, så bra att du faktiskt utbildar hästen och däremot betalar för dig på det viset. Är du inte så bra så får du hålla till goda med vad som erbjuds.
 
Sv: Kluven medryttare!

Jag kände precis som du medan jag jobbade på förra jobbet och senare pluggade. Jag hade inte råd att ha häst, jag hade ingen bil heller första åren, så jag var strakt begränsad. Kunde dock låna sambons bil ibland men han tjurade rätt mkt om det, fick dessutom gå 50 min för att låna den från hans jobb och sedan skynda mig tillbaka för att hämta honom när han slutade.

Den enda tröst jag har är att man får stå ut och se framåt. När jag började plugga såg jag ju ett slut på eländet. Köpte dock bil sista året på utbildningen och då kunde jag ju både ta mig till en bra ridskola och medryttarhäst. Dock fungerade medrytteriet aldrig för mig så jag red istället på en bra ridskola ett år och red ibland i skogen på en kompis häst.

När jag sedan fick jobb sparade jag mkt pengar och kunde köpa min häst efter 6 mån anställning. Så jag stod ut genom att bita ihop och se framåt, det är mitt enda råd. Men det är ju inte så kul under tiden.
 
Sv: Kluven medryttare!

Jag kan delvis förstå dina tankar, eftersom du verkar ha en ganska klar bild av vad du önskar dig.

Men det verkar mest vara motivationsproblem.
Visst, det är svårt att hitta din drömhäst till snäll kostnad. Det är väl inte så konstigt.

Och det är dyrt att träna, ja visst. Mina tränare kan ta upp till 500kr per halvtimme. Det är dyrt. Och knappast hästägarnas fel.

Jag tycker att du gör en tankevurpa.

Nu vet jag visserligen inte vilken utbildningsnivå du själv har vilket gör att jag kan vara ute och cykla.
Men det är svårt att hitta något mer utvecklande än att själv, hjälpt av bra tränare, utbilda sin häst.

Och kallblodstravare har ju en väldigt hög ridbarhet som regel, med bra förutsättningar för dressyr (om det är vad du vill träna och utveckla).
Min kbl-travare är utbildad till MSVB dressyr, han är född -05.
Men vi har inte kommit dit utan slit, och det har inte varit billigt i pengar till tränare.

Så jag instämmer i kören som säger att du har ambitiösa önskemål.
Det ser ut som om du bor i Göteborg. Där är det knappast billigt att ha häst.
Som hästägare där, kan man vara kräsen med vilken medryttare man tar in. Antingen genom att ta betalt, eller genom att välja en medryttare som är tillräckligt duktig för att utbilda den välutbildade hästen.

Billiga medryttarhästar är antagligen outbildade och uppstallade på mindre praktiska stall.

Välkommen till verkligheten:crazy:

Och det kan säkert vara ett alternativ att göra uppehåll med ridningen utifrån den frustration du verkar känna.
 
Sv: Kluven medryttare!

Ta med matlåda skulle jag absolut kunna göra!
Ska för söka omprioritera och effektivisera mig. Men det är en fördel om jag kan åka hem i mellan å lämna datorn(väger väldigt mycket) och byta om(finns ingen plats att ha kläder i stallet förutom jacka, hjälm å skor). I stallet kan jag inte effektivisera mer då det är ett väldigt oeffektivt stall.

Skaffa en bra ryggsäck så orkar du släpa på datorn ;)
Kan du inte ha en väska i stallet där du kan förvara dina ridkläder?
Tar ju inte speciellt stor plats och någonstans borde du väl kunna ställa den?
Du säger ju att det finns plats för jacka, hjälm och skor. Utöver det behöver du byxor, strumpor, tröja, mössa och vantar?
Det är ju inte speciellt skrymmande..

Tycker inte de andra i stallet att det är drygt om stallet nu är tungjobbat?
Prata med övriga och se om ni inte kan göra livet enklare för alla?
Jag har hittils inte stött på ngn som vill lägga mer tid och energi på stallgöra än nödvändigt...

Kom igen, se lite lösningar nu ;)
 
Sv: Kluven medryttare!

delvis kl

Tack för alla svar!
Har verkligen börjat tänka till om hur jag vill ha det.
Ska fortsätta med den hästen jag rider ett tag till och utvärdera om någon månad.
Ska hjälpa till med min gamla medis några dagar i slutet av januari som står i stall med nu mycket bättre bussförbindelser. Kommer då ha något att jämföra med:idea:
Ska även skriva en liten dagbok om hur det fungerar etc så ja kan gå till baka i tiden och se ur jag tänkte, kände eller gjorde den dagen allt fungerade så bra!

Ullisdenballe
 
Sv: Kluven medryttare!

Tolkar det du skriver så här:
Studier (och övrigt liv) tar ganska mycket tid och ork (studier brukar ju ta mer tid än bara tiden i skolan). Ridningen, som hittills har varit din avkoppling/energikälla, börjar i och med de längre resorna att ta mer energi än det ger. Detta sammanfaller med att du egentligen just nu vill något annat med din ridning. Du vill utveckla dig själv, inte någon annans häst. Samtidigt tror du att du skulle sakna hästarna om du slutade helt.

Om det inte löser sig på annat sätt (med gamla eller nya medryttarhästen) har jag följande förslag:
Säg upp medryttarhästen med säg 1 månads varsel. Då får ägaren tid att leta ny medryttare, men det drar inte ut på en evighet om det finns ett fast sista datum. Vill du även i fortsättningen ha kontakt med hästen/stallet/ägaren så erbjuder du dig att rycka in om det behövs någon gång ibland (en av våra medryttare kan tyvärr inte komma regelbundet längre, men det är guld värt när hon kan komma och avlasta lite). Eftersom förutsättningarna (resorna) har ändrats behöver du inte ha dåligt samvete och motivet är tydligt.

Till dig själv söker du under tiden efter en bra ridskola. Det brukar ofta finnas platser lediga för vuxna, mer erfarna ryttare. Blir det för dyrt för dig att rida där varje vecka så hör om du kan dela platsen med någon. Kanske vet ridskolan t o m någon som helst vill minska ridningen till varannan vecka? Annars får du sätta upp lappar och sprida ut att du vill dela plats med någon som är på ungefär samma nivå. Kanske någon på din utbildning? Vet bättre (och dyrare) ridskolor där det inte är ovanligt att platser delas på detta vis p g a ekonomi eller kanske småbarn. Genom att rida på ridskola kan du utveckla din egen ridning men kan koppla bort ansvar och stalljobb.

Ett annat alternativ är att du försöker spara pengarna och istället åka iväg på rid-/träningsläger en helg eller vecka. Då får du mer intensiv ridning och något att längta till:).

Två år går fort, ibland behöver man ta en paus, eller koncentrera sig på färre saker. Trots att det finns hästar i vår familj har det funnits "pausare" ibland (barn/ungdomar i o f). Tid till att reflektera och pröva på annat. För att sedan återkomma till ridningen och hästarna med ny energi efter något år.
 
Sv: Kluven medryttare!

Du kan inte ha hästen bara en dag i veckan? Inte sluta helt, men ha hästen mindre dagar i veckan? Det går att läsa böcker/skriva på datorn när man åker buss, det har jag gjort många gånger under de 3,5 år som jag pendlat mellan Hisingen och Borås. Ang. mat så kan du ju ta med dig mat till stallet och äta där. Kläder kan du ju ta med till stallet och byta om där, alt. kolla om du kan ha kläder liggandes i en väska i stallet så du inte behöver ta med det till skolan om du ska till stallet på en vardag. Datorn kan ligga i stallet? Inlåst i sadelskåp/sadelkammare?

Jag har en tjej som hjälper mig med mina ponnyer, hon har hjälpt mig i 2,5 år och nu när skolan tar mer tid än innan så har hon valt att ha hästarna 1 dag i veckan och då ändå kunna fortsätta. Hon har beställt buss för att komma till stallet (det behövs inte längre då västtrafik ändrade det i och med de nya tidtabellerna), och det har fungerat bra även om västtrafiks chafförer är otrevliga vissa gånger. Hon blev överlycklig när bussen började gå 2 gånger i timmen - hennes kompisar tar för givet att bussen går var 10de minut där de har sina hästar.

Moppe är ett alternativ också. Du får inte köra moppe på alla gång/cykelvägar utan ska köra bland bilarna. Kör man i kanten så går det även på trafikerade vägar.
 
Sv: Kluven medryttare!

Jag förstår ditt dilemma eftersom jag på sätt och vis sitter i samma sits. Men jag har två medryttarhästar och rider på ridskola en gång i veckan. Den ena medryttarhästen är tidsbegränsad eftersom hon som har den har den på foder och kontraktet löper ut i april någon gång. Den hästen gillar jag mer och mer ju mer jag lär känna honom. Det är en charmig pålle som jag rider 1-3 gånger i veckan beroende på hur mycket fodervärden jobbar. Dessutom behöver jag inte betala, inte göra några stallsysslor och fodervärden tycker att det är en fördel att jag även rider den i ridhus/ på ridbana, vilket jag tycker är skoj. Hon har t.o.m. föreslagit att vi ska ta oss upp till ridhuset tillsammans så jag kan få hoppa med hästen. Hästen är också mer utbildad än jag så jag lär mig på honom. Dessutom har jag promenadavstånd på ca 5 minuter till stallet.

Den andra hästen är min ordinarie medryttarhäst och den rider jag 1 gång i veckan. Han är ganska outbildad och när jag började ville ägaren inte ha betalt för att jag red den. Ägaren var nöjd med att jag tog stallsysslorna för den och hennes andra häst när jag var där. Sedan förändrades ägarens ekonomi och hon fick börja ta betalt. Nemas problemas, tyckte jag. Hästar kostar liksom. Men visst kände jag att jag blivit bortskämd med att inte betala. Vi förhandlade fram ett pris som låg lite under självkostnadspris.

Men det börjar ta emot med den hästen. Jag har en restid (med bil) på 25 minuter eller mer vid dåligt väglag. Jag sköter fortfarande sysslorna kring den andra hästen. Det tar mig alltså ca 4-5 timmar från att jag lämnar hemmet tills jag kommer hem igen. Hästen rids inte mycket alls när jag inte är där, senaste veckorna inte alls. Nu tycker jag den känns spänd när jag rider den och det sker ingen utveckling i ridningen. Samtidigt hoppas jag på en förbättring, att den ska börja ridas mer när jag inte är där och att det kommer påverka positivt även för min ridning. Jag vågar liksom inte riktigt släppa den för när grannhästen åker iväg så kanske det blir svårt att hitta någon ny medryttarhäst. Jag hade ett rätt stort sjå med att hitta en medryttarhäst alls förra året och ett av kruxen var just att jag inte kunde betala så mycket och de flesta ville ha på tok för mycket pengar. Så man får väga fördelar mot nackdelar. I mitt eget fall handlar det förvisso mest om rädslan att helt bli utan en medryttarhäst som jag funkar bra med, som har en trevlig ägare och som jag har råd med, men det handlar trots allt om avvägningar man får göra. Antingen rider man där det inte är optimalt eller så hoppas man på något bättre och är beredd på att det inte kommer att bli bättre, eller så är man utan häst.
 
Sv: Kluven medryttare!

Hur många dagar har du? Antar att ägaren har dagar hon med?
Om ägaren hade fått tag på ytterligare en medryttare, då hade det ju blivit 2/dagar va på en 14 dagars period. Om ni nu delar jämt, men antar att ägaren tar fler dagar? En eller två gånger/vecka beroende på hur många dagar ägaren vill ha, är väl inte alltför betungande?
 
Sv: Kluven medryttare!

Du satte ord på mina tankar!
Exakt så jag känner.

Har funderat på ridskola men det är dyrt dock inte tänkt på att man skulle kunna dela plats med någon. Jätte bra ide! Ska fundera på detta!

Kurser är ju absolut ett alternativ. Och det är ju aldrig fel å längta efter något roligt:laugh: Då kan ju ju spara de femhundra som jag nu betalar varje månad. Tar ju inte jätte lång tid å komma upp i några tusen då;)

Tack för din förståelse och tipps!
 
Sv: Kluven medryttare!

Skulle ju kunna ha hästen i dag i veckan men måste ändå lägga tiden på resorna till och från.
Jag är ju tyvärr extremt åksjuk, kan knappt skicka ett kort sms när jag åker buss! Så plugga på bussen går tyvärr bort.

Finns tyvärr inget låsbart skåp i stallet och även om jag inte tror någon skulle ta den så vet man aldrig:crazy:
Ägaren har frågat om det finns nått utrymme där jag kan ha grejer men det fanns det inte... och va inte förhandlingsbart.

Det är väldigt trafikerad landsväg till stallet och hade inte känts bra att köra moped där, tyvärr!

Tack för tipsen!
 
Sv: Kluven medryttare!

Förstår hur du känner. För mig lutar det mer å mer mot att vara utan medryttarhäst. Har precis haft ett uppehåll på 6 månader och saknade det jätte mycket, men kanske nått jag får "stå ut med" tills den egna hästen än vacker dag finns:laugh:

För mig tar en dag jag har hästen och gör alla stallsysslor ca 5 timmar från dörr till dör och tycker det börjar bli mycket.
 
Sv: Kluven medryttare!

Vi va två medryttare innan men hästen är väldigt lätt stressad och tyckte det blev för många;) Så om jag slutar kan det ju hända att den andra tjejen kan ta över efter mig.
Jag har två fasta dagar i veckan men vi är flexsibla båda två så i bland blir det 1 och i bland fler, hoppar även in ganska ofta när det kör ihop sig för ägaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 637
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 631
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 017
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp