Ridschema och skogsövningar! Behöver Tips!

Kikkilora

Trådstartare
Jag är i stort behov av tips på vad jag ska göra med min ponny under veckorna. Jag har helt enkelt blivit less på att rida eftersom jag alltid rider samma stigar varje dag + att jag alltid rider ensam vilket gör det ännu drygare. Nu vill jag ha tips på vad jag kan göra för att göra det hela roligare. Min ponny är 18 år gammal, glad men väldigt loj. Han har dåliga ryggmuskler men hoppar bra. Jag har en äng där jag rider dressyr och hoppar och massor med stigar och mindre vägar.

/Kikki

Sv: Ridschema och skogsövningar! Behöver Tips!

rida lektion för tränare i både hopp och dressyr. för att få tips och motivation!

Rider bara på ridskola en gång i veckan. Får knappast rida för tränare också. Mamma och Pappa tycker det är onödigt.

Jag skulle också vara väldigt intresserad utav tips om vad man kan göra när man rider.

Men måste du alltid rida din häst då?
Kan du inte longera en dag? Lite cavaletti en annan (lagom tjocka stockar och stenar kan man ju bygga cavaletti utav)

Jag är i samma sits som dig. Blir uttråkad av att rida samma stigar och på samma äng hela tiden.. Så jag försöker variera lite med vad man kan göra. Så jag longerar ibland, cavaletti ibland, dressyr ibland, uteritt och ibland kör vi även bara allmän lydnad. Då vi springer omkring och tränar, trav, skritt och stanna på kommando.
När jag var full fart med att sätta igång min häst i skritt så blev man lätt uttråkad, så jag red t.ex. L:C programet i dressyr i skritt. Det tog EXTREMT lång tid, men då hade man iaf. en plan om vad man ska göra. ;)

Du kan inte försöka upptäcka nya ridstigar (inom bra avstånd så att du inte rider vilse ;)) ?

Kan du inte förresten ta hem det du lär dig ifrån ridlektionen och testa på din häst? T.ex. Kör ni öppna-övningar, så träna det även hemma också. :)

ta med din egen häst till ridskolan då! Är skönt att få en knuff framåt med träning på egna hästen, blir roligare att traska omkring i skogen då!

Det går inte det heller. Då måste han transporteras vilket mamma gärna undviker. Det är därför jag vill ha tips på roliga övningar man kan göra själv i skogen eller på ängen.

Lämna stigarna och knata bara rätt ut i skogen? :idea:
mkt nyttig för hästen att lyfta ordentligt på tassarna och klättra i backar, och om du rider vilse så är det bara att ge hästen fria tyglar så hittar den hem :p

Satsa pengarna på ridlektioner där både du och din häst kan utvecklas tillsammans. Motivationen skjuter i höjden när man får lite nya övningar och en ev. hemläxa att träna på tills nästa gång.

Försök hitta en tränare som kan komma ut till ditt stall och hjälpa dej, det behöver inte bli allt för dyrt faktiskt. Det är mkt roligare att utveckla sin ridning tillsammans med sin egen häst.

Lycka till!

Håller med här! Många tränare åker ut till stallet för en billig peng. Mer värt att lägga pengarna på det, kanske varannan vecka, än att rida på ridskola varje vecka! :idea: Min dressyrtränare tar bara 100 kr/gång och då kommer hon ut till mitt stall. Leta! Sätt upp lappar! Fråga din ridlärare på ridskolan om hon vet nån!
Lycka till!

Hej! Vet precis vad du menar, bor också på landet o rider mest själv. Jag läste i en tidning om agillety för hästar o tänker börja med det. Träna på att gå över/ under presseningar, göra en trappa av lastpallar, backa i formationer mm, alla övningar går ju att göra både från marken o uppsuttet. Tror att det stärker självkänslan hoss både häst o ryttare o skapar en trygg relation samtidigt som det verkar jätte kul o är lätt att årdna utan höga kostnader. Sen kan man göra "vargstigar" precis som man gör till hunden -ta ut "hindren" i skogen för att se om man klarar av dom i annan miljö.

Jag rider väldigt mycket själv i skogen. Jag brukar variera mycket mellan barbacka och sadel. Vi tränar på övergångar mellan halter, skritt och trav. Tränar på galoppfattningar från halt, skritt och trav. Flytta fram- och bakdel (fram och bakdelsvändningar) när vi t ex ska vända och rida hem samma väg som vi kom, och även flytta bakdelen när vi ska göra en "90 graders sväng". Skänkelvikning på grusvägar kan man göra. Träna ryggningar, öppna. Du kan också träna på att få hästen att sakta av från t ex trav eller galopp genom att använda rösten och inte tyglarna alls. När du travar och rider lätt kan du variera lättridnigen, du kan t ex rida: Upp, ned, ned, upp, ned, ned osv, eller tvärt om upp, upp, ned, upp, upp, ned osv, eller upp, upp, ned, ned, upp, upp, ned, ned osv. Tänk bara på att du kanske inte ska sitta för många steg eftersom du sa att han inte hade så jätte mycket ryggmuskler. Hoppas du fått lite insperation. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30