Novisis

Trådstartare
Har nyligen återupptagit ridningen efter nästan 10 års uppehåll och får hela tiden skavsår i rumpan. Inte skönt... :meh:

Har rumpvärmare i teddy på sadeln men det hjälper bara lite. Finns det några andra bra tips som kan hjälpa?
 
Sv: Ridsår

Sömlösa trosor!
En del fungerar bäst i trosor med långa ben, finns även vadderade ridtrosor.

Själv rider jag bara i riktiga tanttrosor med hög midja, då sitter dem väldigt stadigt och det fungerar för mig.
Men det är så olika vad som funkar så man får testa sig fram.
 
Sv: Ridsår

Saker man bör granska vid dessa problem, sadel, vilka trosor man har på sig, vilken typ av ridbyxa. Vid helskodd var sitter sömmarna osv, det kan bli nödvändigt att prova sig fram vad som funkar. Har fått ridsår någon gång, och då har det uteslutande varit pga sadeln.
 
Sv: Ridsår

Finns en gel-pad som är underbar, och lätt att sätta på de flesta sadlar. Vet dock inte var man får tag på den...
 
Sv: Ridsår

Tack för tipsen. Kanske får lov att investera i en rumpvärmare i fårskinn, det är ju helt klart värt pengarna om jag slipper sår i rumpan. Använder vanliga trosor och vanliga ridbyxor (ej skodda).
 
Sv: Ridsår

Jag använder vanliga trosor som är lite tjockare/hårdare så att de inte åker in mellan skinkorna. Köpte senast ett billigt 10 pack från Bonprix som var bra. Använder ofta mina distansridbyxor som är stoppade i rumpan om jag rider långt eller under ridbyxorna som långkallingar. Nylonstrumpor kan också funka så som ett extralager som glider lite. Smörj med ricinolja så läker de snabbt åtminstone:)
 
Sv: Ridsår

Fungerar mycket bra på skav över sittbenen. Kanske inte lika effektivt om de som hos dig sitter mellan skinkorna, dock.

Har varit på ett ridläger där de hade ett par stycken, samt känner en som rider lektion som har en till vissa sadlar. Mycket trevliga att använda. Om de funkar som stötdämpning vet jag inte, är ju bara någon cm tjock?
 
Senast ändrad:
Sv: Ridsår

Jag har fått ridsår två gånger i mitt liv. Först när jag började rida och red jeans, då skavde sömmarna så det försvann när jag fick ett par ridbyxor. Sedan när jag lärde mig sitta bättre på hästen så funkar jeans igen att rida.
Men jag också fått ridsår av en viss häst. Kvittade vad jag hade för kläder och om jag med eller utan sadel. Fick alltid sår när jag red den hästen en längre stund.
 
Sv: Ridsår

Några förslag är att du tar på dig trosor med så hög andel bomull som möjligt. Trosor med hög halt av "plast" typ spandex/lycra ökar chansen att få skav om du är känslig.

Även tyget i ridbyxan har betydelse. Ex pikeur har endast 64% bomull och resten lycra/polyam. Den blandningen med liten andel bomull ökar oxå risken för skav om du är känslig.

Se till att "torka torrt ordentligt" och prova sen att pudra med barntalk innan du rider.

Sen är vissa sadlar hemska och det kvittar vad du gör, du får skav ändå. Då hjälper det enbart med att inte sitta så länge och tungt. Använd stigbyglarna och stå upp/lätta lite från sadeln för att slippa skav.
 
Sv: Ridsår

Mellan skinkorna.

Hur uppstår ridsår mellan skinkorna? Jag har haft ridsår på sittbenen pga den friktion som uppstår på huden mellan sadel och ridbyxor.

Jag menar inget illa, jag är bara nyfiken på hur det kan uppstå mellan skinkorna. Det blir alltså friktion hud mot hud mellan skinkorna?
 
Sv: Ridsår

Det vete gudarna men jag har under de 50 år jag ridit alltid fått ridspr mellan skinkorna :) senast häromdagen när jag red baracks på min runda arab i tjock overall....
 
Sv: Ridsår

Hur uppstår ridsår mellan skinkorna? Jag har haft ridsår på sittbenen pga den friktion som uppstår på huden mellan sadel och ridbyxor.

Jag menar inget illa, jag är bara nyfiken på hur det kan uppstå mellan skinkorna. Det blir alltså friktion hud mot hud mellan skinkorna?

Jag har fått det när jag ridit i en sadel som inte passar mig eller när jag ridit barbacka i kombination med fel trosor som inte sitter ordentligt stilla.
Då har trosorna åkt in pyttelite men det har blivit jättefula sår :( AJ AJ!!

Så jag behöver trosor som sitter extremt stilla när jag rider.
För mig funkar det med svinhöga tanttrosor som är på gränsen till för små, däremot så spelar det ingen roll om dem är i bomull eller syntetmaterial.
 
Sv: Ridsår

Jag tycker att Sloggis sömlösa trosor funkar prima att rida i.

Innan jag upptäckte dem var aloe vera (var frikostig vid applicering) ett bra botemedel. Och som någon annan skrev: babypuder/talk innan skadan har skett.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 528
Senast: super
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
906
Senast: bobbbo
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 822
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp