Ridsår!/sammanfogad

Sv: Mot skavsår?

Haha de blev barbacka ridning iallafall, och ja, jag lever fortfarande :D

Sv: Ridsår!/sammanfogad

Nämen, vad bra :D
Barbacka är nyttigt för både häst o ryttare, och man behöver ju inte ge sig på mer än man klarar av när man inte brukar sitta på barbacka :angel:

Du kommer få bra balans tack vare skaven ;)

haha aa.. fast Akustik blev ganska fårvånad när jag kravlade mig upp på honom. Men jag orkade inte driva som jag brukar, så vi lallade omkring där :)
Jag märkte ju även dirket när jag hamnade nsett på honom, då gjorde de ont :angel: så jag var tvungen att sitta stilla och rakt :)
hihi

Ja, Barbackaridning är väldigt nyttigt :D
Något du borde börja göra regelbundet kanske? ;)
Jag har itne gjort det mer än 2 ggr på min foderponny nu, pga hennes omusklade rygg, men nu när hon börjar få muskler ska jag göra det oftare ;)

Plump skrev:
Strumpbyxor under ridbyxorna?? :eek: Är du seriös?

Nu har ju ridsåren läkt sej men till nästa gång så vet jag inte om jag ens vill prova ditt tips.

Tackar dock och bugar djupt.;)
ja varför inte? strumpbyxor (nylonvarianten dvs) är inte speciellt tjocka och inte heller speciellt värmande och ridbyxorna glider på mycket lättare.. jag har inga ridskav alls :D (hade inga innan nylonstrumpbyxorna heller)

Sv: Ridsår!

kan någon förklara vad ridsår är. var har man dom.

Ja!

Sår i rumpan av sadel eller kläder som svider som fan! :smirk:

Ridsår

Jag tackr för de tips jag fick i förra tråden men hoppas på fler och eftersom det är lite trådar som försvunnit så får jag väl skapa en ny.

Mitt problem är alltså ridsår på intimmare ställen, det kommer och går, läker ihop ibland men så "slår det ut" igen och gör väldigt ont. Det spealr ingen roll i vilken av mina tre sadlar jag rider i det är lika illa.

Sv: Ridsår

Är du 100% säker på att det är ridsår? Så att det inte är ngn annan hudåkomma el liknande som förvärras av ridningen?

Jag har samma problem. Jag har på "den värsta sadeln" en teddypad. Det hjälper något. Det gör åtminstonne inte ont.

Ja jag är ganska säker för när det varit som värst så har jag inte kunnar rida på några dagar och då försvinner det.

Ok. Jobbigt problem, det är ju liksom det sista stället man vill ha skav på... Blir det så med olika typer av underkläder också? Jag tänkte på olika material, tex bomull andas bättre än "syntetiska" material?

lillsyrran skrev:
Ok. Jobbigt problem, det är ju liksom det sista stället man vill ha skav på... Blir det så med olika typer av underkläder också? Jag tänkte på olika material, tex bomull andas bättre än "syntetiska" material?

Jag fick ett tips i min förra tråd som försvann nu att det var någon som testat med mer "glatta material", jag hittat ett parsådanna i värsta tantmodellen, de finkade faktiskt lite bättre, men det är verkligen skitfula så jag är sådär sugen på att gå och köpa in et helt gäng sådanna, jag har aldrig haft dessa problem tidigare utan de har kommit de senaste månaderna, jag trodde att det var för det var så väldans varm och svettigt i sommar som det blev skav men det har inte blivit bättre när det nu är klart kallare.

Jag hade inte kunnat tro det innan, men faktum är, att all tendens till ridsår, försvann när jag fick en annan sadel. Att det kunde göra SÅ mycket hade jag inte trott. Har ridit i sommarvärme, olika typer av ridbyxor, vad som helst. Inget ridsår. Förut har jag jämt haft ridsår på sommaren, speciellt, då det blir svettigt mellan skinkorna.
Har också haft ett antal olika sadlar under årens lopp, men ingen som denna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 375
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 232
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 549
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar