Ridsår!/sammanfogad

P

Plump

Jag har flera på diverse delar av kroppen. (mestadels underkropp och ben ;) )
Men envis som jag är rider jag i alla fall. Hur ska jag få dom att läka snabbast? Eller någon mirakelkur som får dom att bara *poof* försvinna?
Hjääääääääääääälp!

Sv: Ridsår!

Usch, ridsår är inge kul!:eek:

Kan det bero på ridbyxorna? Jag tycker att olika ridbyxor är olika sårskapande.
Annars är väl tvål och vatten, kanske aloe vera på såren bra och inte rida tills de har läkt.
Longering, tömkörning och horsemanshipövningar kan man också göra...

Nej jag vill ut och rida! Jag kan ju inte stå här och småfixa när det är så fint ute och bästa tiden på året att rida.:eek:

Jag har köpt nya ridbyxor idag som ska vara väldigt bra att rida i och har bommulsboxer så fler ridsår blir det föhoppningsvis inte. Men dom gamla svider. Jag ska testa tvål. Ska det vara tvål i pump eller en hård tvål?

det bör vara mild tvål...kan ju svida en hel del ändå!!!Hade jag varit du skulle jag ha väntat med att rida i 2 dagar, då hinner du få ett nytt lager hud som är svårare att skava upp!!!2 dagar är faktiskt inte SÅ mkt...sen har jag bara använt bomullsridbyxor utan skinn som har funkat bättre för mig!!(har stora ärr sedan jag red i helskodda, både på knäna och andra mer intima delar...)bytte dressyrsadel med...:crazy: :crazy:

Plump skrev:
Jag har flera på diverse delar av kroppen. (mestadels underkropp och ben ;) )
Men envis som jag är rider jag i alla fall. Hur ska jag få dom att läka snabbast? Eller någon mirakelkur som får dom att bara *poof* försvinna?
Hjääääääääääääälp!

Gör rent med något antiseptiskt och ha sedan på kalkpasta eller zinkpasta som är uttorkande. Funkar bra för mig.

köp zinkpasta på apoteket! det torkar ut = blir skorpa fortare!! :)
sen när det är skorpa, helosan eller idomin (idomin gillar jag bäst)

fick riktiga köttsår på knäna förra sommaren... å sen nöp stiglädrena så på vaderna fick jag oxå två st... har fula ärr nu (eller... som runda mörkare fläckar stora som enkronor)...
men så va jag dum oxå... tänkte "ska ju bara kantra ett varv".. jo tjena hej,... ett varv för mkt ;)

Helt rätt, Ridsår ska ridas bort :bump:
Potatismjöl hjälper hur fint som helst!
Annars så har Alovera en sår spray som fungerar mkt bra på sår.

Förutom att fortsätta att rida på och härdas så har jag hört att aloe vera ska vara rena mirakelsmeten att ha på sår...

Nu är alla sår läkta och jag rider på som vanligt! :bow:

Fan för ridsår. Bästa tipset var att smörja skinnet med vacelin för att förhindra ridsåren, aloevera för att få dom att läka och såpa för att tvätta såren. :crazy: Jag testade alla och nu är jag som ny. ;)

Mot skavsår?

Akustik har fått skavsår från sadelgjorden..

Finns det någon bra salva som man kan lägga på?

Jag rider just nu med en sadelgjordstunnel i teddy.. men han hade skav innan jag satte på det.

Några tips?

Sv: Mot skavsår?

När en häst får skavsår från sadelgjorden är det bästa att du rider barbacka - alltså ingen sadelgjord över skaven!

Det ska du göra tills skaven är bortläkta.
Smörj gärna på salva under tiden de håller på att läka, helosan, idomin, inityol (stavning) i princip vad som helst går bra.

För att förebygga så att det inte blir skavsår sen när du börjar rida med sadel igen, är att se till att borsta NOGA, mer noggrannt än du gjort innan! Dessutom se till att sadelgjorden/sadelgjordstunneln alltid är ren när den ska ligga mot hästens hud.

Jag tror att Helosansalva funkar ganska bra, så länge det inte är öppna sår liksom, utan mera skrap.. eller jag kanske har fel. Jag har en skimmel som är ganska känslig i huden o rätt lätt får skav. Jag brukar gnida in lite Helosansalva på de "lite extra utsatta områderna" som sadelgjordstaden, där tränset sitter osv. Den salvan är ju iaf mjukgörande.

Oh no.. rida barbacka?

Rena självmordsförsöket på min pålle :eek:

Använd inte en sadelgjordstunnel i teddy den kommer bara göra det värre. Investera i en riktig i äkta fårskinn istället.

Om du inte kan rida barbacka så kanske hästen kan få vila en vecka eller så så det börjar läka.

Sv: Ridsår!/sammanfogad

Som mysboll sa: isf får hästen vila.
o hennes idé om att byta tunnel e itne dum den heller :angel:
Men i vilket fall:
Skaven måste få läka bort innan du täcker dem med sadelgjord.

Om du inte vill ställa av hästen, o inte rida barbacka, så kan du ju alltid longera (Utan gjord o inspänning doc, förståss) elelr löslongera, gå promenader osv.

Aah. joo, jag tänkte på vila då..

Ska rådgöra med min tränare så får vi se vad det blir :)

tack för all hjälp! :)

Har ni sammanfogat en tråd om en ryttare som får skavsår i rumpan med en häst som får skav av sadelgjorden????????

:crazy:

ganska dumt att sammafoga två trådar om olika saker.. (vad har sadelgjordsskavsår på häst med ryttarhälsa att göra liksom?)

ehh ja till saken (ridsårsdiskssionen).. har man nylonstrumpbyxor under ridbyxorna får man inga skavsår, riktiga cowboysare har strumbyxor under jeansen.. annars skulle dom bara ha köttiga sår och inga ben alls liksom :D

Strumpbyxor under ridbyxorna?? :eek: Är du seriös?

Nu har ju ridsåren läkt sej men till nästa gång så vet jag inte om jag ens vill prova ditt tips.

Tackar dock och bugar djupt.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 367
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 232
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 549
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras