Sv: ridponnyhingst-tips tack!
Jag hoppas att moderator läser detta inlägg, då det är rena rama reklamen för en speciell hingst, samt nedsabling av andra hingstar, detta om något måste väl anses som jäv samt opassande på detta forum?Jag söker en hingst som nedärver en riktigt bra front och hals!
och utöver detta även har bra ben, sadelläge och inte för "lång" i kroppen.
De jag har tänkt mest på är Jarno och Bodethals Notre Petit(där är jag dock lite osäker på halsen...), men jag gillar också EG Goodwin, även om han känns som ett osäkert kort då man inte vet vad han nedärver!
Hej Evergreen.
Jag skall ge dig ett allmänt svar om att använda en ung ridponnyhingst, typ Goodwin.
Nu är det "jäv" eftersom Goodwin är född hos mig.(dock inte ägd)
Nåväl, när det gäller int. ridponnyavel så går ca 90% av betäckningarna på unga lovande hingstar. Då handlar det om hingstar som har starka härstamningar och kan förväntas ärva ner sig så de är vad man bruklar säga "konsoliderade genetiskt".
Varför 'är det så här, ju ridponnyavel har varit så snabb, bara för ett par årtionden fanns inte någon egentlig sportponnyavel utan då var det rasavel inom ponnyrasena. Sedan har sporten expanderat och sportponnyaveln blivit allt mer utstuderad och INGEN bra ung hingst stannar länge i avel utan sportten betalar betydligt mer än avelsvärdet.
Det här handlar i allra högsta grad om hingstar typ "Goodwin", han har en väldigt starkt möderne (bönnigers starkaste mödernelinje) och fäderne och flera syskon som allradedan är etablerade avelshingstar och sportponnyer på int, nivå. och utsikterna att han ärver ner det man ser är höga.
Det här vet initierade och passar på, denna sässong och ev. nästa -sedan är det för sent, ägaren kommer att sälja till sporten.
Det här gäller då Goodwin som jag känner till, men det gäller också andra unga begåvade hingstar med en solid härstamning och sportegenskaper.
Vad som man dock måste se på individen är PRESTATION dvs goda bruksegenskaper, det räcker inte med fagert utseende och "fantastisk härstamning".
Unga hingstar med "fagert utseende" och fantastisk härstamning" men som inte har de bästa bruksegenskaperna kommer att vara i avel länge och kanske även lämna bra--de hingstarna kan man använda när man vill.
Se upp med hingstar som har "fagert utseende", "fantastisk härstamning" och PRESTATION, dom säljs så snart någon bretalar mer än avelsvärdet.
Hingstar i farosonen.
BNP, Jarno, Metall, Goodwin.
Alla har stark härstamning, god exteriör och visat goda sportegenskaper..
Hälsningar
Eva.G
mvh Poloplayer (som inte äger någon godkänd ridponnyhingst, men dock avlar med viss kunskap sedan många år.)