ridponnyhingst-tips tack!

Sv: ridponnyhingst-tips tack!

Jag söker en hingst som nedärver en riktigt bra front och hals!
och utöver detta även har bra ben, sadelläge och inte för "lång" i kroppen.

De jag har tänkt mest på är Jarno och Bodethals Notre Petit(där är jag dock lite osäker på halsen...), men jag gillar också EG Goodwin, även om han känns som ett osäkert kort då man inte vet vad han nedärver!

Hej Evergreen.

Jag skall ge dig ett allmänt svar om att använda en ung ridponnyhingst, typ Goodwin.

Nu är det "jäv" eftersom Goodwin är född hos mig.(dock inte ägd)

Nåväl, när det gäller int. ridponnyavel så går ca 90% av betäckningarna på unga lovande hingstar. Då handlar det om hingstar som har starka härstamningar och kan förväntas ärva ner sig så de är vad man bruklar säga "konsoliderade genetiskt".

Varför 'är det så här, ju ridponnyavel har varit så snabb, bara för ett par årtionden fanns inte någon egentlig sportponnyavel utan då var det rasavel inom ponnyrasena. Sedan har sporten expanderat och sportponnyaveln blivit allt mer utstuderad och INGEN bra ung hingst stannar länge i avel utan sportten betalar betydligt mer än avelsvärdet.

Det här handlar i allra högsta grad om hingstar typ "Goodwin", han har en väldigt starkt möderne (bönnigers starkaste mödernelinje) och fäderne och flera syskon som allradedan är etablerade avelshingstar och sportponnyer på int, nivå. och utsikterna att han ärver ner det man ser är höga.

Det här vet initierade och passar på, denna sässong och ev. nästa -sedan är det för sent, ägaren kommer att sälja till sporten.

Det här gäller då Goodwin som jag känner till, men det gäller också andra unga begåvade hingstar med en solid härstamning och sportegenskaper.

Vad som man dock måste se på individen är PRESTATION dvs goda bruksegenskaper, det räcker inte med fagert utseende och "fantastisk härstamning".

Unga hingstar med "fagert utseende" och fantastisk härstamning" men som inte har de bästa bruksegenskaperna kommer att vara i avel länge och kanske även lämna bra--de hingstarna kan man använda när man vill.

Se upp med hingstar som har "fagert utseende", "fantastisk härstamning" och PRESTATION, dom säljs så snart någon bretalar mer än avelsvärdet.

Hingstar i farosonen.
BNP, Jarno, Metall, Goodwin.
Alla har stark härstamning, god exteriör och visat goda sportegenskaper..
Hälsningar
Eva.G
Jag hoppas att moderator läser detta inlägg, då det är rena rama reklamen för en speciell hingst, samt nedsabling av andra hingstar, detta om något måste väl anses som jäv samt opassande på detta forum?
mvh Poloplayer (som inte äger någon godkänd ridponnyhingst, men dock avlar med viss kunskap sedan många år.)

Den gillar jag skarpt. Det är hingstval -09 till mitt sto.
Och jag använde honom i år på mitt favoritsto, jag längtar redan efter kommande föl, jag tänkte att det är bäst att använda honom innan nån tävlingsryttare får upp ögonen för honom och lägger *an offer you can't refuse*!

Sedan påstås det ju i Holland att fadern Coelehagens Let Be The Best kan nedärva en viss rörelsestörning i bakdelen, vilket är konstaterat av oberoende sakkunninga, och därför är det blodet ej så eftertraktat numer, kanske därför att sonen hamnade i sverige.

Tycker det är lite fult att uttala sig om hingstar på detta viset! Först säger du att det "påstås" i Holland. Sedan är det "konstaterat av oberoende". Låter mer som skitsnack....

samt nedsabling av andra hingstar, detta om något måste väl anses som jäv samt opassande på detta forum?

Då får vi väl hoppas moderatorn läser dina inlägg också!

Ja, jag har kollat på honom! Han är verkligen jättefin! Men jag blev lite skeptisk då han ej finns med bland de godkända hingstarna hos asrp, hur kommer det sig egentligen?!

Stoet står förövrigt på station just nu och ska semineras med Jarno idag!

Jarno är en fantastisk hingst! Har sett många avkommor efter honom. Alla har de bra halsansättningar med fantastisk gång! Du blir säkert inte besviken. Lycka till!

Tycker det är mkt intressant att du säger så om let's be the best då jag har hört en helt annan version.

Har själv haft en avkomma till honom och vet folk som har försökt få tag på fler avkommer utan att lyckas. Hästhandlaren som jag känner har försökt att få tag på fler men de vill helst inte släppa de ut landet pga av att de är väldigt bra avkommer han lämnar.

Tycker det är lite fult att uttala sig om hingstar på detta viset! Först säger du att det "påstås" i Holland. Sedan är det "konstaterat av oberoende". Låter mer som skitsnack....
Jag uttryckte mig kanske lite oklart, vissa oberoende avelskunniga uppfödare i Holland ANSER att den hingsten kan ge en viss rörelsestörning i bakkärran. Därför är han inte en populär hingst numer, och finns inte så många avkommor. Om hans blod vore så oerhört eftertrakat hade det inte gått att köpa loss en son(även om han var för liten för att kunna visas i Holland) till honom för det priset som C Prince Thatch köptes för. Holländarna är långt långt före oss vad gäller avel/blodslinjer och dom idkar ingen välgörenhet, det som inte är säljbart avlas inte på, så enkelt är det.
Det är alltid mkt hysch hysch om hingstar, men förr eller senare kommer alltid sanningen fram när avkommorna visas upp. Det är alltid tråkigt för folk som äger avkommor till en hingst som senare kanske visar sig producera nåt ej önskvärt.

Top Nonstop är en snygg, trevlig hingst med flera meriterade avkommor i Tyskland

Jag uttryckte mig kanske lite oklart, vissa oberoende avelskunniga uppfödare i Holland ANSER att den hingsten kan ge en viss rörelsestörning i bakkärran. Därför är han inte en populär hingst numer, och finns inte så många avkommor. Om hans blod vore så oerhört eftertrakat hade det inte gått att köpa loss en son(även om han var för liten för att kunna visas i Holland) till honom för det priset som C Prince Thatch köptes för. Holländarna är långt långt före oss vad gäller avel/blodslinjer och dom idkar ingen välgörenhet, det som inte är säljbart avlas inte på, så enkelt är det.
Det är alltid mkt hysch hysch om hingstar, men förr eller senare kommer alltid sanningen fram när avkommorna visas upp. Det är alltid tråkigt för folk som äger avkommor till en hingst som senare kanske visar sig producera nåt ej önskvärt.

Poloplayer, jag besöker sällan denna sida men ibland "Scannar jag av" - den hingst som i Holland anses nedärva räörelsestörningar är av den anledningen inte godkänd i NWR.

Alla NWR hingstar avkommebedöms efter tre lämnade årgångar och visar dom någon form av ej korrekt nedärvning tas de ur avel.

Du är ute och far efter Leundsvelds Lord, en underskön hingast som premierades men blev inte godkänd vid bruksvärdering pga. rörelsestörning bak.

Han for till Tyskland och Rheinland gick i topp på hingstpremieringen gjorde ett superbra Tyskt bruksprov och användes i avel i Holland. L.L hade även en kort men mycket framgångsrik sportkarriär.

Avkommorna ville han registrera i NWR, och det var bråk om det--men enligt EU direktiv kunde dom inte utestängas - så han är NWR född, godkänd i Tyskland men får lämna AVKOMMOR till NWR.
Samma gäller för många NWR hingstar bl.a den i Sverige verksamma S. Dancer, han blev också kasserad i NWR, men gick via Tyskland och blev stambokshingst.

Det har visats många avkommor efter L.L vid premiering och dom har varit MYCKET bra, flera har dock kasserats pga samma rörelsestörning som fadern har - en avkomma har dock godkännts som NWR hingst och han är också NWR´s framgångsrtikaste unga sportponny i dag. Hagelkruis Valentijn
Nr: 02.00932
Geboortejaar: 2002 http://www.nwpcs.nl/fokkerijzaken/stamboom/index.php?ID=1681

I Sverige verkar hingstar i "skenet av" att vara NWR hingstar, så är det långtifrån med alla.

NWR har väldigt höga krav och det är skillnad på NWR stambokshingst och NWR född hingst stambokförd i "annan" avelsförening. (eller inte stambokförd alls)

peråke

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 675
Senast: HMQ
·
Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
4 127
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur