ridponnyhingst-tips tack!

Evergreen

Trådstartare
Jag söker en hingst som nedärver en riktigt bra front och hals!
och utöver detta även har bra ben, sadelläge och inte för "lång" i kroppen.

De jag har tänkt mest på är Jarno och Bodethals Notre Petit(där är jag dock lite osäker på halsen...), men jag gillar också EG Goodwin, även om han känns som ett osäkert kort då man inte vet vad han nedärver!
Jag vill helst ha en hingst utan halvblod bakom.

Stoet fick i år ett föl(efter en halvblodshingst) som ser jättefint ut, MEN, har lite kort hals! Annars mycket fin resning!

Stoet själv har fått en 8 på sin typ, men är något lågställd och främst halsansättningen kunde vara lite bättre!
Hon är en "förstagångskorsning" mellan arab/welsh, mer dressyrinriktad än hopp. Trevligt temperament! Rör sig helt okej, lätt, med mycket knän.

Tips och råd tack!
Gärna synpunkter på de hingstarna jag funderar på, men även förslag på andra hingstar och vad de nedärver!

Sv: ridponnyhingst-tips tack!

Jag är jättenöjd med mina Hanassie avkommor.
2 killar med bra resning o gång.
Även sadelläge. Mycket bra temperament på båda.
Här är den äldste 14mån.
196-08014.jpg

Han är lite åskloj på bilden --- o sommarrund:grin:.
Mamma är ren welsh sek B...men för stor 147cm.
Du får tänka bort lite mage på honom.;)

Ps. Han rekommenderades av AVN att sparas som hingst.
Ser att sadelläget inte syns så bra på denna bild...men han har en bra manke.

den såg ju fin ut :)
jag har kikat lite på Hanassie också, tycker han verkar vara en trevlig och komplett hingst, men det har inte riktigt "klickat" bara. jag får nog ta och kolla upp honom lite noggrannare!

har du fler bilder på dina unghästar?

Tack!
Man får inte glömma att Hanassie är en gammal hingst o att gamla gubbar inte alltid är lika vackra som yngre. Men de nedärver inte sin ålder haha.
Jag har fler bilder i albumet på min hemsida. Du hittar den under min profil.
Hanassie avkommorna heter Hanacoz o Hennezzy.
I år är deras mamma betäckt o dräktig med Elegant som jag också tycker har bevisat sin nedärvning med presterande avkommor.

Får jag stjäla tråden ..

Vilka riktigt bra ridponnyhingstar finns i Kat C ? Eller som iallafall ger litet ?

Tänkt till ett fbl sto.

Har du tittat på Speykbosh Diablo...jätte fin hingst och ett otroligt steg

samma här, urläcker...hade jag haft ett ponny sto hade han lätt varit kandidat till henne

Ja, jag har kollat på honom! Han är verkligen jättefin! Men jag blev lite skeptisk då han ej finns med bland de godkända hingstarna hos asrp, hur kommer det sig egentligen?!

Stoet står förövrigt på station just nu och ska semineras med Jarno idag!

Han är stamboksförd i Rid & Sportponnyföreningen i Sverige som har ett sammarbete med hans hemma förening i Holland! Hans avkommor får delta i samtliga ungponnyaktiviteter och på alla utställningar arrangerade av Spaf.

NYSONIA1.jpg

Vårt 1 års sto E: Likstahöjdens Komet U:Welshsto
Lång hals ,vackert huvud
Ej så överbyggd ,som bilden ser ut,,,
NYSONIA2.jpg

Tror även att det var så att han gick det hollänska bruksprovet o på en sådan ung hingst skulle det bli mycket med ett bruksprov till så snart...så han fick ta det lite lugnare ett tag. Mycket förståndigt av ägarna tycker jag.
Inget som säger att han kanske inte gör ett bruksprov för ASRP något annat år.
Med de resultaten han hade i hollänska bruksprovet så finns inget som talar emot att han även skulle göra ett bra bruksprov här.

Tror det finns att läsa om det på hans hemsida.

Jag söker en hingst som nedärver en riktigt bra front och hals!
och utöver detta även har bra ben, sadelläge och inte för "lång" i kroppen.

De jag har tänkt mest på är Jarno och Bodethals Notre Petit(där är jag dock lite osäker på halsen...), men jag gillar också EG Goodwin, även om han känns som ett osäkert kort då man inte vet vad han nedärver!

Hej Evergreen.

Jag skall ge dig ett allmänt svar om att använda en ung ridponnyhingst, typ Goodwin.

Nu är det "jäv" eftersom Goodwin är född hos mig.(dock inte ägd)

Nåväl, när det gäller int. ridponnyavel så går ca 90% av betäckningarna på unga lovande hingstar. Då handlar det om hingstar som har starka härstamningar och kan förväntas ärva ner sig så de är vad man bruklar säga "konsoliderade genetiskt".

Varför 'är det så här, ju ridponnyavel har varit så snabb, bara för ett par årtionden fanns inte någon egentlig sportponnyavel utan då var det rasavel inom ponnyrasena. Sedan har sporten expanderat och sportponnyaveln blivit allt mer utstuderad och INGEN bra ung hingst stannar länge i avel utan sportten betalar betydligt mer än avelsvärdet.

Det här handlar i allra högsta grad om hingstar typ "Goodwin", han har en väldigt starkt möderne (bönnigers starkaste mödernelinje) och fäderne och flera syskon som allradedan är etablerade avelshingstar och sportponnyer på int, nivå. och utsikterna att han ärver ner det man ser är höga.

Det här vet initierade och passar på, denna sässong och ev. nästa -sedan är det för sent, ägaren kommer att sälja till sporten.

Det här gäller då Goodwin som jag känner till, men det gäller också andra unga begåvade hingstar med en solid härstamning och sportegenskaper.

Vad som man dock måste se på individen är PRESTATION dvs goda bruksegenskaper, det räcker inte med fagert utseende och "fantastisk härstamning".

Unga hingstar med "fagert utseende" och fantastisk härstamning" men som inte har de bästa bruksegenskaperna kommer att vara i avel länge och kanske även lämna bra--de hingstarna kan man använda när man vill.

Se upp med hingstar som har "fagert utseende", "fantastisk härstamning" och PRESTATION, dom säljs så snart någon bretalar mer än avelsvärdet.

Hingstar i farosonen.
BNP, Jarno, Metall, Goodwin.
Alla har stark härstamning, god exteriör och visat goda sportegenskaper..
Hälsningar
Eva.G

Skriver i den här tråden så att jag kommer ihåg den :d

Sitter själv i funderingar på om jag inte skulle ta och betäcka mitt ponny sto nästa år eller året därpå.

Blev lite halft förälskad i den där Notre Petit.

Får jag stjäla tråden ..

Vilka riktigt bra ridponnyhingstar finns i Kat C ? Eller som iallafall ger litet ?

Tänkt till ett fbl sto.

Coelehages Prins Thatch ska enligt ägaren ha smått i 5 generationer bakåt, vilket borde ge en bra chans för att han lämnar smått också. Han var Årets Hingst vid ASRPs bruksprov 2008.

Colenhages PF är en ren korsningsprodukt med rena fullblod inom två led.
peråke

tack för ett väldigt bra och tankvärt svar!

får se om mitt sto är dräktigt nu, är hon inte det får jag se om jag testar jarno ett försök till eller ev. byter hingst...

Coelehages Prins Thatch ska enligt ägaren ha smått i 5 generationer bakåt, vilket borde ge en bra chans för att han lämnar smått också. Han var Årets Hingst vid ASRPs bruksprov 2008.
Nåja, det där var nog en sanning med modifikation....det är ingen hemlighet att Prince Thatch har helbröder som är 155cm höga, samt att han ALDRIG skulle kunna bli godkänd i Holland. Hans fullblodsinslag är normalstora hästar så att påstå att det ligger smått 5 generationer bakåt är nog att leka lite väl mkt med sanningen. Sedan påstås det ju i Holland att fadern Coelehagens Let Be The Best kan nedärva en viss rörelsestörning i bakdelen, vilket är konstaterat av oberoende sakkunninga, och därför är det blodet ej så eftertraktat numer, kanske därför att sonen hamnade i sverige.

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 675
Senast: HMQ
·
Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
4 127
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur