Ridponnyavel - välja hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady II
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 6 861
L

Lady II

Jag har ett ridponnysto som jag har tänkt betäcka till våren. Frågan är bara vilken hingst man ska välja, någon som har tips och vill dela med sig av egna erfarenheter?

Min ponny är e. welshhingst u. halvblod 136 cm hög och smäcker. Snäll men tuff, bra exteriör (40p). Eftersom hon själv har en väldigt bra hoppteknik vill jag ha en bra hopphingst till henne. Jag har senare tänkt att sälja fölet.

Funderar nu på Poetic Justice, på grund av hans goda nedärvning i hoppning, men han är ju tyvärr inte godkänd för ridponnyavel och jag vet inte om det är så bra att blanda in connemara. Annars verkar Verona´s Gerswin och Top Nordpol intressanta, någon som vet något om deras avkommor?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridponnyavel - välja hingst

Hej! kul att du ska betäcka.. men om vi ska kunna tipsa bra måste vi nog veta stammen o om du vill betäcka naturligt(o i såfall hur långt vill du åka) eller semin.
prillan

Det är klart, hon är e. Simberg Senator ue. kaliber. Både naturlig och semin fungerar bra.

Det är klart, hon är e. Simberg Senator ue. kaliber. Både naturlig och semin fungerar bra.

Ahh!underbar stam, har en kille efter din häst farfar!! :love: o har haft ett halvblod efter kaliber..
Men du ska kontakta Moflo(stuteri eller här på buke) hon är expert på vad som är bäst på Bravadblod.

Mitt tips är Minotarius, en godkännd RP hingst som är halvblod(med fullblod)(tror inte på o blanda in connemara) o han är en mkt duktig hoppare o det borde inte vara några problem med storleken.O jag har bara positivt att säga om welsh/halvblod, känner många duktiga o fina ponnyer
kolla här http://www.penarpsgarden.com/
prillan

Senast ändrad:

Har du något kort på fölet som du kan visa och vad har du för stam på mamman.

Det allra enklaste är att ta en helg och åk runt till olika hingstägare, se hingsten i hagen och hur den är att hantera det kommer att ge dig en annan bild av hur hingsten är än på ett foto eller hemsida.

Det finns många fina hingstar.....

Håller med dig. Hade jag bara haft lättare att resa hade jag gärna åkt o tittat på hingstarna jag betäckt stona med, men tyvärr är det svårt.
Så mycket som inte meriter, foton osv inte kan tala om.

Jag rekommenderar dig att åka och titta på den årliga hingstpremieringen. 2007 kommer den att vara i Halmstad 9-11 mars. Det är ett bra tillfälle att se många hingstar samtidigt och man ser dem även ridna. Förhoppningsvis kommer du att få se många hingstar även i hingstshowen.

*KL*
Jag har ev möjlighet att få låna ett ridponnysto för att betäcka till våren. Hon är av den lite grövre typen och ganska hög. Tror att det skulle vara bra med en inte så stor hingst och av det ädlare slaget.
En hingst som jag fallit för är Rotherwood Panache, som fanns ett tag i Sthlm-trakten tror jag. Han var tävlingsponny och var ej till avel.
Hoppas att han kommer att vara till förfogande denna säsong. Har dock inte en aaaning om var han håller hus.
Han är väl BRP så gångarterna är nog inte så spektakulära. BRP skall väl i första hand vara trevliga för små barn att sitta på. Han är en liten, hyper ädel ponny så jag tror att han kan förbättra det som felas stoet.

Rotherwood Panache ska jag själv använda ett år, han har en mycket hög ridbarhet, och hans stam går inte av för hackor! Bra val.

Jag ska använda honom på en av mina ungston när hon blir 3 år är tanken!

Skulle vara noga med att välja en hingst med en stam som håller ponny måttet 3 generationer bakåt.
Finns ju alltid en risk att den blir övervuxen när det finns hbl i den.
Men om du inte tänkt behålla avkomman gör det kanske inget om det skulle bli en c-ponny?
Kanske satsa på en bra c-ponny hingst?
Rodde har säkerligen bättre koll på hopphingstarna än jag.
Jag känner i princip bara till de i ASRP.

.
Annars verkar Verona´s Gerswin och Top Nordpol intressanta, någon som vet något om deras avkommor?

Verona´s Gerswin godkändes först för Svensk ridponnyavel, därefter för Tyska Hannover. Han gjorde bra bruksprov både i Sverige och i Tyskland.
I Tyskland blev han inte bara godkänd utan dessutom PREMIE hingst vilket innebär att han bedömdes vara med marginal över genomsnittet.
Detta medförde att han fick många ston och han har nu legat bland de hingstar som har flest betäckta ston inom ASRP i fyra betäckningssäsonger.
De äldsta avkommorna blir i år fyra år.
Hitintills är avkommorna så unga att de endast kunnat exteriörbedömas, vid utställningar och fölbedömningar har hans avkommor gått väldigt bra.

Top Nordpol är då en Tysk importhingst, han var vid importen redan etablerad avelshingst och avkommebedömnd med Elit. Själv har han int. sportmeriter i hoppning.

De Tyska avkommorna har gått bra i avelssamanhang han har fem godkända söner i avvel och många sk. St.Pr.Ston--vilket är i Tyskland ston med samma kvalite som hingstar och dom har ungefär samma procedur att gå igenom--först premiering i diplomnivå därefter godkända bruksprov.

Avkommornas prestationer i sporten blir bättre och bättre för varje år--dom är nu så gamla att de nått de högsta klasserna.
I Tyskland rankar man hingstarnas avkommors sportmeriter efter hur mycket prispengar de tillsamans tjänat in. (det blir ju en bild av antalet plac/vinster för avkommorna--desto högre klasser ju större vinstpengar).

Top Norpol har för varje år som går kommit allt högre upp i rankinglistan, 2006 är han placerat sig bland "topp hundra" av tretusen rankade hingstar.
Avkommorna har placeringar i de högsta klasserna i både hoppning och dressyr.

I Sverige har vi sett den första årgången föl födda, jag har sett tre stoföl och de var väldigt nätta söta och rörde sig bra.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ang. Top Nordpol (eftersom han har kommit på tal) - är det någon som vet om han kommer vara kvar i Sverige även denna säsong?
Står ju på hemsidan att -06 skulle vara den sista, men samtidigt så finns han ju kvar på sidan.

mvh annmik

(jo, säkrast är förstås att kontakta dom som har honom, men men)

Kan man hitta denna R Panache någonstans på nätet?

HejsanHejsan!:smirk:
Jag är en tjej som är tretton år, och jag rider Rotherwood Panache. Han finns nu i Mockfjärd, Dalarna. Det är min hopptränare Åsa, som har honom nu, som så många andra hästar som också dom ägs utav Annelie. I stallet finns även Princess och Pionella ( jag tror att det stavas så ):p . Både Princess och Pionella är avkommor ifrån Panache*. Jag vet att Panache har åtminstone en avkomma till, men jag vet inte vad den heter. Panache har jättefina gångarter.
Mvh/Louise:D

Jag är en tjej som är tretton år, och jag rider Rotherwood Panache. Han finns nu i Mockfjärd, Dalarna. Det är min hopptränare Åsa, som har honom nu, som så många andra hästar som också dom ägs utav Annelie. I stallet finns även Princess och Pionella ( jag tror att det stavas så ):p . Både Princess och Pionella är avkommor ifrån Panache*. Jag vet att Panache har åtminstone en avkomma till, men jag vet inte vad den heter. Panache har jättefina gångarter.

Hade inte han inlett en lovande karriär som dressyrponny i Stockholmstrakten? Jag vet i alla fall att han gjorde bra ifrån sig då.

hejsan, Louise här igen :D
Jag menade Princess och Pollianna, inte Princess och Pionella.
Mvh/Louise

Ja, Top Nordpol kommer vara här 2007 också.
Jag kommer nyss från 2 veckors praktik på stället där han står och då jag är lite inne på att själv använda honom till mitt ponnysto så frågade jag "ägarna" ;)
Han är en urläcker hingst som gör sig ännu bättre i verkligheten än på bild!

Jag pysslar med en Panacheavkomma :love: Solfågel heter hon.
u. Saran Songbird - ue. Valiant

*KL*
Jag har ev möjlighet att få låna ett ridponnysto för att betäcka till våren. Hon är av den lite grövre typen och ganska hög. Tror att det skulle vara bra med en inte så stor hingst och av det ädlare slaget.
En hingst som jag fallit för är Rotherwood Panache, som fanns ett tag i Sthlm-trakten tror jag. Han var tävlingsponny och var ej till avel.
Hoppas att han kommer att vara till förfogande denna säsong. Har dock inte en aaaning om var han håller hus.
Han är väl BRP så gångarterna är nog inte så spektakulära. BRP skall väl i första hand vara trevliga för små barn att sitta på. Han är en liten, hyper ädel ponny så jag tror att han kan förbättra det som felas stoet.

Nu finns Panache hos mina kompisar i Kilafors.
Han tävlas i hoppning och det går faktiskt riktigt bra.
Så sent som idag var han tvåa i en regional LB OCH LA, och förra helgen (tror jag) var han tvåa i en nationell LA! :D
Han är redan kvalad till MSV.

Lite bilder från idag...

Adressen till hela albumet med fler bilder på Panache:
http://s34.photobucket.com/albums/d127/Pubriacones/Rotherwood Panache/

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 915
Senast: Kisseninan
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 872
Senast: fia-lisa
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Ramona
·
Avel Ja som rubriken lyder... Det här är helt för min egen del, jag avlar inte själv och har inte tankar på det så allt som skrivs här är...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 780
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka