Ridövningstips på ridbana

Myzan87

Trådstartare
Nu har den lilla fantasi jag hade, tagit slut. Har en unghäst som rids mycket ute i skogen vilket hon rivs mycket bra med. Men nu vill jag börja lite smått på ridbanan dock är hennes motivation inte den bästa. Hon tramsar lätt och går sina egna vägar lite så jag tänkte om man använde redskap till att få henne tycka det är roligt. (ja, även lite för min del)

Hittills har jag kommit på slalom mellan koner/sockerbitar och lika så gå på en volt inom sockerbitarna. Prövade volten i söndags och det gick mycket bra, första gången hon inte styrde utåt.

Så, kom med alla förslag ni kan komma på! Övningar som gör att hon senare kan gå i rätt form och att hon tycker det är kul. Som det är nu är hon ganska spänd och undrar vad i h*lvete jag sysslar med. "Vadå, gå runt? Men där finns inget att gå runt" (ni kanske förstår..?) medans i skogen går vi runt träd, över träd m.m. och hon tycker det är super kul (kanske skulle bli en hoppeponny med tanke på hinderna på ridbanan...över, runt..:D )

Sv: Ridövningstips på ridbana

Hur gammal är hon?
Försök att börja flytta henne lite för skänkeln varje gång hon "flamsar" iväg, lägg en volt, en åttvolt, en volt tillbaka etc något som leder tankarna till koncentration.
Övergångar är också en otroligt bra sak, halvhalter etc. Men det beror ju lite på hur ung hon är och hur outbildad.
Men volter, flytta o.s.v. kan du ju göra även i skritt.

hon blir 6år men har mer eller mindre bara blivit riden i skogen, mest pga att ridbanan saknades. Så egentligen är hon rätt outbildad (åtminstonne på ridbanan för i skogen förstår hon vad jag vill).

På vanliga spåret går det bra att rida men det är på volterna, serpentiner osv som hon börjar "dra ut" efter ett tag. Hjälper inte att ta ett ledande tygeltag och lägga till skänkeln för att få henne till att flytta inåt.

Med andra ord funderade jag på om det fungerar bra för henne att gå runt sockerbitarna, gå slalom mellan sockerbitar. Grejer som finns där, som man inte kan gå på. Koner i hörnen fungerar bra. Men det är bara 3 grejer jag kommer på. Det måste finnas mer att hitta på? :confused:

om man ger en häst mkt beröm för minsta lilla bra sak tex framåtbjudning så tycker dom att det är roligare :p om hon aldrig har gått på ridbana så kanske hon tycker om att bli tömkörd?? en idé bara... eller att man ställer upp små låga hinder (typ 2 st bara) för då kan man hoppa som nån gång då och då så brukar dom tycka att det äe roligare igen.. :) lycka till!!!

Vet inte om det var riktigt det har du var ute efter men jag
brukar ofta träna på att göra halt mitt över en bom , då står
min ponny alltid helt stilla , om jag bara gör en vanlig halt börjar
hon lätt flamsa , ta snedsteg m.m

lägg bommar som du kan gå emellan. det är en bra övning på att hålla hästen rak. gö en liten bana med olika skaer du ska passera och gå emellan, förbi osv. men försök även träna lite " vanlig dressyr" även om den inte nu är så duktig så kommer den att lära sig. Försök att ha kul och ta en bit i taget.

Då tycker jag absolut du kan flytta henne lite för skänkeln o.s.v. för att locka fokus till ridningen och det är bara att vara konsekvent och försöka igen, igen, igen om hon inte lyssnar. Tyvärr ( ;) ) finns det ju inga genvägar till det, det är bara att fortsätta hela tiden och locka henne till arbete med massor av beröm och varierande arbete på banan också.
Själv lyckas jag alltid få hästar som tycker det är dödstråkigt i skogen och buskul på bana eller i ridhus.

isaaak_, Charmelione, annika_thn: Det var exakt sådana svar jag önskade mej! :bow: Bara vanlig "vardagsmat" men som är nyttiga.

Har tömkört henne mycket ute i naturen och det tyckte hon var skoj. Numera blir det inte längre men vet inte riktigt varför.

Hon tycker det är skoj att hoppa. Då lägger hon verkligen på en extra rem och spettsar öronen. Nån gång hoppade hon en liten häck in till någons trädgård när hon slets sej från mej :D (kunde lika gärnaha springit ut på vägen eller in på gården)

En liten funderare bara....Jag är själv ingen "ridbane" människa utan trivs bäst ute i skogen. Så det är kanske även jag som behöver dessa synliga grejer för att vara mer seriös..?

synd att det inte finns någon genväg :D Men mycket hänger ju på vad jag tycker och personligen tycker jag inte det är kul med en slät ridbana där man kan göra cirklar, serpentiner m.m. Utan det ska finnas ett mål ex. ta sej runt konen där borta.

Så med andra ord tycker jag det är roligare att hoppa för då händer det något, du ser vad du har åstakommit. Tror nog att det skulle vara kul att sitta på en utbildad häst som verkligen kan det man ber om :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 778
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 642
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 661
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka