Ridövningar.

Z

zorro823

Hej! Jag har en ponny som jag haft i ca 5 månader.Han är stel och det krävs en timmes framridning för att han ska släppa till. Han är inte så lyhörd och känslig. Så har ni några tips på ridövningar? Det vore super!:laugh:
 
Sv: Ridövningar.

Jag tycker själv att skänkelvikningar är bra. Det fungerar ute i skogen och på banan. Jag upplever det som lösgörande, men var noga med att han/hon inte fuskar utan att benen verkligen korsas. Även skolorna är väldigt lösgörande tycker jag. Rider du på bana tycker jag att 8-volter är bra.
 
Sv: Ridövningar.

i skogen. gör lite skänkelvikningar på vägen, när ni kommer till korsningar, gör lite volter. se upp för bilar bara. korsningar på grusvägar upplever jag som väldigt stora runt omkring våran gård! :) nästan som 30m volter :D

I ridhus. variera tempo. väldigt mycket övergångar så hästen blir avslappnad och behöver lyssna på dina hjälper. ex halt från galopp eller skritt-galopp- skritt..
variera voltstorlekar. serpentiner (stavning?) kan du göra, samt i "böjarna" kan du göra 5-10m volter, skänkelvikningar (gärna halva, in på meddelinjen, rakställ, ut på samma långsida igen.

sitt inte och gör massa böjningar på volter för länge och för mycket, sliter otroligt mycket.
 

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
333
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: Amanda_F
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp