Ridolycka....

Det är väl ändå bättre att överleva än att bli "mosad" av en bil, även om man inte kan anmäla. :crazy:

Det är bara tillåtet att passera i 70 om man kan göra det utan att skada (eller riskera att skada) någon, oavsett hur vederbörande tar sig fram på vägen. Sedan är det väl iofs mer eller mindre omöjligt att sätta dit någon för att vederbörande kunde ha skadat någon, men undgått med en hårsmån.

Lagen talar väl nästan aldrig om hastigheter, mer om att man inte får framföra sitt fordon snabbare än att man kan stanna om något hamnar ivägen.

Detta borde egentligen flyttas till hästverksam där juridiken normalt diskuteras!

Jag repeterar:

För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Självklart gäller detta både ryttare och bilförare. Krävs det att bilföraran stänger av motorn ska han väl i rimlighetens namn göra det? Krävs det att ryttaren tar hästen av vägen ska han göra det! Händer det en olycka och man inte stannar är det smitning för båda parter. (Ansåg polisen som inte villa ta emot anmälan att det inte var smitning eftersom det inte var en trafikolycka eller har man överhuvudtaget inte tagit ställning till den frågan?)

Så långt gäller samma regler, men när olyckan har inträffat skiljer det. Bilföraren är skyldig att ha trafikförsäkring och räknas i utgångsläget som ansvarig för skadorna. Detta ändras först om ryttaren bedöms vara medvållande eller ensam vållande. Är det riktigt grovt kan det givetvis dessutom bli frågan om vårdslöshet i trafik, alltså "straff" tex böter eller indraget körkort.

jag trillade oxå av en gång men då var det en hund som var boven.

Tyvärr kan jag ju inte anmäla hunden :mad: :rofl:

Hundägare har strikt ansvar, visste du vem det var så det hade i princip bara varit att kräva ersättning! Sveda och värk, förlorad arbetsförtjänst, kostnader för taxi när du inte kunde gå till jobb/skola, kostnader för hästens skador och ersättning för den tid den var obrukbar om den också blivit halt...

Är man hundägare är det extra viktigt att ha en hemförsäkring med en rejäl ansvarsdel!

det finns som sagt idioter!!
Jag är åxo lite skraj när jag ser nån komma i hög hastighet, men då har jag valt att alltid sitta av om jag vet eller känner att pållen inte är riktigt med på noterna.

Och hästar är ju hästar, de flyr hellre än illa fäktar!
Men man vad gör man, man älskar ju dessa hästar.
Hoppas att pållen inte blir rädd fär skåpbilar framöver.

Kram

Vet ni, visst skulle det vara jätte bra om nån kunde ringa den lokala tidningen( där ni bor) och låta dem skriva en artikel om just hästar!!
Ofta vet inte folk hur hästar är, att de är flyktdjur.
Och så skulle man rek. alla bilägare att köra sakta om de fick syn på häst och ryttare på vägen!

Faktiskt skulle det inte alls vara dumt! :idea:

har som inte riktigt koll på regler och dylikt, det är säkert som du säger.

Det jag egentligen ifrågasatte var hur F*N man kan ge sig ut på en väg med en häst som blir så rädd att den inte går att få kontroll över när det kommer en bil. Eftersom olyckan skedde när bilen startade igen och körde därifrån så tror jag inte att man kan få det till en trafikolycka, rätta mig om jag har fel.

vet dessutom en kille som körde förbi en häst (relativt lugnt och försiktigt, ryttaren gjorde inte topptecken och hon såg honom) Hästen får spatt och sparkar mot bilen som får plåtskador, ryttaren blev skyldig att betala i det fallet även om hon ansåg att bilen kört oförsiktigt, eftersom det ansågs att det inte gick att bevisa + att dom inte tyckte hon skulle rida på trafikerad väg med trafikrädd häst.

sen om lagen tillåter att man gör det, det är egentligen skitsamma, det är upp till var och en att utsätta sig för den faran det innebär..

observera även att enda gången jag uttalat mig om lagar har jag skrivit jag "tror" + att någon påstod att det var en skyldighet att stänga av motorn varej gång man såg en häst, ngt jag faktiskt inte köper, det gör säkert inte du heller.

Tack och lov att du inte blev sängbunden för alltid.Visst vågar du rida ut igen,men varför ensam?(om det finns alternativ)Trots allt känner man sig säkrare om man är fler.Jag säger bara jävla bilist.Tyvärr händer detta då man minst anar det.(Min häst är så trafiksäker säger man)det finns ett fåtal som är det.Hästen gjorde säkert vad den tyckte var rätt just då. :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 237
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 427
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar