Ridolycka....

A

Alvia

För tre veckor sedan skulle jag ta en ridtur, hade bestämt mig att rida ut, pysslade om pållen var på riktigt gott humör, gjorde i ordning oss och red ut.

När vi ridit 500 meter ser jag en skåpbil på långt håll komma emot oss i väldig fart på vår smala byväg. Jag tänkte att han saktar väl ner snart men nej. När bilen var ganska nära oss så reagerade pållen med att slänga sig rakt ut framför skåpbilen, dansade runt runt, reste sig och var allmänt skiträdd!

Till slut så fick jag ut pållen på en åker men bara 1 meter från vägen och skåpbilen där stod vi lugnt och så nickade jag till föraren och menade på att han kunde köra iväg och det gjorde han med råge! Rivstart iväg och då blev det som om att tända om pållen. Raketbränsle i rumpan och ut på vägen igen men denna gång åkte jag av!

Jag tror aldrig att det har gjort så ont förut. Lång historia blir kortare så efter ambulans och en lång kväll på akuten som resulterade i facit: en kota av i ländryggen, bortdommnad i ryggen och i ett ben samt en grym SMÄRTA!

Det jag kan rekomendera andra ryttare till är:

Gå aldrig av vägen, bli hellre överkörda! Om man gör som jag försöker rädda livhanken på mig och pållen med att gå åt sidan så går det inte att göra en polisanmälan eftersom det inte var en trafikolycka! Det finns många förare av olika sorters fordon som inte tar någon hänsyn till oss häst och ryttare.

Jag hade ändå tur för bara ett par centimeter till så hade kanske livet blivit förlamat.

Det som stör mig mest är att vederbörande (som vet vem jag är) INTE hört av sig och kollat hur det gick! Alla andra här där jag bor vet så denne person vet nog med men väljer tydligen att helt enkelt strunta i händelsen.

Nu blir det lång rehabilitering, ca 2 månader till med smärta sen ska en förbättring ske, efter det så hoppas jag på att kunna rida igen. Det värsta av allt är att jag känner att jag blev regält rädd, undrar om jag vågar rida ut igen?

Om personen ifråga kom i egenskap som chaufför i skåpbilen tycker jag du ska ringa hans jobb.

Jag tycker ohyggligt synd om dig och håller tummen för att rehabiliteringen går bra.

ugh jag har oxå ramlat av o skadat mig... i värsta fall får man väl kliva av och leda hästen... inte för att det är rätt men för att man inte ska skada sig själv. :crazy:

tråkigt att det gick som det gick.. Är det en allmän väg?
isf tror jag inte att det går att få någon upprättelse (det har du iofs skrivit oxå)
Men samtidigt, varför rider man på en väg där det finns bilar, OM man har en häst som kan kasta sig ut framför dom och är rädd?
jag skulle aldrig våga göra det, just med risken för att det kan komma idioter, som faktiskt, har rätt att köra där..

Du kan inte ringa upp och berätta vad som hände? Bara säg "hej det är XX, tänkte bara berätta ifall du undrade vad som hände mig då jag trillade av hästen då vi möttes på vägen för Y veckor sedan". Då kanske h*n får sig en tankeställare åtminstone. Om inte annat, så för din egen sinnesfrid?

Du skulle faktiskt kunna åka dit, förklara lugnt och snällt att han kanske ska tänka sig för nästa gång han passerar en häst. Och sen förklara vad som hände, och hur du skadade dig. Jag tror det är det mest effektiva sättet att få en person att tänka till.

Hemskt att sånt ska behöva hända.
Vi en bonde som gärna gasar extra och sprutar grus så fort han får tillfälle. Och trots att våra hästar är så trafiksäkra som dom kan bli så kan dom självklart bli skraja en sån gång.

Jag hoppas att du blir bra och kan komma igen. Självklart kommer det kännas nervöst om du måste rida på den vägen igen. Du kanske kan ha sällskap av en lugn och säker häst och att du då får rida så att du känner dig säker (först, sist, mellan två andra trygga hästar). Hästar känner ju så väl om man blir nervös. Hur gick det med hästen, är den rädd för bilar, är det någon annan som rider den nu? Vi har en otäck 70 väg som vi måste rida över för att komma ut i skogen. Det är dålig sikt och många kör betydligt fortare än så. Det värsta är när man är på hemväg och måste stå och vänta på att få gå över. Tack till alla snälla bilister som kommunicerar genom att sakta in och i bland vinka oss ryttare över vägen om de ser att hästen är orolig tänk om alla var sådana. :love:

Min häst är relativt trafiksäker och med det menar jag att det är ju levande djur vi rider på så det kan faktiskt hända att även dom "trafiksäkraste" hästar kan reagera. I mitt fall så saktade inte skåpbilen in så jag kan tänka mig att den körde i ca 70km/tim mot oss. Pållen brukar inte reagera annars på skåpbilar odyl.

Häst och ryttare klassas som fordon så vi har all rätt att rida på allmän väg, jag rider bara efter väg när jag ska ta mig till andra ridvägar.

Detta med att visa hänsyn är en het fråga, den kan nog diskuteras länge utan att lösas.

Många blir irriterade på hästar efter väg men så vitt jag vet så rider man inte där om man inte behöver!?

Stackars dig! Fy vad hemskt! Hoppas att du kryar på dig snart!
Men såvitt jag vet är det så att hästar alltid har företräde? Och att bilföraren alltid ska stanna och låta hästen passera, annars är det han som är skyldig till olyckan?

jag trillade oxå av en gång men då var det en hund som var boven.
Fick minnesförlust i 1 timme tror jag och otroligt on i höften, kunde inte gå på 3 dagar, och fick feber och var dösjuk i en vecka efter och halta i 3 veckor typ.
Åkte inte till sjukhus eftesom min kompis tyckte det var onödigt och själv visste jag ju inte ens var jag var..
Skulle tippa på att jag fick en lättare hjärnskakning och det kändes som jag fick en spricka i höften.

Tyvärr kan jag ju inte anmäla hunden :mad: :rofl:
men gud vad jag blev rädd efter det.. red aldrig den hästen mer..
Som tur är kom jag över det!

Nämen, vilken idiot! Hur kan man vara så dum så man gör rivstart och blåser iväg när man ser att hästen är rädd?!

Hoppas att du får ett snabbt tillfrisknande!

Det jag kan rekomendera andra ryttare till är:

Gå aldrig av vägen, bli hellre överkörda! Om man gör som jag försöker rädda livhanken på mig och pållen med att gå åt sidan så går det inte att göra en polisanmälan eftersom det inte var en trafikolycka! Det finns många förare av olika sorters fordon som inte tar någon hänsyn till oss häst och ryttare.

Stämmer det där verkligen?

Ur trafikförordningen:
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Det är möjligt att det rent tekniskt inte räknas som trafikolycka eftersom du åkte av vid sidan av vägen, men du uppehöll dig där och hade alltså rätt till hänsyn. Men är det så enkelt att man helt kan bortse från sammanhanget och att du och bilföraren faktiskt har en kommunikation??? I så fall är det väl skadeståndslagen som gäller? Personskada stämmer, vållad av vårdslöshet tycker jag också stämmer!

Jag kan inte alls detta, och hoppas att någon som är kunnig fyller på med mera fakta!

Annars är det nog läge att kontakta ditt försäkringsbolag för att be om råd och ev polisen igen. Be gärna om ett SKRIFTLIGT svar, det är märkligt hur annorlunda svaren kan bli då i många sammanhang...

självklart har du rätt att vara där.
Det dumma i kråksången är att det har han oxå.

Jag rider längs 70-väg ibland, och då kör bilarna i 70, just för att jag har rätt att rida där, och dom har rätt att köra där -i 70.
Dock är alla hästar jag rider på på den vägen såpass trafiksäkra att jag är 99 på att det inte händer nånting dom är vana att göra galopp jobb 10 m från motorväg så dom har sett det mesta. Som du säger, det är ju djur vi sitter på och dom kan skutta ut i vägen för nåt helt annat än just bilen.

Jag blir skitsur när jag hör att såna här saker händer, missförstå mig inte, har själv varit med om idioter som kört rakt upp i röven på mig när jag red en unghäst och sen tvärnitat så gruset sprutat, detta dessutom på en järnvägsbro. Det jobbet vi lagt ner på att få den hästen trafiksäker igen tog ett jäkla tag efter den händelsen.

Men som andra sagt; prata med honom. Alla människor vet inte hur hästar fungerar.. :smirk:

önskar det ingick lite mer information om hur hästar funkar inom teorin för körkort!! snyggt om du skulle blivit skadad eller fått sätta livet till! som förare har man skyldighet att stanna o hjälpa till vid olycka, SPECIELLT om man själv har varit delaktig!! även om man tycker så förbaskat illa om hästar/hästfolk så har man väl ingen rätt att försöka ha ihjäl dom!! håller själv på att ta körkort nu, men inser mer o mer vilka idioter som vistas i bilar därute så man börjar undra om det är värt det?? han måste på något sätt få veta vad han har ställt till med, men är man funtad på det där sättet så tror jag knappast att han går att resonera vuxet med..vet faktiskt inte vad jag skulle gjort i din situation, men försök att sprida ut vad han gjort så kanske folk reagerar..ska ha en slägga med mig när jag rider ut i trafiken i fortsättningen!

just för att jag har rätt att rida där, och dom har rätt att köra där -i 70.

man har bara rätt att köra i 70 om förutsättningarna är tillräckligt goda för det. under regn eller halka tex har man inte alltid rätt att köra i 70. om barn går vid sidan av vägen har man inte rätt att strunta i att ta hänsyn till dem. samma gäller om det kommer en häst.

stämmer det verkligen? en häst räknas väl som fordon och inte som ett barn eller en avnlig människa som "uppehåller sig" vid vägen?
Jag tycker fortfarande inte att det är acceptabelt att köra 70 på smal väg förbi en häst, men frågan är om lagen säger att det är förbjudet.?

Om jag inte minns fel är det förarens skyldighet att inte bara stanna fordonet utan även stänga av det, när en ridande passerar.
Hände en liknande grej när jag och min syster var ute och körde hennes pålle.Vi var påväg mot en 4-korsning, där ser vi en man komma farandes, från motsatta håll, på en mc m sidovagn.Vägen skulle inte ens kunna rymma båda ekipagen, men det sket han fullständigt i,istället för att stanna el köra åt ett annat håll. Han tog SATS brände över vägen och ginade ner i diket förbi oss.Syrran märkte såklart att hästen var toknervig(hon har tidigare blivit jagad av snöskotrar-var kanske samma sak för henne). Hon hoppade av för att gå fram och lugna henne,o ja med.(Dumt egentl.)
Föraren såg när hästen skenade iväg i samma ögonblik han körde förbi,vände sig om och såg allt, och drog vidare!
Hästen skenade förbi vägen som är trafikerad, men klarade sig som tur är.Dessutom var syrran höggravid. Den idioten har fortfarande inte bett om ursäkt el frågat hur det gick , och det var ett halvår sen,dessutom bor vi i en liten by där alla känner alla. Än är inte den sista idioten född!

det där med att stanna o stänga av köper jag inte...
Jag tror att de enda skyldigheter man som bilförare har mot ridande är precis som med andra bilar, man saktar ner och stannar till om inte båda får plats på vägen, annars anpassar man farten och visa hänsyn.. Man är vägtrafikant om man sitter på en häst, man räknas som ett fordon och ska följa samma regler som bilarna.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 237
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 427
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar