Ridning under älgjakten..

janna

Trådstartare
Nu drar ju älgjakten igång... Hur gör ni, är ni extra försiktiga när ni är ute i skogen och rider?

Jag är lite nojjig, här kring mig brukar det krylla av jägare och man blir ju lite orolig att bli misstagen för en älg när man är ute och rider :grin: Speciellt med tanke på att man läst om att det faktiskt hänt att jägare skjutit hästar av misstag :eek:

Därför är det heltäckande reflexutrustning som gäller fr.o.m. i morgon, reflexväst, reflexländtäcke osv.... Men som sagt, känner ni er lite oroliga under jakten?

Sv: Ridning under älgjakten..

Jag rider inte där jag vet att de har jakttorn och är översållad med reflexer och färgglada prylar för att verkligen synas.

Jag gillar förvisso inte jägare överhuvudtaget och rider helst inte ut i jakttider för att slippa träffa på någon, men känner mig i alla fall inte direkt säker under jakten. Tänker inte bara på risken för en blind skjutgalen person som inte kan se skillnad på en mörkbrun häst och en älg, jag är inte heller särskilt förtjust i jakthundar som får för sig att de ska rusa ut ur skogen och skälla på hästen (har hänt).

Håller mig helst på ridbanan i älgjaktstider, men annars är det på med reflextäcke/väst/benskydd/osv. i all oändlighet. Håller mig borta från småstigar samt vägar som går förbi kalhyggen och dylikt. Och så sjunger jag hela turerna. Väldigt högt och falskt.

Senast ändrad:

Och så sjunger jag hela turerna. Väldigt högt och falskt.

Det gör man alla årstider hos mig för att slippa hamna i vildsvinsflockarna...:p:o Folk tror att man är galen som sjunger så extremt falskt mitt ute i skogen av det som har hamnat i skallen och jobbar man med barn blir det lätt emil i lönneberga...:angel:

Under jakttider rider jag alltid med reflexer på både mig och hästen, håller mig till de större vägarna samt kollar upp var jaktlaget har tänkt att hålla hus för dagen. Så mitt tips är att kolla om det är någon i jaktlaget du kan checka av med var de tänkt jaga. För min del är det lätt eftersom både min far och bror ingår i laget, drar bara iväg ett sms innan jag rider ut och rider åt motsatt håll mot var jakten är planerad :) Lovar att det är mkt uppskattat och du slipper oroa dig för att bli beskjuten :p

Haha, jag känner igen det där. Jag har nog indirekt lyckats mentalsjukförklara mig både en och två gånger, för av någon anledning dyker bärplockare/hundägare/annat skrämt folk ALLTID upp bakom typ en sten precis när man tror att man är heeelt ensam och ylar på som värst. :angel:

Fick också väldigt, ehum, intressanta blickar av en travtränare med personal som plötsligt körde om oss bakifrån, när jag satt och sjöng Mora Träsk-låtar och gjorde tillhörande gester med händerna. :angel:

Gör något liknande, här jagar de bara på helgerna (tyvärr, mitt eget lag jagar bara en vecka och det är ju betydligt smidigare för alla andra som vill röra sig i skogen), men de sätter upp skyltar i det området de har tänkt att jaga och då rider man helt enkelt inte där, eller så rider jag när det börjar bli skymning då de ändå har avslutat jakten. De har missat skylten en gång (säkert fler men en gång som de råkade ut för mig) när jag och två kompisar till var ute och red och vi hamnade på en stig där hela skyttelinjen satt :p, de var inte allt för positiva, men det var som ingen idé att vända heller så vi fick rida förbi hela raddan med jägare :o... efter det har jag nog sett en eller två skyltar för mycket ;).

När det är älgjakt rider jag helst inte i skog och mark där de jagar.
Reflexväst i all ära.... Men vad hjälper den om kulan missar älgen och jägaren inte tänkt på att det måste finnas ett stopp för kulan bakom???:o
Jag hoppas och tror :crazy: att alla jägare kan se skillnad på älg och häst, det är de förlupna kulorna jag oroar mig för.....

Haha, jag känner igen det där. Jag har nog indirekt lyckats mentalsjukförklara mig både en och två gånger, för av någon anledning dyker bärplockare/hundägare/annat skrämt folk ALLTID upp bakom typ en sten precis när man tror att man är heeelt ensam och ylar på som värst. :angel:

Fick också väldigt, ehum, intressanta blickar av en travtränare med personal som plötsligt körde om oss bakifrån, när jag satt och sjöng Mora Träsk-låtar och gjorde tillhörande gester med händerna. :angel:

Mora Träsk! :bow: :rofl:

Har oxå fått endel konstiga blickar när jag kommer ridandes skrålande och (väldigt högt) pratande, med hästen, som värsta galningen. och som grädde på moset har jag alltid full reflexmundering; hjälmreflex, reflexjacka, stigbygelreflexer, ridreflextäcke, benreflexer, tygelreflexer, och pannlampa! :idea:

Har nog skrämt slag på fler än 1 hundägare samt ett antal joggare, bärplockare och äldre par. :angel:

Här nere i södra Sverige har inte älgjakten dragit igång ännu. Men sen när den gör det så brukar vi ge jägarna 1 vecka i skogen och under den veckan rider vi på en mindre väg där det inte är någon jakt.

Vi har döpt rundan till "Älgvägen" och den rider vi i vänster/högervarv hela veckan. Sen rider vi inte den alls under resten av året för den är så tråkig och man hinner tröttna på den under den veckan.

Skulle mot förmodan jägarna vara ute längre än den veckan så säger dom till oss. Vi har ett bra förhållande här hemma jägare/ryttare.

Håller helt med dig. För att få jaga krävs ju jägarexamen där jag antar att skillnad på häst och älg framgår :) Förlupna kulor däremot, de har man ju ingen kontroll på alls. Bättre att välja andra mål för ridturerna den här tiden på året.

Gör något liknande, här jagar de bara på helgerna (tyvärr, mitt eget lag jagar bara en vecka och det är ju betydligt smidigare för alla andra som vill röra sig i skogen), men de sätter upp skyltar i det området de har tänkt att jaga och då rider man helt enkelt inte där, eller så rider jag när det börjar bli skymning då de ändå har avslutat jakten.

Jakten sker väl mest i gryningen men även i skymningen? I alla fall här jagar de morgon och i skymning. Däremot mitt på dagen är det så gott som alltid jägarfritt. Men i skymningen vågar inte jag ge mig ut i skogen under älgjaktstider.
Det bästa är att söka upp någon ur jaktlaget och höra sig för dels för att undvika olyckor men också för att behålla grannsämjan då markägaren relativt ofta är med i jaktlaget eller i alla fall är i kontakt med jaktlaget. För inte får man väl jaga var som helst utan måste ha jakträtt och det har man per automatik på sin egen mark (om den är lämplig för jakt) eller så kan man arrendera ut jakträtten? Men vem som helst kan inte knata ut var som helst och börja spana på älg?

Senast ändrad:

När det är älgjakt rider jag helst inte i skog och mark där de jagar.
Reflexväst i all ära.... Men vad hjälper den om kulan missar älgen och jägaren inte tänkt på att det måste finnas ett stopp för kulan bakom???:o
Jag hoppas och tror :crazy: att alla jägare kan se skillnad på älg och häst, det är de förlupna kulorna jag oroar mig för.....

Kan en del av dom inte se skillnad på en ponny och ett vildsvin så ;)

Reflexer/färgglada kläder och så får man se till att prata eller sjunga eller likanade så man inte bara smyger fram.

Och så väljer jag att inte rida i den del av skogen där jag vet att jägarna befinner sig, typ stigarna som går rätt upp i skogen. hos oss har vi ställen som är safe så att säga så jag väljer dom vägarna istället under denna tid på året.

kl

Jag rider inte i skogen under jakten utan bara på vägar, iklädd alla reflexer jag har.

Till oss ringer jägarna i bland och berättar vilka dar de är ute. Men vi brukar ha västar och bjällror på som är ett bra tipps, Så slipper man bli hes av att skråla falsksång över skogen:)

Jag är inte direkt orolig...
Rider i skogen som det inte jagas älg i... Det görs mest i "storskogen" på andra sidan byn...- Den undviker jag på höstkanten.

Under rådjur/räv harjakt finns det däremot en hel del jägare överallt... Men det funkar bra ändå eftersom att alla sådana jägare här jagar emd drivande hund- Det hörs ju iaf:laugh:
Sedan så jagar pappa då, så har ganska bra koll på var några utav dom är...

*kl*
Jag bor i skogen, och det är älgpass typ överallt :grin: Så jag har inte så mkt annat att välja på än att försöka rida ut mitt på dagen när man inte jobbar, och klä in mig och hästen i reflexmaterial :D Brukar också sjunga, men en bjällra har jag inte tänkt på, det ska jag skaffa :idea: Så slipper man skråla oavbrutet så länge man är ute :D
Ska även höra med jaktlagen runtomkring när/var dom jagar :D det är ju inte alltid man är ledig mitt på dagen, och min ridbana är uppgrävd och under uppfräshning just nu, så det är skogen som gäller.

Jag kör på som de flesta andra - Hela jag och hästen är reflexgula och min skönsång ekar i skogen. Kan dock bli en aning pinsamt när man stöter på jägare som man inte upptäckt :angel:

Jag rider inte där det jagas under älgjakten. Har ju fördelen att ha ridvägar utan jakt och paddock att träna på. Inte för att jag är rädd att bli skjuten men vill inte störa jakten. Fast i år verkar många lag har skippat älgjakten i år för att få upp stammen. De har jagat björn istället.

Inget ovanligt att möta jägare när man rider just i en del av skogen på långrundan. De har tom fått skjutit ett rådjur för min häst. Hon är ju inte tyst direkt så vi fick fart på rådjuren som inte ens deras hund lyckats med :D

Hörde om ett ställe uppöver som hade en kanonlösning. Där hade älglaget läst in på en telefonsvarare så om man skulle ut i skogen och rida eller jaga småfågel så ringde man bara upp så hörde man vart de planerade att vara

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Ridning Hur skall underlaget vara för att ni skall avstå från att rida där? Jag är mån om att variera underlaget vid ridning men när väder och...
2
Svar
37
· Visningar
4 666
Senast: Speedway
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
3 060
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar