Sv: Ridning sent om kvällarna
Fast jag ser då hela tiden hästar som slumrar i hagen under dagtid året om som går in för natten.
De delar upp sin dygnsvila oavsett om de står på stall för natten eller går på lösdrift, det är lite så de är konstruerade som stora, tunga bytesdjur, de får inte sova djupt för länge och framförallt inte ligga ner för länge. De behöver inte ens hela REM-sömnen i helt sammanhängande tid, så fiffigt är det.
Jag har "bevakat" i stall flera gånger och när hästarna sover, på
riktigt är mer mot småtimmar/tidig morgon.
Lösdriftshästarna gör likadant, går in till lösdriften och sover mot ungefär samma tider. Nattetid ägnas åt span, mat och viss vilande.
Likadant sommartid i beteshagen..vill du träffa på sovande hästar så ska man åka dit tiiidig morgon. Ingen häst sover kväll eller nattetid.
De måste inte ha 10-12 timmars lugn och ro inne i ett stall är ett som är säkert oavsett vilka rutiner man har.
Det finns studier ang deras sömn/vila som är rätt intressant att läsa faktiskt och jag är grymt avundsjuk på deras batteriladdning..
Att studera sovande hästar är också riktigt intressant bara det hur dem delar upp ansvaret sinsemellan vem som står vakt osv. I vissa fall står en medans övriga ligger ner, i andra ligger allihopen ner men det är en som håller sig vaken ändå för att hålla koll.
Det kanske spelar roll för vissa hästar, men det har inte med dygnsvilan att göra utan i så fall snarare en rutinrubbning som vissa känsliga individer inte klarar av. Min har varit otroligt känslig förut men sedan vi bytte stall med lite varierande tider har det försvunnit helt då han inte är rutinstyrd så som han var förut och nu finns inget att stressa över.