ridning och spatt

piggelin

Trådstartare
okej, nu har veterinären kollat och vårat gotlandsruss har spatt..
han sa att det är viktigt at motionera henne mycket. så nu undrar jag lite om ridningen ifråga:
1. hur hårt kan man rida?
2. lönar det sig att linda benen vid ridning?
3. lönar det sig att kyla resp. linda benen efter ridning?
4. vad bör man tänka på och ta hänsyn till när man rider hästen med spatt?

Sv: ridning och spatt

Trist för er :(

Om du söker lite på forumet så tror jag du hittar massor av trådar kring spatt, läs dem, det kan säkert vara nyttigt.

Men framförallt tror jag att det kan vara väldigt individuellt, så hästen är nog bästa läraren här.

1. Lyssna på hästen, vissa hästar har ridits för fullt hela tiden, andra klarar inte ens att gå i hagen. Börja med promenader och kräv inte mer än hästen bjuder.
2. Det tror jag faktiskt inte.
3. Igen, det tror jag inte. Detta är en inflammation, skulle tro att hasskydd av typen BackonTrack kan vara skönt för vissa.
4. Det tror jag du hittar massor av svar på i andra trådar, har för mig att de har det svårare på böjt spår...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka