Ridning och PMS

menina

Trådstartare
Något som slagit mig på sista tiden är att min hästhantering och ridning blir liiiite lidande de dagar i månaden jag har pms. Jag blir frustrerad, otydlig i mitt kroppsspråk och sur för minsta lilla. Vilket inte känns så schysst mot hästarna eftersom jag blir orättvis.

Så jag funderar på att lägga in ett par dagars vila den tiden på månaden, men det kanske är larvigt tänkt så nu tänkte jag kolla ifall det är någon mer som tänkt som jag?
 
Vilket gör större nytta för dig och för hästen, att rida när du inte är på topp eller att vila? Jag lägger oftast in mindre krav dagar jag inte är på topp, eller extra vilodagar om det är vad som behövs. Så länge man ändå får ihop en vettig träningsnivå för de mål man har ser jag inget konstigt med det.
 
När min pms (pmd) är som värst har jag inte på hästryggen att göra. Då får mina hästar vila och så pysslar vi och myser istället. Det är inte varje månad det blir så illa och oftast bara någon dag.
Men känner du att du blir orättvis mot dina hästar och inte fungerar/kommunicerar som du brukar hade jag låtit hästarna vara, alternativt skritta ut en runda bara eller liknande.
 
Jag vet ju med mig att jag blir stört omöjlig att ha att göra med när jag är som värst och har sedan länge som regel att försöka hålla mig undan dom dagarna. Eller ge ett heads-up om man måste vara i sociala sammanhang (typ jobb).

Men det är ju svårt att förklara för djuren varför man beter sig som ett ologiskt svin, så det borde ju egentligen vara det första man backar ifrån...

Men om man av någon anledning inte kan vila en kass dag, finns det några bra strategier för hur man håller sig någorlunda sansad?
 
Nu var det ett bra tag sedan jag hade mens sist, men kan prata i allmänhet. Dåliga dagar när jag känner att jag blir frustrerad av minsta lilla så har jag inget bland hästarna att göra. Jag måste antingen sansa mig själv och lägga band på mina känslor, eller så kan jag lika gärna stanna hemma. Det är inte hästens fel att jag mår som jag mår och det kommer bara göra det värre om jag vistas bland hästarna då. De märker ju genast om man är lite off, hur mycket man än försöker dölja det, och då brukar de reagera därefter och tja... inte rättvist emot hästarna.
 
Jag vet ju med mig att jag blir stört omöjlig att ha att göra med när jag är som värst och har sedan länge som regel att försöka hålla mig undan dom dagarna. Eller ge ett heads-up om man måste vara i sociala sammanhang (typ jobb).

Men det är ju svårt att förklara för djuren varför man beter sig som ett ologiskt svin, så det borde ju egentligen vara det första man backar ifrån...

Men om man av någon anledning inte kan vila en kass dag, finns det några bra strategier för hur man håller sig någorlunda sansad?

Jag rider med PMS, som inte. Kan sänka nivån något om jag inte är på humör. Ibland kan man nästan använda de till sin fördel, lägga in lite jävlar och anamma. Typ som när stallägaren kör med traktorn vid ridhuset. Får hästen att vakna lite extra och tända till, fin trav ;).
  1. MAT- jag är normalt en ganska "hangry" person, PMS hjälper ej. Ger efter mina cravings och ser till att ha mat med mig.
  2. SÖMN- Förlänger stubinen...något.
  3. – STRESS- Jag försöker vara motionerad och lugn och sansad innan. Behöver liksom inte ha massa extra energi och stress över jobb/skola i kroppen. Motion fungerar för mig, rensar tankarna.
  4. HÄSTEN- Ja det hjälper om han är motionerad också, han har egna åsikter och ger sig inte i första taget. Efter vilodagar är han extra egensinnig. ORKAR inte bråka med honom i hanteringen på PMS dagar. Ska jag dessutom träna så ser jag till att förutsättningarna är extra bra. Minimerarar möjligheterna till bråk.
  5. SKÖNA KLÄDER- Svettas altid extra vid PMS. Jag känner mig äcklig ful fet etc. Sköna snygga kläder som inte klämmer över magen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 795
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 736
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 922
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 607
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp