Ridning och graviditet!

Sv: Ridning och graviditet!

Eh, ja, de såg ju jättebra ut men tyvärr verkar man behöva ha en rejäl plånbok ifall man vill rida islandshäst... :crazy:

Eh, ja, de såg ju jättebra ut men tyvärr verkar man behöva ha en rejäl plånbok ifall man vill rida islandshäst... :crazy:

Nja, det är väl snarare så att man får ha en välfylld plånbok för att handla i just den butiken.... Jag kan avslöja att det faktiskt går att rida islandshäst i "vanliga" (och billiga!) ridbyxor också! Men tyvärr verkar det ju bara vara i den dyra butiken det finns mammaridbyxor....

Apropå ridning och graviditet, så lär det ha funnits en isländsk ryttare som hävdade att riktiga män, dom rider pass, och tölt är en gångart för fyllhundar och gravida.... (och jag får nog säga att tölt var bekvämaste gångarten när jag var gravid).

:D Mycket ska man höra innan....! Men det ska jag komma ihåg - ska bara försöka få araben att tölta! ;)

/Camilla

Nja, det är väl snarare så att man får ha en välfylld plånbok för att handla i just den butiken.... Jag kan avslöja att det faktiskt går att rida islandshäst i "vanliga" (och billiga!) ridbyxor också! Men tyvärr verkar det ju bara vara i den dyra butiken det finns mammaridbyxor....

Apropå ridning och graviditet, så lär det ha funnits en isländsk ryttare som hävdade att riktiga män, dom rider pass, och tölt är en gångart för fyllhundar och gravida.... (och jag får nog säga att tölt var bekvämaste gångarten när jag var gravid).

Jo nog skulle man haft en islänning när man är gravid.Hästen jag rider tar enorma kliv och är 1.70 cm hög,så han är Inte bekväm på nått sätt när man har mage!!!!:banana:

Vet inte riktigt var denna tråd passar bäst men jag prövar här. Är väldigt nyfiken på er som varit eller är gravid,hur ni gör under graviditeten. Rider ni eller avstår? Mitt första barn red jag fram till 6 graviditets månaden, då börja magen vara i vägen. Detta var på en mycket säker häst. Nu är jag bara i första månaden och rider inte alls en sån säker häst. Är jätte nyfiken på hur andra ryttare gör!!

Jag är trebarnsmor och skulle aldrig vågat riskera att rida när jag var gravid. Vid första graviditeten är det lätt att man inte riktigt har begrepp om vad det är som är på gång, att det faktiskt är en liten människa inuti magen.

Hälsning Maja

Jag red t o m 6:e månaden men fick sluta då på grund av foglossning. Efter att ha ridit var jag invalid i tre dagar så det var bara att lägga av. Annars hade det nog gått bra ett tag till, hade en säker häst.

jag red in min unghäst under graviditet nr ett och avelsvärderade hingst under nummer två. Men som sagt, som mamma blir man lite klokare och räddare om sig, och tänker på sina barn! så jag tycker du ska rida så länge du känner att det är tryggt och ok för magen, inte längre. Du skulle nog inte förlåta dig själv om det hände något, och hästen dör inte av att stå. Som min tränare sa: Det är bara vi människor som tänker på att vi inte rider hästen, hästen bryr sig inte ! Låt hästarna vara hästar ett tag! Tiden går fort, och rätt var det är är det dags igen, och hästar tappar inte bort allt bara för man låtit dem vara några månader!

åhh vad roligt att läsa att så många rider långt in i graviditeten. då slipper jag känna mig ensam =) någon som tävlar gravid?

Hej!!!
Jag är i snart femte månaden och jag rider fortfarande,
har medryttarhäst så jag rider ca två gånger i veckan.
Tänker fortsätta tills jag känner att det inte går, jag vill hållaigång så länge jag kan...
:bump:
Lillan

Om jag får komma med en gissning så har inte "mothållningen" i bäckenbottenmuskulaturen med hur vältränad den är (dvs av ridning) utan med hur väl man kan slappna av och styra avslappningen till just de musklerna.

En del säger ju att för att kunna slappna av bra bör du vara vältränad, därav knipövningar.

/Camilla

Jag hade ocksa problem under forlossningen pga av att jag var for stark i backenbottenmuskulaturen. Alla de dar musklerna i backenbotten maste tojas och strackas ut, och det hjalper ju till om man slappnar av, men i mitt fall rackte det inte. Det som raddade mig och lillen fran en komplicerad forlossning var att jag var valtranad, uthallig och stark i resten av kroppen. Jag hade inte ridit pa tva ar, men jag vagsurfade till jag var i v.36 da det var omojligt att ligga ner pa bradan:laugh: Jag simmade varje dag, till dagen innan forlossningen. Om jag haft hasten i narheten sa hade jag med storsta sakerhet ridit tills det var dags! Manga tyckte jag var tokig som surfade :eek: och det gjorde mig sa forbaskad att hora alla asikter om vad jag skulle gora med min kropp. Alla ar olika och det basta ar att lyssna pa kroppen.

Är i vecka 27? nu tror jag. Rider fortfarande på mitt sto jag känner mig väldigt säker på. Traven har jag börjat undvika, kort galopp funkar men det där med att galoppera i fältsits funkar inte så bra pga att kaggen tar emot i framvalvet :eek:
Jag brukar sitta av med ryggen mot hästen, alltså bakvänt till vad man är van vid och sakta kana nedåt men det funkar bra än så länge.

Ni som rider - vad rider ni i??? Alltså vad har ni för byxor på er?
Köpte ett par billiga ridbyxor i strl 46 :o som jag har plats att växa i lite till. Skönt att slippa skav så länge som möjligt. Sen brukar byxorna sitta bra på ändå, fast man har gylfen nere :angel:

I morgon är min "beräknad födsel"., men ska sanningen fram så känns det inte så... I går var jag ute och klättrade i skogen med pålle. Jag blev tvungen att ha ett uppehåll i ridningen i ca 2-3 månader (foglossning) men när bebisen lagt sig som den ska nu på slutet har det nästan gått över helt.:D
Jag kan inte ta ett hårt dressyrpass eller tyvärr sitta i traven men i övrigt går det mesta bara jag sitter i dressyr sadeln:grin: de andra sadlarna tar i magen.
Jag litar på min pålle till 100% men är helt klart beredd på att vad som helst kan hända. Han verkar känna på sig att han ska ta det lugnt med matte nu, med medryttaren testar han och drar gärna iväg och hittar på bus. Med mig så är han överdrivet snäll och lugn:love: Tittar nästan på mig en extra gång som om han försöker säga:
- är du säker på att vi ska göra det här, klarar du det:laugh:

Om jag inte föder barn i morgon blir det nog en liten skritt tur bara för att

Kram på er

Kul tråd!
Själv är jag i vecka 20 och rider så mkt jag kan och orkar! Energinvå ligger tyvärr inte på topp och jag har haft problem med ett fruktansvärt illamående, dessa perioder gick det inte att rida alls, då jag ipincip kräktes så fort jag rörde på mig. Men nu är jag igång igen och det är underbart. Min häst kan vara ganska het men jag känner inge oro för att skada mig, vad jag kan minnas har jag iaf aldrig ramlat av och landat rakt på magen, men visst fegare har jag allt blivit, jag är mera eftertänksam när jag rider nu och ser alltid till att ha med.
Lite svårare har det blivit att komma upp i sadeln men man kan alltid hitta något att stå på, har även börjat hoppa av med ryggen mot hästen.
Jag pratade med min tränare om gravidiet och ridning, själv red hon sin sista tävling (CIC***) när hon var i sjättemånaden och jag såger väll som hon sa mår jag bra av det jag gör så mår garanterat bebisen i magen bra!
Mamma ridbyxor finns att köpa av draco, dock ganska dyra, själv har jag köpt ett par billiga på ullared för en 100lapp sprättat upp sidorna och sytt in resårfållor funkar jättebra, mina dyrare byxor kan jag även rida i med öppen gylf och ett par hängslen!!

Vet inte riktigt var denna tråd passar bäst men jag prövar här. Är väldigt nyfiken på er som varit eller är gravid,hur ni gör under graviditeten. Rider ni eller avstår? Mitt första barn red jag fram till 6 graviditets månaden, då börja magen vara i vägen. Detta var på en mycket säker häst. Nu är jag bara i första månaden och rider inte alls en sån säker häst. Är jätte nyfiken på hur andra ryttare gör!!

Nu är jag i v 40 ocj rider fortfarande :D ! Känner mig lite stel just när jag sitter av, men ridningen i sig känns bra - visserligen är det mestadels skritt-turer varannan dag som gäller nu. Men kul att det kan funka såhär långt ändå. Har BF på fredag ;)
Eftersom hästen är dräktig och ska föla i juli så är vi runda å goa båda två. Sambon får ta och motionera min häst lite då och då också - så hon kan hålla sig lugn med matte...:cool:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama