Ridning och graviditet!

Sv: Ridning och graviditet!

Är gravid nu, mår illa stundtals, men rider precis som alltid 6 dagar i veckan.

Jag har faktiskt också hört tvärt om, att ryttare skulle få det lite enklare eftersom vi har rätt bra koll på och utvecklade buk- och bäckenmuskler.

Men jag vet inte själv...

Antar att även det är individuellt och även beroende på vem det är man frågar.

Om jag får komma med en gissning så har inte "mothållningen" i bäckenbottenmuskulaturen med hur vältränad den är (dvs av ridning) utan med hur väl man kan slappna av och styra avslappningen till just de musklerna.

En del säger ju att för att kunna slappna av bra bör du vara vältränad, därav knipövningar.

/Camilla

Red till vecka 20 båda graviditeterna, sedan sa foglossningen Stopp!

Själva ridandet var inga problem, hade inte alls ont just då, kändes riktigt skönt faktiskt...det var när jag klev av som problemen började! jag kunde inte sträcka ut mig utan blev stående gränsle preciis som om jag fortfarande satt till häst!:D Där stod jag och kunde inte ta mig någonstans!
Efter några tappra försök la jag ridningen åt sidan och spände för vagnen istället! Då skumpade jag omkring istället vilket var lite jobbigt i ryggen...men då kunde jag iallafall gå efteråt!:banana:

Vet inte riktigt var denna tråd passar bäst men jag prövar här. Är väldigt nyfiken på er som varit eller är gravid,hur ni gör under graviditeten. Rider ni eller avstår? Mitt första barn red jag fram till 6 graviditets månaden, då börja magen vara i vägen. Detta var på en mycket säker häst. Nu är jag bara i första månaden och rider inte alls en sån säker häst. Är jätte nyfiken på hur andra ryttare gör!!

graviditet är ingen sjukdom så upp o rid bara...
har haft 3 jobbiga graviditeter pga min muskel o ledsjukdom men jag har redet så mycket jag orkat under alla 9månaderna ,på alla mina 3 graviditeterna.

sista tiden kan man ta hjälp av en pall,stol för att komma upp i sadlen.
men att komma av kan va ett litet problem...

LYCKA TILL!!!

Vet inte riktigt var denna tråd passar bäst men jag prövar här. Är väldigt nyfiken på er som varit eller är gravid,hur ni gör under graviditeten. Rider ni eller avstår? Mitt första barn red jag fram till 6 graviditets månaden, då börja magen vara i vägen. Detta var på en mycket säker häst. Nu är jag bara i första månaden och rider inte alls en sån säker häst. Är jätte nyfiken på hur andra ryttare gör!!

graviditet är ingen sjukdom så upp o rid bara...
har haft 3 jobbiga graviditeter pga min muskel o ledsjukdom men jag har redet så mycket jag orkat under alla 9månaderna ,på alla mina 3 graviditeter.

sista tiden kan man ta hjälp av en pall,stol för att komma upp i sadlen.
men att komma av kan va ett litet problem...

LYCKA TILL!!!

Hej ! Jag har två barn. Med det första barnet red jag tom v.25. Då fick jag som träningsvärk på nätterna efter jag ridit, i magen, När jag berättade det för barnmorskan blev det tvärt ridförbud då det jag känt var alldeles för tidiga sammandragningar ( begrep inte jag eftersom jag inte hade en aning om hur det skulle kännas...), Sen blev det urkrångligt i 6.e mån. med mycket sammandragningar och väldigt nära för tidig födsel. Fick ligga droppstill på soffan tom v. 34 ( urjobbigt!), Sen gick det tillslut bra iallafall och vår pojk föddes i v. 38. M . nästa barn red jag till v. 16, mitt i en ridtur skar det som knivar i hela kroppen, jag fick hoppa av hästen och långsamt linka hem ( hade ingen mobil med). Tvärstopp på all ridning igen. Visade sig sen att jag fick dunder foglossning m detta barn ( suck!). Sä kan det gå ! Så var lite försiktig man vet aldrig när det blir nåt knas. Lycka till m bäbis och hästliv!

Enligt barnmorskorna där jag fött mina bara sa de att ryttare och balettdansöser ofta har jobbigt med förlossningen för att de är för starka i bäckenbottenmuskulaturen. Min andra förlossning var kroppen med mig på ett helt annat sätt, men om det beror på att jag inte ridit under graviditeten eller på nåt annat är ju svårt att veta. Sen rider vi inte helt lika alla heller och det påverkar ju förstås kroppen också´. Kan tänka mig att det är ganska stor skillnad om man jämför ryttare ur olika discipliner tex.

De flesta behöver göra knipövningar efter en graviditet för att stärka bäckenbottenmuskulaturen igen. Barnmorskan bara skakade på huvudet åt mig, och konstaterade att -ja du behöver inte göra knipövningar i alla fall. Styrkan blev ett problem vid min förlossning men det behöver det ju inte vara för alla. Smärtan var så stark att jag höll emot istället för att följa krystvärken och det var klart farligt för barnet.

Men jag tycker man blir duktigare på att komma på och av. Red ett westernpass igår och jag har ju en bomlös med rätt rejäl bygel fram och den brukar ta i magen både på vägen i och ur sadeln men nu har jag hittat tekniken så att den inte stör.

Faktiskt så går det alldeles utmärkt att rida nu, kan sitta ner och jobba praktiskt taget som vanligt tycker jag.

Är i v. 23 nu.

/Camilla

*kl*
Ni som rider - vad rider ni i??? Alltså vad har ni för byxor på er? Jag har ett par ridbyxor som alltid varit för stora i midjan och de kan jag fortfarande ha men det är på gränsen.

Annars rider jag i arbetsbyxor (typ Fristads) men de ger lite skavsår så det är inte optimalt vid hårdare jobb.

/Camilla

Enligt barnmorskorna där jag fött mina bara sa de att ryttare och balettdansöser ofta har jobbigt med förlossningen för att de är för starka i bäckenbottenmuskulaturen. .

Och jag hörde på bvc (kanske en yngre barnmorska än din :angel: ) att det där bara är en fånig myt man inte ska lyssna på? Hoppas det i alla fall :p

*kl*
Ni som rider - vad rider ni i??? Alltså vad har ni för byxor på er? Jag har ett par ridbyxor som alltid varit för stora i midjan och de kan jag fortfarande ha men det är på gränsen.

Annars rider jag i arbetsbyxor (typ Fristads) men de ger lite skavsår så det är inte optimalt vid hårdare jobb.

/Camilla

Till vardags rider jag i mjukisbyxor + kängor, himla snyggt :o. På träning i ett par storlekar för stora jeans, också himla käckt :p. Har kollat på mamma-jeans, men dom är så himelens korta i benen för ridning (har längdmått 34 tum till vardags, men 36 tum vid ridning).

*kl*

Värkarna började under en ridtur då jag väntade första barnet..:eek:
Tävlade 1 v. efter förlossningen....och vann!!:banana:

Jag har ett par mammajeans som är jättelånga i benen, men så ha jag ju också korta ben.. ;) Jag tänkte tävla i dem nu i maj men vill inte ha dem för vanlig träning då jag använder dem annars också.

/Camilla

Kul! Roligt att kunna rida så länge och så snabbt igen. Hoppas att jag också kan hålla igång ett tag till.

/Camilla

Jag red i ett par förstora ridbyxor hela tiden. I slutet fick jag använda gummisnodd för att knäppa dem.

Trist att de inte tillverkar ridbyxor för gravida. Vi tjejer dominerar ju ridsporten så där borde det ju finnas en marknad. Jag skulle i alla fall ha köpt ett par.

Fast jag antar att den som startar skulle få det rätt jobbigt med alla dem som anser att det är för farligt att vara gravid och rida...

Jo, men sånt går ju över. Det finns ju de som anser att det är farligt att använda bomlös sadel också och ändå så finns det uppenbarligen en marknad... ;)

Min arbetsbyxor börjar bli lagom i midjan vilket betyder att de snart är för små, så min sambo ska ordna ett par större åt mig, det blir väl till att vika upp benen... :D

/Camilla

Jag har också problem med att hitta ngt att rida i...

Jag har klämt på mig mina ridbyxor men nu går det inte längre:cry:

Imorgon blir det mjukisbyxor (snyggt - not)

Men vad red och tävlade Malin Baryard i? Ridbyxor några nummer för stora, eller?

/Camilla

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama